Medzi slovenskými speváčkami má azda najsurovejší hlas a hudobné cítenie, ktoré jej nedovoľuje prijímať obmedzenia ako mantinely. Vďaka tomu môžeme počúvať na novinke s názvom Ten Dorotu Nvotovú, ktorá prešla od debutu Overground veľmi dlhú cestu. Obklopená dobrou spoločnosťou hudobníkov posledné roky sebaisto napreduje. Novinka je jej najosobnejším a tiež najpôsobivejším počinom.

V časoch lockdownu sa hudobníci stretávali v štúdiu a tvorili. Bez stresu, bez časového nátlaku. S radosťou. Na začiatku toho všetkého bola pieseň Tabak, ktorú Dorota Nvotová venovala svojmu otcovi Jarovi Filipovi, a odštartovala tvorivé pnutie vedúce k ďalším piesňam. Akoby si skladbou Tabak nastavila úroveň, ktorú bola odhodlaná udržať. A podarilo sa jej to.

Dorota je priama, miestami možno až ostrá, ale na albume Ten je tiež nežná, tichá, osobná a mierne komplikovaná. Poslucháča pohodlne usadí do kresla a nechá ho počúvať svoje piesne o láske a živote. Všetko to podáva v luxusnom hudobnom balení a je to zážitok.

Nahrávka pôsobí ladne, len tak plynie a nepotrebuje žobroniť o pozornosť, ľahko si ju získa. Ten je v istom zmysle úplne iný ako Nvotovej predchádzajúce nahrávky. Hudobníčka akoby ubrala z temperamentu a pozvala do svojej hudby pokoj. Krásne momenty skrýva v minimalizme a s vedomím ich necháva vyznieť.

Autenticky a na pás

Album Ten môžeme pokojne označiť za prelomový v hudobnej kariére Doroty Nvotovej. Vôbec nie je rádiový a ťažko označiť niektorú skladbu za vyslovený hit. Piesne majú komplikovanejšiu štruktúru a niekoľkokrát sa na albume nečakane zmení rytmus. Z káždého kúska na albume je pritom cítiť, že nahrávanie bolo mimoriadne.

Zásadná v tomto smere bola pravdepodobne aj voľba producenta. Vraj jasnou a jedinou možnosťou pre Dorotu bol Tomáš Sloboda. Oboch hudobníkov spája slabosť pre hudbu 70. rokov, pričom Dorota o sebe vyhlasuje, že sa zasekla v týchto časoch. Nádych úplného retra má napríklad aj prvá polovica piesne Kompas, kde Dorota spieva oveľa viac, ako sme v jej prípade zvyknutí.

Druhým zásadným krokom bol spôsob nahrávania, keď sa rozhodli pre nahrávanie na magnetické pásy. Namiesto individuálneho nahrávania nástrojov a spevu sa všetko nahrávalo na jeden pás v rovnakom čase a na rovnakom mieste. To je dnes už skôr zriedkavý spôsob nahrávania a môžu si ho dovoliť len skutočne dobrí muzikanti. Dorota presne takých okolo seba má, sú nimi bubeník Marián Slávka a basgitarista Filip Hittrich, zohratí z hrania v kapele Talent Transport ale aj iných projektoch. Album nahral a zmixoval Majo Džubák. Hudobníčka vraví, že mala pri nahrávaní pocit, ako keby hrali live koncert.

Tento spôsob nahrávania priam predurčuje vinyl ako ideálny nosič albumu Ten. Vinylová kríza, ktorá tento rok postihla hudobný svet v dôsledku enormného záujmu o LP platne zo strany veľkých nahrávacích spoločností, však spôsobila, že vinylovej podoby sa nahrávka dočká pravdepodobne až budúci rok. Čakať sa však oplatí, pretože Dorote Nvotovej sa podarilo nahrať album, ktorému vinyl pristane a je dobré sa k nemu vrátiť.

Slová Milana Lasicu aj mamy

"Už nechcem spievať o sebe, to dokáže dnes každý. Tak budem spievať o láske, čo kulminuje v daždi," spieva Dorota Nvotová v úvode skladby V daždi s jednoduchou klavírnou slučkou, ktorá má až filmový charakter. Neskôr však dodáva, že je ťažké spievať o láske, predovšetkým o takej, čo vydrží navždy.

Slová k tejto piesni napísal Milan Lasica a je to jeden z posledných textov, ktoré stihol vytvoriť. Slová pesničky V daždi vznikli pritom vraj za pár minút. Keď hudobníčka volala majstrovi Lasicovi s otázkou, či sa mu podarilo napísať pre ňu nejaký text, odpovedal, že nie. O pol hodinu jej zatelefonoval, že text je hotový a dokonale zapadol do Dorotinej desiatky.

Na nahrávke počuť aj Dorotinu mamu, herečku Annu Šiškovú v skladbe Lúzer. Pieseň má formu vtipného rozhovoru medzi mamou a dcérou v podstate o tom, ako by mal a nemal vyzerať ideálny partner.

Album prináša veľa nových momentov, akými Dorota môže poslucháča prekvapiť. Stále však zostáva svoja. Rozhodne to nie je masový album, tuctovosti sa skutočne precízne vyhýba. Ten je však album, ktorý zachytáva muzikantský kumšt a číru radosť z tvorby. V tom je táto nahrávka skutočne podmanivá.

Dorota Nvotová - Ten
(Slnko Records, 2021)

1. Modriny