Všetci sme poskladaní z nekonečna malých úlomkov, zachytených v mysli a pomenovaných: toto som ja. Kúsky dobrého umenia. Detskí hrdinovia. Nejaké porno, nejaké hry. Rodinné traumy. Žúry a sny. Kamaráti, tí, čo nás posúvajú vpred. Luxus Clan je kolekciou všetkého, čo (teraz) sú Modré hory. Bene a Lyrik zatiaľ najplastickejšie pomenúvajú svoj svet a v jeho konkrétnosti sa dotýkajú toho podstatného, všeobecne platného. Neodškriepiteľných kvalít.

Ale poďme konkrétne: album ohraničujú úvodné a záverečné pozdravy, Čau ty tu je pomalý rozbeh. Úmyselne, skoro ako keď sa človek učí skľudniť myseľ, raperi pokojne vyslovujú všetko, čo okolo seba vidia. Pozorujú, popisujú. Skladbu môžeme chápať ako spoločensky angažovanú, ak teda rátame normálnu slušnosť za politický názor. Bene konštatuje neistý status quo, Lyrik prednáša vízie, reminder: všetci nesieme svoju vlastnú zodpovednosť za to TU.

V záverečnej Čau ty tam sa obaja snažia dovidieť svoju budúcnosť, medzi prvou a dvanástou skladbou sa však toho udeje ešte veľa zaujímavého. Medzi najsilnejšie miesta patrí Teta Viki, gratulačná karta, pripomínajúca jedno z významných výročí, ktoré prináša rok 2018. Mrazivé obzretie za migráciou v našich končinách hosťujúci Jared Paul elegantne obracia k súčasnej islamofóbii.

How to make friends

Hlavným znakom albumu Luxus Clan je hosťovanie zahraničných hostí, ktorí dopĺňajú zvyčajných podozrivých (hudba: Peko a Roland Kánik) na každej zo skladieb. Ide o eklektickú skupinu raperov a hudobníkov, ktoré skupine Modré Hory pretli cesty v posledných rokoch (a sú teda známi aj pravidelným návštevníkom jej koncertov). Sú medzi nimi český temný pesničkár a poet Aran Epochal, Angličan James P Honey z kapely Buriers, ale aj celý zástup zaujímavých mien spoza veľkej mláky - hladivá Aby Wolf, dunivý Andy the Doorbum, Jared Paul, či Sims z Doomtree.

Prilepiť do každého songu jednu slohu v (prevažne) anglickom jazyku, je odvážne gesto, tu však má opodstatnenie. Hudobná reč tejto rôznorodej skupiny je totiž zdieľaná a funguje naozaj organicky. Mená z dovozu tu robia presne to, čo majú - posúvajú tracky ešte o level vyššie. Skvelou pointou vyznania bratskej lásky v skladbe WTF is Winnetou je práve nechápajúci Američan Andy, nostalgiu za Gangsta Shit v slovenskom malomeste (s Lyrikovou autenticky 90's kadenciou a Beneho pokrikom na mamu) zreálňuje Ceschi.

Absint, budhizmus a cvikla: Abeceda jednej generácie

Nahrávka je plná odkazov a práve vďaka tomu tak dobre funguje. Beat Generation môže vábiť saxofónom, ale ani všetok jazz sveta neodškriepi, že na celom albume ide o výpoveď celkom inej generácie. Bene a Lyrik vedia presne trafiť do svojich súputníkov, či už ide o nástrahy open-spaceového molochu, jednoduché Spotify radosti či všetko, na čom sme vyrastali.

Môže sa zdať, že titul generačnej výpovede sa pripisuje už čomukoľvek, čo čerpá z prežitého, Modré Hory však majú svoj spriaznený klan (a seba samých) naozaj dokonale prečítaných. Ich popis má potrebný pátos, vtip aj pózu, všetko, čo od dobrého rapu chceme. Tu sa status ráta na knižky a budhistickú terminológiu, ale aj tak. Že Bene a Lyrik sú real zaznie viackrát, raz sa spája s cviklovým stejkom, inde s barefoot obuvou. Bolo by to smiešne, keby to nebola naša realita, všetci sme už viac real než skutoční.

Ľuďom, ktorí chcú dobre písať, sa často odporúča veľa, naozaj veľa čítať. Zdá sa, že rovnaký recept platí aj na dobré hip-hopové albumy. Luxus Clan je destilátom všetkého, čo Modré Hory za roky svojho fungovania nasali. Nie je to limonádový hit, ale ročník, ktorý sa bude archivovať ako rodinný poklad. Je to love letter, zúčastneným kamošom, ale aj detským vzorom, bratislavským reáliám, všetkému, čo Lyrik a Bene prečítali, počúvali, zažili, čo ich formuje. Origin story.

Modré Hory - Luxus Clan
(2017, Slnko Records)

1. Čau ty tu x James P. Honey