Prešovská world music skupina Hrdza vydala na sklonku minulého roka po deväťročnej štúdiovej pauze a personálnych zmenách nový album Neskrotený. Obsahuje 14 skladieb, z ktorých si kapela za singel vybrala energickú úpravu rusínskej ľudovky a mala naozaj šťastnú ruku. Pesnička Štefan sa totiž stala veľkým hitom a jej videoklip má za pol roka viac ako tri milióny prehratí.

Ide o málo vídaný úspech kapely, ktorej tvorba sa radí skôr k menšinovým žánrom. Za pozornosť však rozhodne stoja aj ostatné piesne na albume Neskrotený. Snahu, vytrvalosť a najmä hudobné kvality skupiny Hrdza dokonca niekoľko mesiacov po vydaní albumu ocenilo aj zahraničie, keď sa nahrávka dostala v rebríčku World Music Charts Europe až na štvrté miesto.

V aktuálnom májovom vydaní síce z Top 20 najprestížnejšieho rebríčka world music albumov po mesiaci vypadla, no kapele už historicky najlepšie slovenské umiestnenie nikto nevezme. Tento skvelý úspech slovenskej hudby navyše umocnilo to, že v apríli sa okrem Hrdze do zverejnenej dvadsiatky albumov prebojovali aj novinky kapiel BandaTrojka Zuzany Homolovej. Zásluhu na tom má nepochybne aj združenie World Music From Slovakia (WOMUSK), ktoré od svojho vzniku za posledných päť rokov vynaložilo veľa úsilia, aby hudobníkov s citom pre zaujímavo aranžovanú hudbu, prameniacu z folklóru, zviditeľnilo.

Všetka snaha propagátorov slovenskej hudby v zahraničí by však bola márna, keby umelcom chýbali nápady a skúsenosti. V prípade Hrdze platí, že jedného i druhého má na rozdávanie. Tento rok oslavuje 20 rokov svojho fungovania a hoci druhá desaťročnica nebola z hľadiska vydávania albumov a domácich úspechov taká intenzívna ako tá prvá, kapela fanúšikom deväťročné čakanie dokonale vynahradila práve mimoriadne kvalitným novým albumom. Jeho jediným "problémom" je, že štrnásť piesní zbehne veľmi rýchlo a po 47 minútach si celú tú parádu treba pustiť znovu. Krátke stopáže piesní našťastie vyvažujú svieže a inovatívne motívy, aké nároční fanúšikovia world music vyžadujú.

Veľa muzikantov = veľa energie a nápadov

Kapele sa podarilo vyzrieť a posadiť hudbu na pevne určené miesto. Solídne základy rozšírili hudobníci o ďalšiu dimenziu a ak v minulosti ešte neboli úplne presvedčiví, dnes hrajú s úplnou vážnosťou a bez zbytočného kolísania. Podiel na tom má osekanie ozdôb a dôraz na jadro. Akoby sa do popredia dostalo len to najdôležitejšie, lenže v tomto prípade nejde o minimalizmus, ale o snahu nahrať na nosič silnejšiu, razantnejšiu výpoveď. Dá sa to nahmatať už v úvode a hoci Veru mi je dobre môže pôsobiť len ako neškodné intro, ukrýva v sebe vervu, plne explodujúcu v druhom songu Spivaj ptašku. Tento model funguje prakticky všade - na krátkej ploche zo seba dokážu muzikanti vysúkať množstvo energie a nápadov.

Zostavu Hrdze aktuálne tvoria zakladateľ a srdce kapely Slavomír Gibarti (spev a gitara), Dominik Maniak (husle), Matej Palidrab (akordeón), Paľo Boleš (basgitara), Marek Szarvaš (bicie), Susanna Jara a Lucia Gibarti (spev). Obe speváčky nahradili výraznú "tvár" kapely Veroniku Rabadu (venuje sa sólovej kariére) veľmi dobre a hoci si treba na ich prejav zvyknúť, vďaka ich čistote, dravosti a autentickosti to nie je žiadny problém. Na albume sú i hostia, ktorí s Hrdzou dlhodobo spolupracujú či hrávajú naživo, ale sú tu aj nové mená ako Mykhaylo Zakhariya (cimbal), Nachyn Choreve z Tuvianska na juhu Sibíri (hrdelný spev) alebo detský spevácky súbor Šafolka zo Smižian, ktorý o sebe dáva výrazne vedieť v piesni Žehnaj dieťa.

Východ má svoje poklady

Zvuk kapely v prvom momente zvádza k adventno-folklórnym asociáciám, ktoré sú zrejmé aj v titulnej skladbe, či v úspešnom videosingli Štefan, ale "prog" aranžmány zoskupenia to ťahajú neúprosne vpred. Svedčí o tom napríklad (tiež videoklipom obdarená) Košieľočka, kde gitary riskujú pobyt na čerstvejšom teritóriu. Basové struny pletú kľukatú linku a nástroj s dvoma strunami navyše vie rázne zarezať a prehovoriť do diania.

Sú tu témy s baladickým (Keď ja umriem) alebo tajomným (Šaman) charakterom, čím sa celok stáva ešte serióznejším. Druhý menovaný titul má až experimentálny nádych, čo len potvrdzuje zdravé progresívne smerovanie kapely. Veľký podiel má na tom rytmika, bez ktorej by išlo len o priamočiaru nádielku, a aj ostatné nástroje vedia pekne skomplikovať lineárny priebeh hudby (malým pokladom je recesistický Hit, ladený na kostrbatú hip-hopovú nôtu).

Slavo a Lucia vládnu skvelým frázovaním, ktoré v ich ústach znie ľubozvučne a ohybne (Čertovská), no skutočným obohatením je účasť Susanninho hrdla. Vládne síce pre niekoho až exotickým poľsko-rusínskym mixom, ale určite ide o jeden z elementov, pre ktorý sa kritici rozhodli posadiť túto platňu v rebríčku world music tak vysoko. Napríklad z jej spevu v skladbe Divčata nie je problém mať zimomriavky. Mimochodom, nemenej silné je aj jej prevedenie starších skladieb - pozrite si napríklad čerstvo zverejnené koncertné video s desať rokov starou piesňou Jedno leto.

Neskrotený je album s množstvom podnetných nápadov, ktoré oslovili aj medzinárodných hudobných znalcov. Hrdza na ňom originálne a so sebe vlastnou ľahkosťou spája korene a nové prvky do energického celku s progresívnymi aranžmánmi. Zároveň je výrazovo silná, pôsobí vyspelým a vážnym dojmom. Nie však natoľko vážnym, aby si nemohla dovoliť zariskovať a spestriť platňu pár odľahčenejšími kúskami.

Kľúčom k tomu, aby to fungovalo, je muzikantský nadhľad, ktorý si treba rokmi vypestovať. Ak si ho Hrdza dokáže udržať, určite sa aj v budúcnosti môžeme tešiť na podobne kvalitné, pestré a pritom vzácne vyvážené nahrávky.

Hrdza - Neskrotený
(2018, Spinaker)

1. Veru mi je dobre