Spájať trap alebo jednoducho hip-hop s punkom a jeho filozofiou (ak niečo také existuje) je vo svete už nejakú dobu celkom bežná záležitosť. U nás klišé, že raperi sú tí namyslení týpci, čo rapujú o tom, koľko zarábajú, poprípade o počte ľahkých žien, ktoré pretiahli na párty, zatiaľ nikto nezbúral. Možno s pár výnimkami, ale je ich málo a väčšina ľudí stále vníma rap cez tie isté mená z Youtube trendov.

Modré hory, Vec a ďalší patria medzi svetlé výnimky, no dlho tu chýbalo niečo, s čím sa môže stotožniť aj mládež, ktorá má rada novší zvuk, no zároveň nepotrebuje počúvať texty o tom, ako sa Kali dobre vyspal, ako Majk Spirit pochopil kolobeh vesmíru a vystúpil zo sansáry, alebo o tom, že P.A.T. sa sám a bez pomoci dostal zdola hore, aj keď mu nikto neveril a všetci hejteri mu zedli kok. A keď teda hovoríme o búraní týchto zasmradnutých klišé v rapovom žánri, je tu Edúv Syn, jeden z najväčších objavov na scéne.

Keď sa Matej Myslovič, pôvodne maliar, absolvent intermédií na bratislavskej VŠVU a punkový hudobník, známy z kapiel Erikajemoja a Lutra, rozhodol vydať trapový album, znelo to všetkým trocha zvláštne. Nikto si toto spojenie nevedel úplne predstaviť, no Matej alias Edúv Syn mal už vtedy vo veciach jasno. A po prvých singloch, ktoré vydal aj s D.I.Y. videami, boli kontúry jeho tvorby čoraz jasnejšie i ostatným. Znie to ako z akčného filmu z osemdesiatych rokov, ale Edúv Syn trénoval rap, zdokonaľoval sa v umení písania svojej poézie a z času na čas hodil svojim poslucháčom stejk v podobe nového tracku.

Treba povedať, že to bol stejk vegánsky, aby sme sa obtreli aj o Matejove stravovacie preferencie. Medzitým usilovne a až obsesívne pracoval na albume. Spolupracoval na ňom so svojím už dvorným beatmakerom Denisom Bangom, známym z trnavskej punkovej kapely The Wilderness, ktorý mimochodom nedávno tiež vydal svoj trapový debut pod pseudonymom Fvck_Kvlt. Debutu tohto projektu sa budem venovať v ďalšej recenzii.

Aktualizácia (18.12., 12:00): Slovenský trap od/pre punkáčov, vol. 2: Fvck_Kvlt - Kvlt Teachings

Edúv Syn svoj prvý album pomenoval Karel Gott je mŕtvy keď hralo rádio. Bizarne znejúci názov odkazuje na album z roku 2017 od známeho rapera Pil C, ktorý sa volá V rádiu hral Elán, keď umrel Tupac. Začína sa introm, ktoré prezrádza Matejovu záľubu v slovenskom folklóre. V Bangovom beate sa totiž miešajú dve pôvodné nahrávky ľudových balád. Výsledok znie temne a navodzuje zvláštnu atmosféru. Skvelý a originálny úvod. Nasleduje Veža a jej ponurá lyrika koketujúca so samovražednými myšlienkami a životom vo vlastnom uzavretom svete, do ktorého nie je vidno.

Odľahčenie prichádza v tracku Ctrl Alt Delete. Klasika o pálení pávov v aute s kolegami zo sťahovacej firmy, v ktorej Matej pracoval. Aj v tomto audio graffiti sa dá nájsť kus pouličnej poézie. Absolútny vrchol albumu pre mňa prichádza v skladbe Stratil som všetku nádej v bunde Helly Hansen. Myslovič v nej viac spieva ako rapuje o tom, ako stratil bundu Helly Hansen, ktorú kúpil za pár eur v jeho obľúbenom sekáči. V jej vreckách nebolo nič viac a nič menej ako prášky, občiansky a nádej v sáčku. "Mayday!" volá v chytľavom refréne.

Silným momentom na albume je aj track Doma som sám. Beat je stiahnutý z netu a Matej ho vylepšil svojim poetickým manifestom, ktorý podporil aj videom od mladého filmára Denisa Kozerawskeho. V antifáckom kúsku 161 zaznie vysamplovaná skladba od kapely Rozpor Až do konca života (budem antifašista). Gitarové temno a ponurosť prichádza s bangerom Na káve u Phillipa Pinela. Neveselá exkurzia chodbami psychiatrickej liečebne rozoberá problematiku liečenia klinických pacientov s ťažkými depresiami, s ktorými sa dennodenne stretáva, či už u svojich blízkych alebo pri pohľade do zrkadla. Ťaživá skladba. Ako jej samotná téma.

Jeden z najlepších kúskov sa volá Tŕne. Húpavý až zasnený beat sprevádzajúci introspekciu vlastnej bolesti, ktorá sa už pomaly stáva každodennou všednosťou. "Tŕne opatrne dávam dole z kože, lížem rany hlboké," spieva odovzdane v bezpečí múrov svojej trblietavej izby na Jelenej ulici v Bratislave, kde väčšina albumu vznikla (momentálne však už žije v Prahe).

Na albume Karel Gott je mŕtvy keď hralo rádio je dohromady 13 silných trackov, ktoré tvoria pôsobivý celok. Vo väčšine skladieb si Edúv Syn vystačí sám, hostia sa objavia len v skladbách Páv - Andrejgraund a Ondrej Dope - a One Day With Žakhéles, kde môžeme počuť stokársky petržalský part bratislavského dídžeja a producenta Kabala a.k.a. Žakhélesa. Album vyjde aj ako vinyl s cover artom, ktorého autorom je slovenský umelec žijúci v Prahe Nelo Blaster.

Edúv Syn - Karel Gott je mŕtvy keď hralo rádio
(2019, Nemota crew)

1. Intro