Slovensko nebolo nikdy zvlášť rockovo orientované. Jedinou skupinou, blížiacou sa rockovému idiómu a zároveň schopnou vypredať štadióny, bola Tublatanka.

Slovensko nebolo nikdy zvlášť rockovo orientované. Jedinou skupinou, blížiacou sa rockovému idiómu a zároveň schopnou vypredať štadióny, bola Tublatanka. Debutový album z roku 1985 je plný nákazlivej energie a kapela ho v podstate nikdy neprekonala.

Názov kapely Martina Ďurindu bol natoľko zavádzajúci, že si pamätám ako v miestnom kníhkupectve zaradili debutovú platňu Tublatanky medzi tvorbu ľudovej hudby.

Ono to však bolo kompletne o niečo inom. Slovensko totiž malo novú rockovú kapelu, ktorá vznikla rozdelením Martina Ďurindu a Mariana Greksu, ktorí spoločne pôsobili v kapele nervy, avšak ich hudobné vnímanie bolo rozdielne. Vznikli tak dve kapely, Greksov Demikát a Ďurindov Tublat, podľa zápornej postavy z románu Tarzan. Ešte pred profesionálnym štartom zmenila kapela názov na Tublatanka a pod takouto značkou vydali svoj debutový album.

Skupinu tvorili traja členovia, dvaja gitaristi a bubeník, čo v tej dobe bolo na slovenské pomery veľmi odvážne. Textár Martin Sarvaš si navyše vymyslel celkom príjemný a hlavne nezvyčajný imidž. Skupina, hoc akokoľvek rocková vystupovala v ľudových krojoch. Martin Ďurinda na to obdobie spomína ako na čas, kedy mal obavy z prijatia publikom, ale nakoniec si na to zvykli tak hudobníci ako aj fanúšikovia.

Album vznikal v bratislavskom nahrávacom štúdiu, tzv. Divadle hudby, kde bol vtedy k dispozícii iba osem-stopový magnetofón, na ktorý sa nahrávalo. Podľa lídra skupiny si vtedajšia mocnosť pravdepodobne myslela, že trom členom osem stôp musí jednoducho stačiť. Ďurinda si síce myslí, že sa to odrazilo na zvuku celej platne, avšak dodnes je tento počin považovaný za najlepšiu platňu akú kedy Tublatanka vydala.

Prvým hitom sa stala bezpochyby pesnička O nás (Keďže je všetko ako bolo, nad ránom vraciame sa domov), ale nesklamali ani ďalšie hity ako Priateľ (Čo robievaš priateľ môj? Ako sa máš a či sa nenudíš, starosť o teba mám), či legendárny Šlabikár, ktorý našiel pokračovanie na každej ďalšej platni Tublatanky (Aj keď doma nie som nikdy sám, kde len môžem tajne čítam šlabikár). Jedenásť pesničiek, o ktoré sa hudobne postaral práve Martin Ďurinda a otextoval ich spomínaný Martin Sarvaš prinieslo i nezabudnuteľné skladby Dajte mi na to liek, či Kúpim si kilo lásky.

Zvukovo je možno debutová platňa Tublatanky mierne nekompletná, ale ani tento nedostatok nemôže zabrániť tomu, aby so sebou niesla prívlastok najlepšia. Skupina sa na nej predstavuje ako trojica mladíkov, ktorí majú čo povedať v populárnej hudbe, sú plní energie a majú ešte veľa pred sebou. V zostave Ďurinda, Černý, Horváth nahrávajú ešte ďalšie tri platne. Potom dochádza v kapele k personálnym zmenám, avšak skupina na čele s nestarnúcim Martinom funguje dodnes.

01. ŠLABIKÁR 3:31
02. DAJTE MI NA TO LIEK 3:08
03. MÁME TO ZRÁTANÉ 3:56