Kam siahajú korene MSP do určitej miery naznačuje už titul tohto dvojdiskového výberu rarít, ktorým skupina parafrázuje názov knihy „Lipstick Traces: A Secret History Of The Twentieth Century”.

Kam siahajú korene MSP do určitej miery naznačuje už titul tohto dvojdiskového výberu rarít, ktorým skupina parafrázuje názov knihy „Lipstick Traces: A Secret History Of The Twentieth Century”. Autor Greil Marcus v nej rozoberá problémy dvadsiateho storočia na pozadí vývoja skupiny Sex Pistols.
Dvojalbum s mierne modifikovaným názvom (Lipstick Traces: A Secret History Of MSP) je určený hlavne pre fanúšikov, zberateľov a znalcov hudobnej produkcie skupinky „Maniakov“.
Jeho celkový sound aj obsah naznačujú, že hoci Manics mali počas svojej histórie často veľmi vysoké pozície i v rebríčkoch bežnej popmusic, ich vzťah k punkovému fundamentu nikdy celkom nevychladol. Pouliční kazatelia odjakživa zastávali pomerne anarchistické postoje, no neboli nikdy natoľko priamočiarou a revolučnou skupinou ako Sex Pistols a ich skladby boli vždy viac individuálne a umelecky zamerané, než aby dokázali stmeliť celú generáciu, tak ako to dokázali napríklad Clash alebo Ramones.
Manics si vždy išli vlastnou cestou a na nej nebola nikdy núdza o paradoxy. Keď opomenieme ich sympatie k Fidelovi Castrovi (ktoré si relatívne logicky možno vysvetliť ako truc politike USA) názorným príkladom paradoxu z tohto dvojalbumu môže byť napríklad verzia hitu Georgea Michaela z obdobia Wham, „Last Christmas“. Podobenstvo ako vyšité – totožná skladba, nad ktorou by prítomné koncertné publikum v pôvodnej verzii prinajmenšom ohŕňalo nosom, je v podaní MSP odmenená frenetickým potleskom:
„Áno je to celkom pekná pesnička, ale sme to ochotní uznať len ak ju spieva niekto, komu sa dá aspoň trochu veriť!“
Obsahom druhého disku sú teda coververzie skladieb, ktorými MSP spestrovali svoje vystúpenia, prípadne ich nahrali pri rôznych iných, napríklad charitatívnych príležitostiach.
K svetlým miestam tohto disku patria napríklad „Train In Vain“ od Clash, „I´ts So Easy“ od Guns´n´ Roses, „Take The Skinheads Bowling“, „Raindrops Keep Faling On My Head“ a ďalšie. Pre príležitostných poslucháčov MSP bude pravdepodobne väčším magnetom práve tento disk, z ktorého dýcha pozitívna energia povedomých melódií.
Ich prevedenie je často surovejšie, zato však odhaľuje dve veci: 1. pokiaľ je v skladbe kvalitná myšlienka, pohľad z iného uhla jej nikdy neuškodí, 2. MSP sú solídnou rockovou skupinou, ktorej noty nedržia pohromade iba silou vôle.
Dramaturgiu prvého disku v dvojalbume pomáhali vytvoriť fanúšikovia skupiny, ktorí na webovských stránkach skupiny hlasovali, ktoré z „béčkových“ strán singlov a iných ponúknutých rarít by si chceli vypočuť aj z CD. Tomuto zámeru nemožno uprieť originalitu ani právo na existenciu, ktorú však ocenia hlavne zberatelia. Pozoruhodné boli i nedávno vydané súbory remixov a videoklipov skupiny, ktoré nás uistili, že páni z MSP majú dôvod na to čo robia a chcú nám prostredníctvom niečo sprostredkovať. To „niečo“ by však už nemuselo mať iba retrospektívny, či filozofický podtón. Potešila by zase aj nejaká podarená sada nových, melodických pesničiek.

Vydavateľstvo: Sony Music 2003
Celkový čas: CD1: 76:31, CD2: 42:07