Majster slova Tomáš Klus vždy vedel na rovinu interpretovať svoje pocity, či už tie negatívne, súvisiace so spoločnosťou a politikou alebo tie radostné, ktoré sa viažu predovšetkým k jeho manželke a deťom. Na aktuálnom albume Spolu ospevuje práve lásku v jej rôznorodých podobách, priestor mu na to dáva až neuveriteľných 21 skladieb. Ľahko presiahnutá hodinová minutáž je trošku únavná, ale nenudí.

Únavná v zmysle vstrebateľnosti toho čo ponúka. Album Spolu určite nie je oddychový počin. Pre uchopenie jednotlivých myšlienok treba byť v strehu a napriek tomu sa po jeho počúvaní môže poslucháč cítiť ako po terapii. Tomáš Klus, označovaný po vydaní predchádzajúceho albumu Anat život není recenzentmi aj ako moralizátor či kazateľ sa premenil na terapeuta, ktorý poslucháčov nenásilne navedie k zamysleniu sa nad svojimi prioritami. Tie Klusove sú z aktuálnej kolekcie piesní ľahko odčítateľné. Ako nosná myšlienka albumu vyznievajú slová piesne Potušení "Odpusť mi, prosím, kým jsem byl, už nejsem v moci temných sil. Můj cíl je cesta s tebou", ktoré s ním spieva aj jeho manželka Tamara.

Na albume pracuje hudobník so symbolom kruhu, a to nielen na vizuálne farebnom obale, ale aj tematicky. Je zrejmé, že najistejšie a najspokojnejšie sa Tomáš cíti v úzkom kruhu svojej rodiny, teda manželky a troch detí. Aj preto sa nenásilnou súčasťou aktuálneho albumu stala spevákova múza Tamara Klusová, ktorá si s manželom v niekoľkých skladbách zaspievala a je tiež spoluautorkou textu k piesni Muži se ženou.

Farbistá koláž s priestorom pre experimenty

Tomáš Klus neohuruje technikou spevu, v niektorých prípadoch jeho frázovanie, výslovnosť a nedbalý prejav značne vyrušujú, no v melodických skladbách Víla, A pak či Tichá voda sa vypäl k chytľavým výkonom. Náprotivkom k tejto nedokonalosti je jeho dokonalé majstrovstvo v hre so slovami. Tými namaľoval pestrú paletu rôznorodých odtieňov, ktorým dominujú jasné farby. Na pochmúrnu sivú a melancholickú čiernu zabudnite. V momentoch, kde prechádza od lásky ku kritike totiž nie je útočný iba trefne zamyslený ako v skladbe Ach jo, či pôvabne vtipný ako v prípade skladby Vool, ktorej jednoduchá, ale nápaditá rýmovačka pobaví.

Vo vyváženej miere sa na novinke miešajú aj žánre. Prevahu tvorí stále obyčajno-neobyčajné pesničkárstvo, v ktorom hrá hlavnú rolu akustická gitara a pár jednoduchých akordov voňajúcich folkom. Viac ako hodinový album však otvára priestor aj experimentom. Nedá sa očakávať, a od Tomáša Klusa by to zrejme jeho priaznivci ani nechceli, že album prinesie 21 mainstreamových hitov.

Tie doterajšie fungujú viac než dobre a tvoria pôsobivú koláž s kúskami pohybujúcimi sa v iných žánroch. Od rockovej Víly, ktorá je aj po speváckej stránke obohatením albumu, taktiež rockovo ladenej gitarovky Karavan, v štýle country sa nesúcej piesne SvětloAtma, rockovej, vo vokále až takmer metalovej Hlásymse, cez popovo sviežu Hauriki až po krčmovú Muži se ženou, ktorá znie ako interpretovaná pravidelnými návštevníkmi malej českej "hospody". Nejde o svetoborné kompozície a aranžmány berúce dych. Napriek tomu sa hudobníci z Cílovej skupiny slušne vyhrali s melódiami piesní. V piesni Ach jo naopak s disharmóniou melódie, ktorá provokuje, a v súvislosti so slovami piesne burcuje k reakcii.

Spolu je neobyčajne úprimný album umelca, ktorý sa vyhral so slovami, zvukmi, žánrami a témami. Ponúka rozmanitý a hodnotný hudobný zážitok. Pri počte dvadsaťjeden stôp sa môže stať, že niektorú preskočíte, pretože nie je šitá na vás. Aj pre mňa album končí pri čísle 20. Nasledujúca koncertná nahrávka skladby Flusnu, ktorú za sprievodu celej kapely spieva technik Jan Jelen, je pre mňa ako poslucháča už nadbytočná.

Tomáš Klus a Cílová skupina – Spolu
(Tomáš Klus, s.r.o., 2018)

1. Malý vítr