Karol Mikloš, neprehliadnuteľný predstaviteľ melodického rocku na Slovensku, vydal v minulom roku album 'The Past Of The Future', ktorým je už jeho tretím v poradí. Nadviazal tak na svieži debut 'The Same Mist Here' (1997), ktorého zvuk do veľkej miery pozitívne ovplyvnil producent Laco Lučenič, ako aj na predchádzajúci album 'Vis-á-Vis' (2002), na ktorom sa popri slovenských textoch objavili aj prvky elektroniky.

Tha Past Of The Future je uceleným albumom, ktorý elektroniku využíva len sporadicky a keď, tak len v malej miere. Do popredia viacej vystupuje jednoduchosť a priamočiarosť hudobných aranžmánov, čím sa melódiám a náladám skladieb dáva väčší priestor, aby vynikli. Príjemným atribútom je aj akustický, nenásilný zvuk, ktorý plne korešponduje s melancholickými a smutno-veselými textami.

Slovenčina tentokrát nedostala priestor, všetky texty sú anglické, keďže Karol aj v rozhovore pre Hudba.sk tvrdí, že "angličtina je jazyk rock'n'rollu". Na jednej strane angličtina jeho hudbe svedčí a texty i výslovnosť sú na slušnej úrovni, na druhej strane si dovolím tvrdiť, že jeho pesničky dokážu viacej pôsobiť hlboko vo vnútri poslucháča, keď sú spievané po slovensky, ako tomu bolo na albume 'Vis-á-Vis' ('Celý', 'Uspávanka', 'Všetko čo smieme chcieť') Spôsobuje to hlavne veľmi intímny a osobitý spevákov hlas, ktorý skladbu nielen interpretuje, ale s ňou zároveň aj žije.

Otváracia skladba 'Fire' je akoby premostením medzi poslednými dvoma albumami a to nielen svojim typickým "miklošovským soundom", ale aj záverečným tajomným sloganom "the past of the future is now". Na albume sa nachádzajú viaceré svižné veci s jemne rockovým nádychom a príjemnými, no nevtieravými melódiami. Takými sú hlavne pohodová 'You Never Listen', veselá a v (správnom) rádiu oprávnene hrávaná 'Insane', veľmi dobre vyprodukovaná 'In The Bubble' a 'Get A Little Wild' okorenená krátkym trúbkovým sólom. Karol Mikloš sa aj na tomto albume prezentuje ako skvelý autor a interpret nie len rýchlych, ale aj pomalších pesničiek. A tak popri akustickej 'Leaving For England' a záverečnej balade 'Not Much Left To Do Wrong Now' zaujmú aj portisheadovsky smutné 'Note' a 'Still On Your Side'.

'The Past Of The Future' je albumom, ktorý svojou intímnou melanchóliou a tajomným smútkom dokáže navodiť príjemné pocity u poslucháča, čo je zaujímavý paradox. Nie je to určite album na jedno použitie, práve naopak, dá sa zaradiť medzi najlepšie nahrávky, ktoré na Slovensku uzreli svetlo sveta v minulom roku.

Karol Mikloš - The Past Of The Future
(Deadred Records / Starcastic, 2008)

01. On Fire