Kto je Fvck_Kvlt? Raper, muzikant, punkáč, nímand? Z každého asi trocha. Volá sa Denis Bango, je z Trnavy a možno ho poznáte ako speváka, gitaristu a textára punkovej kapely The Wilderness, ktorá vo veľkom obráža kluby a festivaly po celom Československu. Tak ak ste nevedeli, už viete.

Po včera predstavenom projekte Edúv Syn je Fvck_Kvlt ďalším z punkáčov, ktorí si povedali, že sa dajú na hip-hop. Tieto kozmické dvojčatá koncertujú často spolu a spolupracujú na rôznych úrovniach, ešte aj albumy vydali v rozpätí necelých dvoch týždňov.

Denisov trapový debut s názvom Kvlt Teachings znie ako facka celej naleštenej, čistučkej a voňavučkej scéne. Temné, dekadentné a miestami emo nálady na albume vás prevedú mapou jeho chodníčkov, pomedzi ošarpané budovy, stromy v parku a bary slovenského Ríma. Zavedú vás medzi jeho kamošov a ich naoko pokazené životy s ambíciou pohnúť to niekam. Je jedno či vzad, vpred, doprava, doľava. Proste niekam... Určite sa ale mýlim a iba vypĺňam prázdne miesto zbytočnými slovami, všakže? Fajn, poďme ku Kvlt Teachings!

V tráve slúži ako intro do celého albumu. V podstate vás hneď na začiatku uloží do kytičiek svojou temnou náladou, kde Denisov spomalený hlas podfarbuje detský plač. Trocha pózy, trocha narkotík a veľa dekadencie, keď ešte ani párty bary nepôsobia ako klasická zábavka mileniálov ale stresujúci zážitok plný bad tripov a sociofóbie. Taká je nasledujúca titulná skladba albumu, ktorej beat môžu fanúšikovia poznať ako intro na koncertoch The Wilderness a v ktorej je vysamplovaná časť "new school" punkovej hymny Čo s tým hnevom?.

Výpovedný je aj svižnejší trapový kúsok Deperzonal. Maličké puzzle, pravdepodobne o rozpade osobnosti, kde hosťuje krátkou trippy básničkou aj spomínaný Edúv Syn. Depersonalizácia je definovaná americkou psychiatrickou spoločnosťou ako zážitok neskutočnosti a odlúčenia od seba samého. Chytľavý vysamplovaný gitarový riff je nosnou súčasťou beatu v nasledujúcom tracku Náš konec s úprimným oddaním sa vlastnej samote a zároveň nezávislosti v refréne: "Nikomu som nesľúbil, že prežijem / nesľúbil som, že sa navždy neskryjem / všade kam prídem, počujem rekviem / s vlkmi nežijem, s vlkmi nevyjem. Skvelý soundtrack k nočnej chôdzi alebo keď máte len tak také to rande so svojím mestom. Pre každého stepného vlka.

Preskakujem track Nočné mory, lebo ma dnes fakt bolí hlava a ja sedím v office a premýšľam o jej vlasoch vejúcich v poli a lúčnych kvietkoch v jej malých rukách, aby som sa rýchlejšie dostal do bezpečnejších vôd tohto albumu. Skladba Tik Tok je pre mňa jeho vrcholom, nosný sampel beatu mi príjemne omotáva hlavu ako obväz.

Celkom paradoxne k textu, kde ma Denis pozýva spáchať samovraždu a zoznamuje ma s nádejou, ktorá sa ale vzapätí chystá niekam odísť. Dokonca navždy. Škoda. Vyzerala tak prívetivo. Ako správny Sizyfos sa ju však chystám nachádzať a strácať každý deň. Ten istý scenár, tá istá nádej s beznádejou. Hlavu hore, hlavu dole, hlavu hore, hlavu dole... Pusti si Fvck_Kvlt a umri, alebo si daj kafe a uži si jej arómu v poryvoch studeného decembrového vzduchu o šiestej ráno na balkóne.

Desať trackov na ploche 25 minút albumu Kvlt Teachings je nielen originálnou hudobnou výpoveďou, ale aj ukážkou nekompromisného DIY prístupu k tvorbe. Denis Bango sa okrem rapu a spevu postaral aj o všetky beaty a kompletnú produkciu, ako sám hovorí "od prvého samplu v prvej sekunde cez nahrávanie až po ten najfinálnejší zvuk a záverečný export".

Na albume sa ako hostia okrem Edúvho Syna zúčastnili aj ďalší Denisovi súputníci - Inšpektor nádej, ktorý prispel trochou gore v skladbách Kvlt Teachings a Nočné mory, a titulný track svojím partom doplnil aj trnavský graffiti umelec Paris. Album okrem digitálu vyjde aj ako vinyl a na MC kazetách. Naživo si môžete Fvck_Kvlt aj Edúvho Syna odchytiť koncom decembra na spoločných šou v Košiciach a v Prahe. Vo februári sa zúčastnia tiež krstu novinky českého rapera Nik Tenda z labelu Million+.

Fvck_Kvlt - Kvlt Teachings
(2019, vlastným nákladom)

1. V tráve