Na pomedzí hard rocku a heavy metalu sa zhruba pred 30 rokmi blysla na slovenskej scéne kapela Makar Čudra. Ich originálna a energická tvorba sa dodnes teší obľube, o čom svedčia aj ich občasné comebacky a nové piesne. Aj teraz sú späť s novou zostavou, CD kompiláciou a koncertmi. Navyše plánujú nahrať aj nové skladby.

Makar Čudra vznikli v druhej polovici 80. rokov a zakrátko si urobili meno tvorivým prístupom k vtedy populárnemu hard rocku a heavy metalu. Ich rozlet pribrzdili rôzne problémy, čoho dôsledkom je fakt, že až dnes sa väčšina ich skladieb prvýkrát dostáva na CD. Spolu s kompiláciou sú pripravené koncerty a krst novej EP nahrávky. V aktuálnej zostave figurujú Harvey Havran (spev), Ivan Kutný (gitara), Rado Nedbálek (gitara), Vlado Harasník (basgitara) a Marek "Marc B.K." Kučera (bicie).

Spomínanie bez nostalgie

Už vo svojich začiatkoch prinášala kapela čerstvé nápady a zaujímavé postupy, veštiace zaujímavú budúcnosť. Túto skutočnosť potvrdila i pamätná, v podstate neoficiálna hymna, Strigy na Sabath, ku ktorej vznikol i videoklip v relácii Triangel, či výborný kus Strašiak v hlave. Sľubný rozbeh však pribrzdila nepríjemná príhoda na jednom z vtedajších koncertov.

"Ľudia z Opusu sa prišli pozrieť na koncert, keď u nás spieval Peter Slivka. Ale pesničky som písal tak, aby sa v nich čo najviac jačalo. Čím vyššie, tým lepšie, namiesto toho, aby som skladby prispôsobil rozsahu speváka. Peter to väčšinou skvele zvládal, ale práve na tomto koncerte mu to proste nevyšlo. Keď to vyzeralo zle, tak sa ľudia z Opusu postavili a odišli. Bola to moja vina, ešte som v tom nebol tak zbehlý, aby som vedel s pesničkou dobre pracovať. Mali sme aj ponuku z Belgicka, ale to už bolo tesne pred rozpadom a nakoniec z toho zišlo," spomína zakladajúci člen a autor skladieb Ivan Kutný.

Podľa internetových zdrojov nakoniec vyšiel kapele v Opuse iba jeden vinylový singel so skladbami Nám stačí tak málo / Pán Pasteur. Obidve piesne právom patria do zlatého fondu tvrdej slovenskej hudby, ktorá po revolúcii prežívala naozajstnú konjunktúru. Ivan vymýšľal prepracované riffy, idúce do hĺbky a energia vyžarujúca z jeho hudby bola hmatateľná. Obe gitary, produkujúce originálne aranžmány, excelovali vo vzájomných súbojoch.

Aj menej úspešné pokusy o návrat prinášali ovocie

Makar Čudra teda po dobrom rozbehu prekvapivo "narazili", ale ešte v priebehu 90. rokov došlo k viacerým pokusom o oživenie. Za zmienku stojí najmä rok 1993. Našťastie vždy, aj pri menej vydarených pokusoch o návrat, vznikli kvalitné tituly. Preto sú na novom výberovom CD rôzne raritné kúsky, ktoré boli doteraz len roztrúsené po všemožných kompiláciách - Tento deňTiene v garážach a Makar Čudra. Držia si vysoký štandard a výborne rozvíjajú pôvodný odkaz, pridávajúc klávesové nástroje.

"Klávesy obohacujú skladby a rozširujú ich priestor. Vždy sa zaranžovali a nahrali na základe môjho impulzu. Naše veci nie sú ľahko hrateľné, no keď máš takých skvelých muzikantov, ako sme mali a máme my, tak ako autor chceš, aby si hranie užili," vysvetľuje Ivan. Marek k tomu dodáva: "Súhlasím, že v Čudre boli vždy špičkoví muzikanti. Napríklad s druhým pôvodným gitaristom Jerzym som hral v punkovej legende ExTip a bolo skvelé ho počúvať. Niekedy je ťažšie splniť Ivanove predstavy, každý z nás je iný, ale čím dlhšie spolu hráme a navzájom sa ovplyvňujeme, je to jednoduchšie a stávame sa kompaktným celkom. S vlastnou víziou zloženou z piatich častí."

Sľubný comeback sa uskutočnil aj v roku 2008, kedy sa kapela prezentovala s jedným zo svojich bývalých frontmanov Ottom Weiterom. Na svet vtedy prišli tituly Vrtká a Žobrák. Z riffov je jasné, o akú kapelu ide, zmenil sa však spôsob nahrávania a zvukový charakter. Kým staršie skladby si zachovávajú dostatočný dynamický rozsah, spomínané dva príspevky sú oň ochudobnené (dôsledok tzv. loudness war). Nástrojom chýba väčší "priestor" a kontrast medzi priemernou a najvyššou hlasitosťou je menej autentický než v minulosti.

Zladiť zvuk nahrávok z rôznych období na novej výberovke bolo preto zložité. "Remaster sa udial v legendárnom štúdiu Shaark v moravskom Bzenci. A náš kamarát a skvelý producent Pavel Hlavica spravil skvelú robotu. Problém bolo nájsť verzie starých vecí v takej kvalite, aby sme s tým vôbec mohli niečo robiť. Opusácke alebo rozhlasové suroviny už neexistujú, vinyl rip neprichádzal do úvahy. A tie novšie veci boli zase úplne inde. Museli sme tie skladby zrovnať tak, aby CD fungovalo ako celok a rozdiely neboli bolestivé. Myslím, že sa to Pavlovi podarilo," uvádza k zvuku Marek.

Do tretice všetko dobré?

Rok 2018 sa niesol v znamení ďalšieho comebacku s Harveym Havranom za mikrofónom. "Chémia zafungovala vlastne skoro hneď. Samozrejme sme sa za tie dva roky nevyhli trecím plochám. Ale to je prirodzené, každý sme iná osobnosť a inak vnímame veci. Hnacia sila pramení z hudby a pre mňa prekvapivej podpory fanúšikov. Sám som zvedavý, ako to ľudia zoberú," opisuje dnešný stav Ivan. Marek pridáva svoj názor: "Harveyho osobne poznám 22 rokov a hrám s ním v kapelách už viac než desať. Je to vynikajúci a hudobne vzdelaný spevák, ktorý by za metal dal život. Je tiež textárom, takže aj v tom je rozdiel medzi ním a bývalými spevákmi."

Formácia má na jeseň pripravené koncerty. Okrem najväčších hitov zaznejú aj úplne nové skladby Ako Fénix, RequiemKarty s diablom, Hriešnik a 1916. "Posledné tri menované sme nahrávali v Shaarku na naše nové EP, ktoré snáď bude na CD i na internete už pri prvých koncertoch v septembri. Myslím, že bude jasne počuť, že to je vlastne rovnaká, aj keď úplne iná kapela s moderným a tvrdým zvukom. My sa sem nejdeme zviditeľňovať, ale hrať muziku, ktorú máme radi. To znamená moderný melodický heavy metal. Oproti klasickým veciam bude hlavný rozdiel vo zvuku, inštrumentácii a divokosti prejavu," uzatvára Marek.

Odhadujúc zo slov zakladajúceho člena Ivana a bubeníka Mareka pôjde o zaujímavú metalovú jeseň. A je naozaj výborné, že si fanúšik môže konečne do zbierky zaradiť skladby od Makar Čudra v zodpovedajúcej zvukovej kvalite. Trvalo to dlho, ale rozhodne sa oplatilo čakať. Kapela má totiž na svedomí kvalitné a nadčasové skladby, aké sa v našich končinách nepočujú tak často.

Makar Čudra – Makar Čudra 1987-2014
(2020)

1. Strašiak v hlave