Tri roky po vydaní úspešného albumu Budeme to stále my prichádzajú páni z IMT Smile s dvanástym štúdiovým albumom Srdce Rozum Blvd. Napriek tomu, že dobre poznám všetkých jeho predchodcov, ma tento výpočet na moment zaskočil. Je to už poriadna zbierka a zdá sa, že Táslerovci majú stále čo povedať.

Prvým tvorivým impulzom bol vznik filmovej piesne Príliš osobná známosť s českou moderátorkou, herečkou a speváčkou Nikol Štíbrovou. Od tohto momentu sa začala odvíjať pomyselná niť albumu a bratia Táslerovci spolu s kapelou začali v prostredí Birdland Studios pri Manínskej tiesňave nahrávať nový materiál. Minulý rok stihli predstaviť singel Navždy, ktorý mi aj teraz vychádza ako strop albumu a stačí mu na to krehký minimalizmus. Hoci je pravda, že som objavila ešte jedného horúceho kandidáta na tento post, ale k tomu sa ešte dostanem.

Vlani členovia IMT Smile svojich priaznivcov potešili vydaním dvoch výberových albumov Život IMT Smile 1998 - 2020 a Aj to je život: B strana a rarity & Live CD. A potom sa nečakane ozvali znova. V apríli tohto roka prekvapili so singlom Miesto, v ktorom hosťuje Ben Cristovao. Ak podľahnete jamajským rytmom a myšlienke úniku z reality, budete mať o tohtoročný letný hit postarané. Pretože bez pochýb bude niekoľko nasledujúcich týždňov či mesiacov pravidelným sústom v domácom rádiovom éteri. Na Youtube sa stal hitom takmer okamžite po zverejnení, o čom svedčí viac ako miliónový počet zhliadnutí.

Rozporuplné reakcie fanúšikov

Zástupcovia českej scény nie sú jedinými hosťami na albume. Záľube vo veľkom spolupracovať s inými spevákmi podľahli Prešovčania už na predchádzajúcom nosiči Budeme to stále my, z ktorého pochádza rádiový hit s Kalim Poď so mnou, krehká pieseň Podaj mi ruku so Szidi Tobias a energický song Osud s kapelou Chinaski. Na aktuálnom albume je tretím zahraničným hosťom Jamajčan Winston Reedy. S Ivanom Táslerom si strihol duet Peaceful Village, ktorý rovnako ako ostatný singel poteší fanúšikov reggae.

Zaujímavosťou je, že ide o vôbec prvú anglicky spievanú pieseň v diskografii IMT Smile. Zároveň je to jediná pieseň na albume, ktorej text nenapísal Vlado Krausz, ale bubeník Ivan Kormaňák a svoj part si napísal Wiston Reedy sám, rovnako ako Ben Cristovao svoju časť v piesni Miesto. Anglický názov dostala ešte jedna pieseň na albume. Nedajte sa však zmiasť, I Want You má slovenský text z pera Vlada Krausza.

A potom je tu ešte spoločná pieseň so speváčkou a herečkou Nelou Pociskovou, ktorá medzi priaznivcami kapely vyvolala rozporuplné reakcie. Nie pieseň samotná. O nej ako takej, o jej texte a častiach spievaných Ivanom Táslerom sa na sociálnych sieťach či na Youtube dočítate samé pochvalné slová. Čo mnohým vadí, sú vysoko posadené party Nely Pociskovej, ktoré mali emóciu skladby Dážď znásobiť, no ich preexponovanosť spôsobila opak. Speváčke je hromadne vytýkané, že jej prejavu chýba cit a očakávaná neha.

Romantika bez ďalších prekvapení

Ak romantická balada Dážď neulahodila rovnako všetkým priaznivcom prešovskej formácie, chuť im ešte stále môžu vylepšiť typické "táslerovky" - romantické skladby, v ktorých muzikanti nijak zásadne neinovujú svoj zaužívaný rukopis, vedomí si toho, čo od nich fanúšikovia chcú počuť. Zásadným momentom albumu je z tohto pohľadu hneď titulná Srdce rozum, deklarujúca posolstvo skladby naliehavou otázkou "srdce - rozum, čo je viac?". Nevtieravým spôsobom poslucháča dojme a v kontraste s dráždivosťou v hlase Ivana Táslera jednoznačne pozýva k vypočutiu celej nahrávky.

Na jednoduchosť vsadila autorská dvojica Tásler/Krausz už v spomínanom minuloročnom hite Navždy s dominantným zastúpením piana a klávesov. Podobný postup zvolila aj v piesni Tu alebo tam. Romantické vyznanie bez zbytočného pátosu sa nesie primárne na tónoch klavíra a akustickej gitary, pričom vítaným osviežením sú hostia Mário "Gapa" Garbera (saxofón), Pavol Jeňo (trúbka) a Dano Šoltis (vibrafón). Táto kombinácia hudobníkov sa postarala o príťažlivé inštrumentálne pasáže.

Nespútaný rock'n'roll

Keď už som bola presvedčená o predvídateľnom striedaní dvoch polôh vo forme pomalého tempa romantických balád a dynamickejšieho reggae, nastúpil v závere albumu príjemný a jednoznačne vítaný zvrat v podobe stupňujúcej sa rock'n'rollovej nálože v dvoch skladbách za sebou. Dynamické búšenie do bicích, energické tóny klávesov, silné gitarové sólo a správne zakomponovaný saxofón s trúbkou sa postarali o nával dravej energie v piesni Z očí do očí.

Ale tu ešte živelnosť ani zďaleka nekončí. Vygraduje v nasledujúcej skladbe Ako jeden, ktorú si maximálne užívam (môj strop číslo 2), čo je zrejme spôsobené aj tým, že sa pri nej všetka tá nahromadená energia, spôsobená nútenou koncertnou prestávkou, derie na povrch. Rázny nástup bicích sa postaral o nákazlivý rytmus, ktorý sa pribúdajúcimi sekundami a minútami šialene stupňuje, až napokon v závere úplne vybuchne. Štadiónový popevok je hodenou návnadou, na ktorú sa publikum zaručene chytí na avizovaných letných koncertoch, pokiaľ partia okolo Ivana Táslera túto skladbu zaradí do svojho aktuálneho koncertného setlistu.

IMT Smile – Srdce Rozum Blvd
(2021, Universal Music)

1. Srdce/Rozum