Česká formácia Zrní nepatrí u nás k známym pojmom, napriek tomu, že funguje 15 rokov a má na konte viacero platní. Novinka Jiskřící má všetky predpoklady zaujať fanúšikov premýšľavej hudby s množstvom nástrojov a o súčasnosti trefne vypovedajúcich textov. Platňa má u našich západných susedov ambície zaradiť sa k najsilnejším za tento rok.

Východiskom albumu je, podľa slov muzikantov, "kríza plynúca zo straty, zbúrania doterajších štruktúr, istôt a pevných bodov". Nejde však o bezvýchodiskové depresívne nálady, práve naopak. Obsahový koncept nahrávky Jiskřící je o tom, čo je vďaka kríze možné nájsť - o obrovskom dare, ktorým kríza môže byť ako ponuka nového, čerstvého pohľadu na seba samého a život ako celok. Aj preto členovia kapely o novinke hovoria ako o svojom najveselšom albume, ktorého desať položiek v existencii kapely skutočne predstavuje nový začiatok.

Od predošlých nahrávok pätice v zložení Jan Unger (spev, flauta), Jan Fišer (husle), Jan Juklík (gitara, spev), Jan Caithaml (basgitara, spev) a Ondřej Slavík (bicie, akordeón, beatbox) sa novinka líši aj tým, ako vznikala. Po tom, ako hudobníci piesne celý rok intenzívne tvorili a skúšali, sa v januári tohto roka vybrali dodávkou do Španielska, kde sa v malom štúdiu na periférii Madridu "odstrihli od ostatných vplyvov" a sústredili len na nahrávanie. "Aj kvôli tímovému duchu, a to sa podarilo. Strávili sme 15 dní pokope, cez deň v štúdiu, v noci v spoločnom byte a zvyšok času na ceste. Spolu s nami boli pri nahrávaní i skvelí producenti Ondřej Ježek a Jonatán Pastirčák (slovenský hudobník Pjoni, pozn. red.)," uviedla kapela na crowdfundingovom webe Hithit.cz, kde na vydanie albumu vyzbierala od svojich fanúšikov viac než 200-tisíc českých korún.

Nápadov je habadej dokonca aj v kratších tituloch

Širšiu verejnosť Zrní upozornili na nový album 13. marca, kedy zverejnili ohromne silnú kompozíciu Jiskřící raketa TOTO. Fanúšikovia zaplesali, na druhej strane sa objavili pochybnosti, či si muzikanti nenastavili latku až príliš vysoko a či bude celý album kvalitatívne vyvážený. Skladba obsahuje prirodzene sa meniaci kolorit nálad, polôh a inštrumentálnych vrstiev, ktoré síce nie je problém zhltnúť na jeden pokus, ale ich skutočná nádhera sa rozprestrie až po takom treťom - štvrtom vypočutí. Tento modus operandi je aplikovaný na viacero ďalších piesní. Markantne to vidieť na kúsku Před náma, ktorý v zhode s názvom pred vami naozaj vyrastie z mláďaťa v silného jedinca, schopného nakombinovať progresívnu zmes znepokojujúcich sláčikov, provokujúcej elektroniky a gitarových vzruchov.

Na širšej časovej ploche operujú muzikanti z Kladna s požehnaným množstvom nápadov (okrem spomínaných dvoch kúskov presahujú päťminútovú hranicu už len Vraky), paradoxne ich však vedia sústrediť aj do kratších položiek. Zásadný podiel na tom má fakt, že kapela sa rada vyjadruje v špirálovitých motívoch, krúžiacich okolo centrálneho námetu. Vyžíva sa vo vzrušujúcich náznakoch a keď sa už-už zdá, že to príde, kľučkujúc uteká. Príkladom je Když se ztratíš - človek vyčkáva finále gradujúcej témy, muzikanti však udržia napätie do poslednej sekundy a prekĺznu mu pomedzi prsty. Inde je to naopak skôr o tvrdšej a priamočiarej výpovedi, pripomínajúcej britské gitarovky (Jiskřící bůh láska jest), ale takéto výpady sa udejú naozaj len výnimočne a v krátkych fragmentoch.

Typickí Česi s atypickým prístupom

Zrní jednoducho nezaprú krajinu pôvodu. Majú v krvi tú správnu českú pohodu a hoci ich texty obvykle nie sú z rodu najveselších (Igor Pelech), vyvažujú to odľahčenými inštrumentálnymi podkladmi. Akoby bol jedným z ich zámerov vytvoriť bizarný kontrast - život je natoľko deprimujúci, že my o ňom vieme spievať a hrať v najväčšej možnej odovzdanosti sa osudu. Frázovanie a poloha spevu je totiž ďalším z jasných geografických ukazovateľov, ktorý si nepomýlite. Tu je tradícia "ledabolého" českého pesničkárstva dodržaná na sto percent. Našťastie to, že nikto si tu s ničím neláme hlavu, je iba zdanlivé. Muzikantom záleží na množstve dôležitých vecí (Lehko) a vedia si spraviť poriadok v osobných záležitostiach, čo potvrdzuje jeden z najpôsobivejších momentov platne Silnice od ní

Zložitá forma, akou pristupuje kapela k niekedy možno až banálnemu obsahu (Někde tam venku), je rozhodujúcim faktorom toho, že ju u nás a v podstate i u našich západných susedov ľudia trestuhodne prehliadajú. Na Facebooku majú síce Zrní pomerne veľký počet fanúšikov, ale stále zostávajú v pozícii dobre utajeného tipu. Ich texty pritom obsahujú pozoruhodné podnety na premýšľanie, schopné zaujať v pár veršoch (Deadman). Objavovanie detailov v hudbe dokáže človeka zamestnať na dlhé hodiny a nápady vedia zatriasť vnútrom aj napriek prevažne pokojnému priebehu. Kapela stále praktizuje progresívny prístup a má i povesť strhujúcej koncertnej akvizície - presvedčiť sa o tom môžete na bratislavskom krste 27. apríla v MMC, kde budú zdieľať pódium s Lenkou Dusilovou.

Na excelentnom počine Jiskřící sa podpísalo viacero činiteľov - trojročný odpočinok, lepšia zohratosť, triedenie nápadov pri komponovaní, prekonanie krízy i snaha o postup vpred. Zrní rozhodne nestoja na rovnakom mieste, ich vyspelá hudba znamená výzvu aj pre konkurenciu. Skladby vypovedajú o (ne)ľahkom žití typicky českým spôsobom, no predsa len sa z tamojšej tradičnej šablóny vymykajú zaujímavejšími aranžmánmi a podnetnými myšlienkami. Za zmienku stojí aj vizuálna podoba samotného CD, za ktorú je zodpovedný Aleš Fulín. Výroba nosiča síce nestihla oficiálny dátum vydania albumu (31.3.), no fanúšikovia sa v týchto dňoch dočkali naozaj krásneho a do detailu prepracovaného zberateľského kúsku. Ešte viac by však potešilo jeho vydanie v podobe vinylovej platne, kapela totiž nahrala míľnik nielen v rámci svojej tvorby, ale i album, ktorý bude v koncoročných bilanciách atakovať popredné miesta.

Zrní - Jiskřící (2017)

1. Před náma
2. Když se ztratíš