Jeden z klenotov edície. Mimoriadne kvalitný album skupiny Banket, ktorý nikdy nevyšiel na CD, napriek tomu, že skladba Slovenské tango bola skutočný hit.

Jeden z klenotov edície. Mimoriadne kvalitný album skupiny Banket, ktorý nikdy nevyšiel na CD, napriek tomu, že skladba Slovenské tango bola skutočný hit. Do skupiny v tom čase prišiel gitarista, skladateľ a producent Andrej Šeban, ktorý na nahrávkach zanechal citeľné stopy.

Je to naozaj tak. V poradí druhý album skupiny Banket vychádza na CD nosiči po prvý raz od svojho uvedenia na trh a to i napriek tomu, že znamenal bezpochyby zlom v slovenskej populárnej hudbe. Edícia Slovenské legendárne albumy tak prináša jednoznačne perlu domácej hudobnej produkcie.

V čase, keď vychádzal tento album, Richard Müller malo so svojou skupinou Banket na svojom konte mimoriadne úspešný projekt Bioelektrovízia, s ktorým sa uviedol do hudobného sveta. Jeho predaj v tom čase dosiahol pre dnešok astronomické, no na vtedajšiu dobu samozrejmé číslo 130 tisíc predaných nosičov a Müller mal pred sebou to klasické – druhý album, ktorý je akýmsi záhadným, no celkom pochopiteľným pravidlom považovaný za akési utvrdenie si kvalít speváka. Jednotka sa totiž môže vydariť, dvojka však musí jej kvality potvrdiť.

A Druhá doba?! skupiny Banket bezpochyby kvality potvrdila. Celý album v podstate vznikol vo Vojenskom umeleckom súbore a Rišo Müller ho nakoniec nahral vo dvojici s Andrejom Šebanom, s ktorým profesionálne spolupracoval vôbec prvý raz. Avšak Šebanov prínos bol a je na tomto projekte jednoducho zjavný. Ak na Bioelektrovízii Banket zjavne znel ako skupina troch klávesov a jednej bicej zostavy, na dvojke Banketu už zarezonovala Šebanova gitara a aj mierny odklon od klasického hitového popu.

Druhá doba?! priniesla so sebou podstatne menej hitov než debutová Bioelektrovízia, avšak na druhej strane na taký Plesový marš čakajú fanúšikovia Richarda Müllera na koncertoch dodnes. To isté bezpochyby platí aj o pesničke Slovenské tango, čím sa dvojka bezpochyby najväčších hitov tohto projektu uzatvára. Avšak medzi poslucháčmi ešte zarezonovali pesničky ako Nález na svedomí, či Bytové jadro problému, ktorá mala byť akýmsi pokračovaním veľkohitu Po schodoch.

Autorsky sa pod projekt podpísali Richard Müller a Andrej Šeban a hoci dvojmetrový spevák stále plával vo vodách komerčných hitov, alebo sa aspoň o ne snažil, Šebanove piesne odkláňali Banket od komerčnej klasiky a smerovali ho na inú cestu. To mohlo byť dôvodom, prečo sa v konečnom dôsledku albumu predalo „len“ 80 tisíc kusov, to mohlo byť tiež dôvodom, prečo Müller neustále tlačil na Šebana a chcel od neho komerčné hity a v konečnom dôsledku to tiež mohlo byť dôvodom toho, že mnohým fanúšikom sa platňa (najmä v porovnaní s debutom Banketu) zdala akási „divná“. To slovo si vychutnal nakoniec najmä textár Peter Uličný, ktorý prispel na tento album textami spolu s Müllerom a Danielom Mikletičom, a ktorého texty vtedajšia „povoľovacia komisia“ označila za divné. A to bolo to správne slovo, ktoré autorov potešilo hádam ešte viac než fakt, že napriek všetkým konečným „neúspechom“ sa im táto platňa nahrávala veľmi dobre a vo veľkej pohode, čo je z celého projektu aj skutočne cítiť a poslucháč si to na tejto perle slovenskej hudby nakoniec určite vychutná.

Na záver stručné upozornenie: Technické príčiny spôsobili malú zmenu v poradí vydávania albumov. Od pondelka 18. 6. bude v predaji namiesto albumu č.8 skupiny Team album č.9 skupiny Banket – Druhá doba?! Album TEAM - TEAM 3 bude v predaji až od 25. 6.

Vydavateľstvo: Opus, 2007

01. Slaďák (3:11) - A. Šeban/P. Uličný
02. Klaun v maske človeka (3:44) - A. Šeban/P. Uličný