Je úkazom, nenápadnejším ako by si zaslúžila. Jej tvorba je nasiaknutá slobodou. Tú jej dávajú možnosti ukuté z veľkej dávky talentu a pracovitosti. Hudobníčka a speváčka Sisa Fehér, ktorá o svojej hudbe hovorí ako o zápisníku, kam si môže vyliať dušu, nedávno vydala nový štúdiový album KHI. Je odvážny, miestami okázalý, až filmový, no postavený na pevných jazzových základoch.

Ešte v máji zverejnila Sisa Fehér nahrávku Chasing Serotonin pod hlavičkou projektu Used to be a sofa, ktorý vytvorila spolu s Vladkom Miklášom, stojacim aj za albumom poznačeným folklórnymi motívmi Bardo. Kým Chasing Serotonin má ambíciu byť bezstarostnou popovou nahrávkou, pri novom sólovom albume KHI nechala hudobníčka vyniknúť komplikovanejšie kompozície postavené na inštrumentálnej rozmanitosti. Tvorba bez jej najbližšieho hudobného partnera z vyššie spomenutých albumov síce znamená absenciu gitary vo väčšine skladieb, dokonale ju však zastupuje klavír a najmä dychová sekcia (trúbka, trombón, krídlovka).

Sisa Fehér svojou tvorbou dokazuje, že sa dokáže pohybovať aj v žánroch, ktoré pre ňu nie sú úplne typické. Keď chce nahrať citlivý album o prírode, láske, domove, tak ho spraví. Nazve ho Bardo a znie dokonale, aj po slovensky. Keď chce urobiť album, ktorý dokáže šikovne namiešať poslucháčsky prijateľnú mieru jazzovej nepredvídateľnosti aj pre širšie publikum, tak to urobí. Nazve ho KHI a pozve poslucháča k objavovaniu.

Nefunkčná spoločnosť a problematická láska

Album vyšiel vo vydavateľstve Slnko Records a obsahuje deväť piesní. Sisa Fehér sa na svojej novinke vracia k alternatívnemu jazzu a k angličtine, ktorá jej hlasovému prejavu pristane. Je cítiť, že toto je jej komfortná zóna a speváčka vyváženou nahrávkou nedáva priestor na pochybnosti. Pri tvorbe novinky ju vraj inšpirovala "nefunkčná ľudská spoločnosť, bezpodmienečne problematická láska, víno a krása medzi tým všetkým". Podarilo sa jej pritom nahrať presvedčivý a sebavedomý album, ktorý srší energiou.

KHI vznikal na trase Praha - Kodaň, kde Sisa študovala na hudobnej univerzite RMC. Na albume sa podieľali hudobníci z Dánska, Nórska, Čiech, Nemecka, Litvy, Švajčiarska a Talianska, ktorých si autorka starostlivo vyberala. Vo svojej tvorbe sa mladá hudobníčka vydáva na dobrodružné hudobné cesty vedená vlastnou intuíciou. Aj napriek komplikovanejším kompozíciám z jej hudby sála ľahkosť a autentickosť.

Pravidlo silného refrénu

Album KHI chce byť nápadný a intenzívny. Skladba Quantnum spolu s piesňami Remedy a Saoirse predstavuje silný, až filmový úvod do nahrávky. Sisa Fehér hneď od začiatku naplno využíva svoj hlasový potenciál, pričom v podobnej atmosfére sa nesú aj ďalšie skladby a prirodzene na seba nadväzujú. Postupne sa však mení nálada, hudba spomaľuje s dvojicou piesní Mercy a Toulouse, hoci energické, mocné refrény zostávajú a sú na albume pomaly pravidlom, čo je možno trochu škoda. V tomto smere prichádza zmena až v úplnom závere so skladbami II a Blue Salvation

Blue Salvation
je vstupenkou na miesto, kde sa poslucháč cíti uvoľnene, bez tiaže a Sisa Fehér sa mení na rozmarnú klubovú speváčku s odkazom na dvadsiate roky s klavírnym sprievodom a trúbkou v pozadí. Blue Salvation je úplne iná ako predchádzajúce piesne, stačí jej málo, ale je jednoduché sa do nej zamilovať.

Nová nahrávka Sisy Fehér je dôkazom jej hudobnej vyspelosti. Už sme si zvykli, že v jej prípade nie je prekvapením, ak vydá dobrý album, skôr to, akou cestou sa vyberie. Album KHI je jazzový, miestami filmovo veľkolepý, ale na moment dokáže byť aj očarujúco jednoduchý. Je z neho cítiť láska a rešpekt k jazzu, ale srší z neho aj túžba a potreba ísť do sveta na koncertné pódiá. V živej podobe bude KHI nepochybne intenzívnym zážitkom.

Sisa Fehér - KHI
(2021, Slnko Records)

1. Quantum