The White Stripes, The Racounters či The Dead Weather sú kapely, ktorých meno sa neodmysliteľne spája s osobou talentovaného a excentrického hudobníka, speváka, skladateľa a milovníka vinylových platní Jacka Whitea. Jeho nová akustická kompilácia prináša poslucháčom vzácny prierez celej jeho tvorby vo veľmi špecifickom svetle a ešte omnoho viac.

Jack White sa počas svojej kariéry nebránil témam ako sú kontrasty medzi amatérskym a virtuóznym umením, voľnosť a hlas punku verzus populárna, konzumná tvorba na objednávku, či migračná politika. Najnovšia zbierka jeho piesní prechádza postupne naprieč poslednými 18 rokmi jeho tvorby.

Od White Stripes až k skvelým sólovkám

41-ročný hudobník si už v 19-tich rokoch privoňal k vystupovaniu na verejnosti a koncertným šnúram, keď sa stal členom kapely Goober & the Peas. Kapela sa v roku 1996 rozpadla a o rok, ktorý si umelec vyplnil sólovou tvorbou a hraním v lokálnych kapelách, už spoznal Meg White. Toto stretnutie dalo život nielen profesionálnej spolupráci a kapele The White Stripes, ale aj prvému Jackovu manželstvu, vďaka ktorému si osvojil priezvisko White (narodil sa ako John Anthony Gillis).

Nasledujúcich 14 rokov znamenalo Whiteov totálny výstup na vrchol. Kapela vydala šesť albumov, s ktorými získala mnohé ocenenia, a skladby ako Seven Nation Army, Icky Thump, či Fell in Love with a Girl sa stali novodobými rock'n'rollovými klasikami. Už v priebehu existencie The White Stripes spolupracoval frontman s viacerými umelcami, čo viedlo k vytvoreniu kapely The Raconteurs, ktorá s albumom Broken Boy Soldiers získala ocenenie Grammy za najlepší rockový album roku 2006. O tri roky na to podnietil White ďalšou spoluprácou vznik kapely The Dead Weather, s ktorou vydal ďalšie tri albumy.

Sólová kariéra Jacka Whitea sa vyvíjala paralelne s fungovaním troch zmienených kapiel, a to počas celého obdobia jeho tvorby. Roky rastu a vzájomného vplyvu s ostatnými hudobníkmi vyvrcholili v roku 2012 vydaním prvého sólového albumu s názvom Blunderbuss. Tento album si vyslúžil mnoho nominácií a vrcholových umiestnení vo svetových rebríčkoch, avšak White sa naplno "vybúril" až na albume Lazaretto v roku 2014, ktorý dosiahol prvú priečku v rebríčku Billboard 200.

Na kompilácii je aj táto doposiaľ nevydaná skladba od The White Stripes:

V akustickom šate ešte viac zvýraznil svoju jedinečnosť

Nahrávka Acoustic Recordings 1998-2016 ponúka na dvoch platniach 26 skladieb v podobe alternatívnych verzií známych piesní, doposiaľ nevydaných trackov, či akustických štúdií. Je to unikátny náhľad "za oponu" umelca, ktorý je právom považovaný za jednu z najväčších osobností súčasnej rockovej scény.

Na albume sa okrem iných podieľal aj Whiteov bratranec Paul Henry Ossy, korý si v pôvodnej skladbe I’m Bound To Pack It Up zahral na elektrických husliach, či vokalistka Holly Golightly (Well It's True That We Love One Another). Hudobník sa pri nahrávaní nehanbil ponechať všetky zvuky autentické, môžete tak počuť aj zvuk náhodne zhodených perkusií počas nahrávania piesne White Moon. V skratke, každá pieseň má za sebou unikátny príbeh a nie je to len na objednávku odbitý pracovný čas.

Na zbierke skladieb sa silno podpísal okrem iného aj klavír, ktorý dostáva popri akustickej gitare viac priestoru a skladby tak dostávajú úplne iný rozmer. Zároveň v novom svetle vynikajú aj vokály, ktorých sa naživo či v jeho najznámejšej tvorbe dočkáte iba ťažko. White využíva všetky výhody akustickej tvorby a surovosti nástrojov naplno, čím zvýrazňuje obsah pred formou.

V plnej sile sa na nahrávke prejavuje Jackov kabaretný duch či bluegrassové motívy. Do popredia sa tak dostávajú jemné a pre umelca atypické melódie, ktoré sú dôkazom, že ako skladateľ má popri rock'n'rolle rovnako blízko aj k popu, soulu či blues. Domáce prostredie nahrávacieho štúdia a surové nahrávky sú však natoľko autentické, že akékoľvek žánrové škatuľkovanie je zbytočné a už po pár minútach počúvania si fanúšik pre tento dvojvinyl (alebo dvoj-CD) vyhradí špeciálne miesto na poličke s nápisom "Jack White".

Jack White - Acoustic Recordings 1998–2016
(2016, Third Man Records, 2xLP)

SIDE A: