Jedna z najpopulárnejších slovenských kapiel, neopunková formácia Inekafe, ukončila v roku 2006 svoju existenciu. No zdá sa, že posledné slovo nakoniec nemala kapela, ale jej fanúšikovia. Práve vďaka ich neustálemu tlaku ohlásili členovia Inekafe v januári 2010 svoj comeback v zostave Vratko Rohoň, Wayo, Forus a Dodo. V súčasnosti oslavuje kapela už 15 rokov na hudobnej scéne. Pri tejto príležitosti vydali 24. mája výberovku s príznačným názvom Najlepších 15 rockov.

Keď sa povie výberovka, tak si väčšina z nás predstaví výber najväčších hitov doplnený o bonus v podobe novej skladby alebo remixu. Takto to väčšinou býva a výsledom je to, že si výberovku kúpia skutočne iba skalní fanúšikovia tej-ktorej kapely, alebo naopak - fanúšikovia, ktorým viac než výber hitov netreba. No Inekafe to spravili inak, zaujímavejšie. Po štyroch rokoch odmlky vrátili fanúšikom všetko aj s úrokmi. Vydali rovno dvoj-CD, pričom prvý nosič obsahuje 21 originálnych verzií skladieb z albumov Vitaj! (1998), Čumil (1999), Je tu niekto? (2000), Príbeh (2001), reedície prvých dvoch albumov Situácia & Kachny (2002) a Bez udania dôvodu (2003) ale aj tri doteraz nevydané piesne - Mojich najlepších 15 rockov, Déjà vu a Keby prachy z neba padali.

Druhý nosič obsahuje 8 unplugged verzií skladieb a dve live nahrávky z minuloročného pražského koncertu. Akustické verzie nahrávali chalani u Táslerovcov, v bratislavskom štúdiu Valec a nové piesne v štúdiu kapely From Our Hands. Okrem týchto spoluprác sa na ulplugged CD podieľali aj Zuzana Smatanová, Martin Husovský z Komajoty, kapela Polemic, Erich Boboš Procházka a dokonoca aj samotní fanúšikovia, ktorí si v skladbe Je tu niekto? zborovo zaspievali. Toto netradičné spojenie hudobníkov vdýchlo do notoricky známych piesní Inekafe úplne novú atmosféru prostredníctvom sláčikových, dychových a klávesových nástrojov, ústnej harmoniky či akustickej gitary. Novým je aj štýl Vratkovho spevu, ktorý vyvoláva odlišné emócie ako tomu bolo v pôvodných verziách skladieb.

Prvé počúvanie unplugged verzií bolo zvláštne, pretože sa mi automaticky v hlave vynorili originálne prevedenia skladieb, ktoré mali úplne inú dynamiku. Ale hneď v prvých seknudnách si ma získala prerábka skladby Posledná záchrana doplnená o dychové nástroje. V tomto novom šate si už totiž nebudete mať chuť pri skladbe zaskákať, ale ladne si zatancovať. Rovnako chytľavá je aj pieseň Prečo je to tak.

Na pomalú kartu kapela vsadila pri skladbách Čas beží, Pomôžte mi so mnou, Je tu niekto?, Mojich najlepších 15 rockov a Ráno. Práve posledná spomínaná skladba je snáď jediná, na ktorú si ani po niekoľkých počutiach nemôžem zvyknúť. Predsa len to bol text, ktorý oslovil duše všetkých pubertiakov a oslovil ich práve vďaka "drsnejšiemu" prevedeniu. Hudobný podklad klávesových nástrojov v unplugged verzii je bez pochýb krásny, ale nesadol k tematike tejto skladby a najmä k vekovej skupine, ktorej táto skladba pôvodne patrila.

Netradičné prevedenie dostala pieseň Vitaj, ktorá vôbec neznie ako štúdiová nahrávka, ale skôr ako pieseň z prostredia dedinskej zábavy alebo z krčmy. Niekomu to môže byť sympatické, iní budú automaticky prepínať na ďalšiu skladbu. Zimomriavky po celom tele dostanú priestor pri live skladbách Biely hotel a Ráno. Počuť obrovskú masu fanúšikov jednohlasne spievať slovo za slovom vyvoláva nostalgiu za starými časmi, kedy Inekafe zažívali svoje najbúrlivejšie obdobie, hromadne koncertovali a takto sme si s nimi na koncertoch z plného hrdla spievali viacerí.

Dojmy z výberovky môžu byť pestré. Skalní fanúšikovia sa zrejme rozdelia na dva tábory - jedni budú nadšení a CD nosiče do pár týždňov vo svojich prehrávačoch zoderú, tí druhí budú rozčarovaní, pretože počúvali Inekafe práve kvôli ich odlišnosti od celej slovenskej hudobnej produkcie. A toto už nebude ich milované Inekafe. No a je tu ešte možnosť, že si chalani na svoju stranu získajú nových fanúšikov. Stačí si pozrieť ich fanklub na Facebooku, ten hovorí za všetko. Sú v ňom aj ľudia, ktorí tú hlavnú éru Inekafe zažili ešte v plienkach, no napriek tomu si ich zamilovali.

Inekafe - Najlepších 15 rockov (1995-2010)
(Forza music, 2010)

CD1 - originály a nové skladby: