Tento týždeň k albumu z edície Slovenské legendárne albumy pristupujem s obrovskou pokorou. Priznám sa totiž, že ho budem počuť po prvý raz.

Tento týždeň k albumu z edície Slovenské legendárne albumy pristupujem s obrovskou pokorou. Priznám sa totiž, že ho budem počuť po prvý raz. Súhra náhod jednoducho chcela, že v tomto prípade až spolu s jeho novými majiteľmi, teda v pondelok. Samozrejme, legendárne skladby ako Ježibaby, titulná Bolo nás jedenásť, skladba Do batôžka, ale hlavne Za dedinou, ktorú spopularizovala i skupina IMT Smile som určite nielen ja vnímal prostredníctvom éteru, avšak album ako celok si vychutnám roku 2007 po prvý raz a priznávam sa, že veľmi rád, ochotne a s pokorou.

Pre spomienky z minulosti a zaujímavosti týkajúce sa tejto platne som si dovolil, opäť z úctou a pokorou siahnuť do viet Mariana Jaslovského, ktorý si na album zaspomínal v denníku Sme a okrem iného je i autorom knihy o Jarovi Filipovi.

Lasica, Satinský a Filip - to je trojuholník tvorcov, ktorí sa dajú označiť jedine slovom nezabudnuteľní. Dvaja herci a jeden hudobník si dokázali požičiavať úlohy tak šikovne, že majú "na svedomí" aj jeden z najvýznamnejších slovenských albumov vôbec. Hlavným protagonistom albumu bol Jaro Filip, v tom čase aktívny aj ako rocker mimo divadiel (hral s Dežom Ursinym či vtedy slávnou bigbítovou skupinou YPS). Kolekcia piesní na albume je mimoriadna a k ich pôsobivosti prispieva aj to, že ich nahrával s mimoriadnou zostavou.

Na nahrávanie platne Bolo nás jedenásť si v Sme zaspomínal aj zvukár Peter Smolinský: "Nahrávalo sa v malom štúdiu, v Divadle hudby. Zišla sa tam dobrá zostava. Muzikanti sa pesničky učili na mieste, Jaro rozdal akordy, prešli si to, išli na pivko, podebatovali o tom a nahrali podklady. Najprv sa nahrávali bicie, basa a klávesy. Gitary a ostatné nástroje sa robili ako dohrávky, akustickú gitaru asi v siedmich veciach som nahral aj ja. Jiří Stivín to nahral za jeden deň, doniesol si dve tašky tých svojich trubiek, flautičiek a píšťaliek. Bola to veľmi príjemná práca, muzikanti sa cítili veľmi dobre, oproti bol bufet Ryba, kde čapovali Bažanta, chodili si po pivečko do štúdia. To sa im veľmi ľúbilo."

A predsa mi dovoľte na záver niekoľko slov. Hoci je album Bolo nás jedenásť pre mňa zatiaľ temer absolútnou neznámou, verím v jeho obrovské kvality, ktoré doslova prekonali generácie. Osobne si na trojicu jeho tvorcov spomínam prostredníctvom ich estrádnych programov, či iných CD a LP platní a podľa zoznamu piesní na tejto platni viem, že sa mám na čo tešiť. Nefalšovaný prejav unikátnych a neprekonateľných hercov, umelcov, hudobníkov, jednoducho multiumelcov, na ktorý sa nezabúda. Legenda v tom najlepšom slova zmysle.

Vydavateľstvo: Opus, 2007

01. Chcel by som byť
02. Spomínam na Paríž