Zajtra oslávi 69 rokov, no už pred mesiacom si v predstihu nadelil skvelý darček. Iggy Pop starne so cťou a nápadov má na rozdávanie, sólovo takto neznel minimálne 13 rokov. Sedemnásty štúdiový album Post Pop Depression by bol zaručene parádnou rozlúčkou s kariérou, od búrliváka jeho kalibru sa však ešte môžeme dočkať ďalších prekvapení.

O tie totiž u svojhlavého umelca nikdy nie je núdza. Po drsnom rockovom albume Skull Ring z roku 2003 sa Iggy Pop na ďalších dvoch nosičoch venoval až francúzsky znejúcej tvorbe, resp. návratu The Stooges, čo muselo zanechať istý vplyv aj na novinke. Písanie nových skladieb si Pop podelil s lídrom formácie Queens of the Stone Age a zakladajúcim členom Eagles of Death Metal, Joshom Hommeom. Tomu práca na albume Post Pop Depression pomohla vyrovnať sa s novembrovými útokmi v Paríži, zatiaľ čo Iggy sa v textoch vyrovnáva so stratou dôležitosti a žitím z vlastného odkazu. Post Pop totiž nie je žánrom, ale pomyselným obdobím "po živote Popa", z ktorého má protagonista depresie.

Pritom novinka nedáva žiadny dôvod na smútok či zúfalstvo. Znie tvrdo a dôsledne rockovo, hoci niekedy sa dokáže až priveľmi upokojiť a ponúknuť dômyselné oddychové momenty, inšpirované platňami z rokov 2009 a 2012. Zásluhu na tom môžu mať aj náladové klávesové a gitarové party, o ktorej sa postaral Hommeov spoluhráč z QOTSA Dean Fertita, rovnako ako bicie Matta Heldersa (Arctic Monkeys). Všetci traja sú naladení na podobnú vlnovú dĺžku a povestnému lámačovi pódií poskytujú dostatok energie a nadšenia na úplné zvládnutie úskalí pre rockera pokročilého veku.

Vláme sa do srdca a zadrie pod kožu

Deväť položiek je zhruba tam, kde by to fanúšikovia zmienených hudobníkov očakávali. Break into Your Heart sleduje korisť iba z diaľky, aby ju nevyplašila a v správne načasovanom momente sa na ňu vrhne v podobe rezavého riffu. S neodolateľným šarmom, pripomínajúcom génia Bowieho formátu, sa Pop a Homme hrajú s poslucháčom v singlovej tutovke Gardenia. Druhú stranu singla okupuje Sunday, podobne pohodový, no gitarovo presvedčivý úkaz so ženskými vokálmi a prekvapivým sláčikovým zlomom.

Obaja hlavní skladatelia sú majstri postupného odkrývania motívov svojho konania a ich schopnosti vrcholia v trojke American Valhalla. Bez toho, aby ste si všimli refrén, zápletku či rozuzlenie sa dostaví silný pocit očisty. Prehnané inštrumentálne exhibície sa nekonajú, operuje sa s výlučne minimalistickými prostriedkami, ladenými do čiernobielych odtieňov a punkového nihilizmu, čomu je prispôsobený aj obal. Zvuk je napriek tomu vyplnený do poslednej škáry, Iggy a Josh si nahrávanie financovali sami, nepotrebovali ani "externého" producenta, takže nahrávka znie presne tak, ako vyzerala ich spoločná vízia.

Spomienky a zážitky v intímnom kontakte

Zaujímavým dialógom akustickej a elektrickej gitary je prešpikovaný ďalší ambiciózny kus Vulture, ktorému dodávajú napätie zvuky zvona, detský zbor a Iggyho expresívna intonácia slabík. Prepracovanými rytmickými figúrami sa hudobníci blysli In The Lobby, kde je atmosféra vybičovaná na okraj nielen agresívnym textom o zmierení sa s odchodom zo svetla reflektorov, ale najmä kvíliacou gitarovou prácou. Chocolate Drops má za úlohu upokojiť vášne, čomu nič nemôže dopomôcť lepšie než spomínaná francúzska elegancia.

German Days nasmeruje pozornosť poslucháča východnejším smerom. Podvedome sa vynárajú paralely s koncom 70. rokov, kedy mali Bowie a Pop k sebe hudobne najbližšie. U britskej ikony priniesol niekoľkoročný pobyt v nemeckej metropole slávnu "berlínsku trilógiu", u Iggyho išlo o návrat na výslnie v podobe výborných platní The Idiot a Lust For Life. Posledným kúskom z novinky je Paraguay, zrejme odrážajúci Iggyho zážitky z Južnej Ameriky. Trochu nostalgicky, trochu vulgárne, ale hlavne bez zbytočného pátosu. Rozlúčka, ako sa patrí, dúfajme však, že nie na dlho.

Album Post Pop Depression predstavuje vynikajúcu ukážku podprahového hnevu, zdravej agresivity, elegancie a vyberaného vkusu vo výstižnom zvukovom balení a s minimalistickým prístupom. Nahrávka je schopná osloviť široké spektrum poslucháčov a keby sa jej dožil viackrát spomínaný David Bowie, určite by mu urobila veľkú radosť. Či už sólovo alebo s The Stooges, Iggy má stále dostatok invencie. S pomocou správne rockovo cítiacich ľudí dokáže produkovať hudbu, "pozerajúcu" zároveň do minulosti i budúcnosti, čo je prinajmenšom prístup hodný vizionára jeho mena.

Iggy Pop – Post Pop Depression
(Loma Vista Recordings, 2016)

1. Break into Your Heart