Tvorba niektorých kapiel má na svojich poslucháčov priam psychotropné účinky. Je to dôkaz, že dokázali vypočítať pomyselný zlatý rez, vyhrať sa so správnym priebehom a gradáciou, inštrumentálnym vzorcom určiť charakter a odovzdať prostredníctvom hudby čo najviac emócií. A pri týchto procesoch určite ostávame, nový album kapely Bon Iver vie totiž ovládnuť pocity naozaj expresne rýchlo.

Najpôsobivejším nástrojom, ktorým Justin Vernon, frontman a hlavný pilier kapely, disponuje, je nepochybne vokál. Jeho poloha, frázy a farba sa dostávajú pod kožu už od prvej skladby. Tá poslucháča presviedča, že jeho hlas pôsobí ako zaručený zimoriavkový prvok, a ak je načasovaný ešte tak precízne ako v prípade 22 (OVER S∞∞N), lepšie antré albumu si ani nemôžeme priať.

Popritom na nás pôsobia sláky, plochy, aj zelektrizované saxofóny v tak intímnych partoch skladieb, že pripomínajú skôr privátny rozhovor dvoch blízkych osôb, ako skladbu zloženú z reálnych inštrumentálnych nástrojov. Skôr než vám na albume stihne prekážať vskutku nízka prítomnosť bicích, zaujme naliehavo pôsobiaca skladba 10 d E A T h b R E a s T ⚄ ⚄. Jemné elektronické vsuvky v kombinácii so skvelým frázovaním Vernona prinútia poslucháča uveriť všetkému, a to aj keby malo ísť o najnelogickejší nonsens na svete.

Tvorba ako liek na depresiu

Vo všeobecnosti je zrejmé, že sa členovia kapely rozhodli experimentovať, o čom nesvedčia len "extravagantné" názvy albumu a skladieb, ale hlavne prekvapivá absencia dominantného akustického rozmeru, na ktorý sme zvyknutí z prvých dvoch albumov. Dôkazom je tretia skladba 715 - CRΣΣKS, kde to Bon Iver s vokálnym skreslením trošku prestrelili. Napriek výraznému vybočeniu zo zabehnutých koľajníc zostávajú rozoznateľnými prekvapivé, ale silou sršiace zvraty typického naturálneho zvuku a iných vplyvov, a hoci je jasné, že Vernona prestali baviť tradičné populárne formy, intímny prístup k poslucháčovi je mu blízky neustále.

Inšpiráciou, ak to tak môžeme nazvať, mu určite boli aj depresie a úzkosti, ktorými v posledných rokoch trpel. Značne citeľné sú v textoch, v ktorých sa snaží potlačiť pózu v čo najväčšej možnej miere. Dôkazy prinášajú záverečné skladby a ich aranžmány, prepracované a predsa minimalistické 8 (circle) a rovnako ____45_____.  Album 22, A Million totiž nepredstavuje len poriadnu odchýlku od folk-popových trendov, ako ich z posledných rokov poznáme v podaní Mumfords and Sons či Of Monsters and Men, ale aj spoveď strateného a hľadajúceho umelca.

Silná hudba nepotrebuje chytľavé refrény

Formy sú teda značne odchýlené a poslucháč očakávajúci známu Leonardovu šifru štyroch akordov zostane pravdepodobne sklamaný. Namiesto toho sa k vám dostanú melancholické skladby a skreslenia, ktoré často nemajú konkrétnu celistvosť, tak charakteristickú pre komerčne zamerané piesne.

Sila hlasu a celok však pôsobí účinnejšie ako drogy, akoby stála celá kapela pol metra od vás. Prostredníctvom intimity a zimomrivých statí v hudbe, ktorá len málokedy vystúpi z pochmúrnych tónov do svetla, sa zmocnia srdca a nepustia. 22, A Million je hudobný expresionizmus, do ktorého sa naozaj oplatí ponoriť naplno.

Bon Iver - 22, A Million
(2016, Jagjaguwar)

1. 22 (OVER SOON)