Vytvoriť počas hudobnej kariéry popového interpreta zásadnú pesničku, ktorá ho vystrelí na vysnívaný vrchol, je vskutku ťažké. No vytvoriť zásadný hudobný album je priam sizyfovská úloha, ktorú zvládnu len tí najvytrvalejší. Zdenke Prednej sa to so svojím štvrtým albumom podarilo. Amulet výrazne prekračuje jej doterajšie počiny.

Prvé vypočutie Zdenkinho Amuletu dozaista prekvapí tých, ktorí nevedeli, čo od albumu očakávať. Piesne sa síce rovnako ako na jej predošlých nahrávkach krútia okolo popových vôd, no tento raz im punc pridanej hodnoty dodávajú vzdušné aranžmány a pôsobivá aura, ktorá sa okolo nich vinie. Vďačiť za to možno aj prepracovanej produkcii z dielne štúdia Littlebeat. Poslucháča nútia ponoriť sa nielen do pocitov speváčky, ale aj svojich vlastných. Zdenka je na Amulete veľkolepá, nežná, citlivá aj energická, no predovšetkým osobná. A všetky tieto polohy jej svedčia.

Jedným z najväčších plusov sú prirodzené a sugestívne texty, ktoré triafajú do čierneho. Zdenka dozrela vo výbornú textárku, ktorá sa vie poeticky hrať so slovami a narába s nimi premyslene. Slovenčina k nej skrátka patrí, výnimkou je azda len prvá lastovička Walk In My Shoes Vojtom Dykom, ktorá však odporcov cudzích jazykov presvedčí svojím statusom modernej popovej hymny.

Ďalší singel Dýcham je zase najlepším adeptom na hit a vskutku originálnym vyznaním lásky. Pospevovať si ho budete, aj keď nie je klasickým lovesongom. Očarujúce filmové melódie s honosnými sláčikmi ponúka Jessená bosanova, v ktorej svojím hlasom prispela aj herečka Táňa Pauhofová. Kombinácia týchto dvoch dám naladí bez väčších problémov na jesennú náladu aj počas zimných večerov.

Viac než len o Zdenke

Speváčka, pri ktorej spomínať na jej superstarovské začiatky je dnes už hádam aj irelevantné, ukazuje na Amulete niekoľko polôh. Do svojho sveta nás vezme v piesni Amulet – Štiavnica. Tá ukazuje, akým dôležitým je pre Zdenku „staručké mesto vráskavé“, ktoré je jej domovom. Skladba Kam ma nesie, z pera Jany Kirschner, nás zase zavedie do sveta, ktorý znie „kirschnerovsky“, pri jej počúvaní však paralely so súčasnou tvorbou Jany miznú a nie je to len o tom, že „Zdena spieva Janu“.

Hlavná protagonistka albumu sa obklopila inými hudobníkmi aj čo sa záveru albumu týka. Český raper Idea hosťuje v skladbách Ztraceno v překladu Kľud. Recipročne tak Zdenke opláca príspevok na jeho album Daleko blíž. Prvá zmienená skladba prekvapuje svojou výpoveďou o zle vo svete, pričom Zdenkin prejav takmer skĺzne k rapovaniu. Kľud je, naopak, uvoľnený a ľahký kúsok, ktorý sa odvracia od pochmúrnosti v predchádzajúcej skladbe.

Na chlp od dokonalej koncepcie

Zatiaľ čo väčšina albumu citlivo narába s elektronickými a syntetizátorovými vsuvkami, songy Výčitka Disco, ktoré album uzatvárajú, sa od vytýčenej cesty odklonia. Erik "Losos" Horák, ich autor, nezaprel svoj rukopis, ktorý sa vyprofiloval už počas existencie kapely Noisecut, a ktorý v súčasnosti uplatňuje v kapele Zlokot. Pravdou však je, že práve tento štýl sedí skôr k spomenutým kapelám a v Zdenkinom podaní album Amulet iba triešti. Celá koncepcia nahrávky by sa tak pokojne zaobišla bez pokusu oživiť zvuk Noisecutu a miestami infantilných popevkov o "granáte a hnusnom hadovi".

Ani to však nemení nič na tom, že ide o príjemný album, ktorý sa nebojí experimentovať a posúvať hranice od priemerného k dobrému, a od dobrého k ešte lepšiemu. Zdenke sa Amulet vydaril a dokazuje, že je od nahrávky k nahrávke vyzretejšia a otvorenejšia. A to je značné aj pri menších chybičkách.

Zdenka Predná - Amulet
(Music Media, 2013)

1. Jesenná Bosanova (feat. Táňa Pauhofová)