Temnota je v umeleckých kruhoch považovaná za mimoriadne inšpiratívnu veličinu. Niektorí sa o ňu len obtrú, iní sú priam posadnutí. Raper a textár Adam Svatoš alias Kato sa s ňou však najradšej len zahráva, o čom svedčí aj geniálne jednoduchý oxymoron - Smrt žije, ktorým nazval nový album Prago Union.

Oxymorony však nie sú to jediné, v čom Kato na hip-hopovom poli posúva hranice. Rovnako ako v jeho predchádzajúcej tvorbe, aj album Smrť žije je nasýtený verbálnym majstrovstvom. Prirodzene a s ľahkosťou si poslucháča podmaní metaforami, prirovnaniami a inými prívlastkami hodnými poeta vlastniaceho slovné hračkárstvo.

Zo svetla do temnôt a rýchlo späť

Album, ktorý by podľa názvu mohol pôsobiť depresívne, je v skutočnosti mimoriadne pestrý a nabitý rôznymi témami. Je vyjadrením empatie, zmýšľania, aj spôsobu hľadania inšpirácie. Co si počnem je piesňou oslavujúcou nový život, zahŕňa však aj otcovské obavy a očakávania, ktoré sú zabalené do, pre Kata charakteristického, oldschoolového beatu. Mnohé dilemy figurujúce na albume si zas tykajú s pocitom potreby vykročenia z pomyselného životného stereotypu.

Hledá se Maro je zas počin predstavujúci veľkolepé skratchové umenie druhého muža formácie Prago Union, Dja Mara, a hľadať ho rozhodne nemusíme dlho. Témou tém v hudbe je samozrejme láska, a nevyhneme sa jej ani pri tomto kúsku. S tak detailne kriticko-racionálnym prístupom ju však v populárnych skladbách nachádzame len veľmi zriedkavo. Kato sa pritom neodkrýva, neodhaľuje prvoplánovo svoju dušu, skôr len predkladá návody na čítanie, v ktorých nájde každý sám seba a nadhodenú situáciu si prispôsobí.

Popritom sa v mnohých témach vyskytuje náhodou a zároveň veľmi účelovo - smrť. Poslucháč však na ňu nazerá zvrchu, v textoch sa s ňou raper víta ako starý priateľ. Smrť žije, tak Carpe diem, to je optimizmus skutočne vysokej akosti. Do morbídnych končín pritom zablúdili Katove myšlienky v minulosti často, prvýkrát už v roku 1997, keď mu vyšiel dnes už kultový sólo projekt Rigor Mortiz

Hudba, ktorá núti rozmýšľať

Smrt žije rozhodne nie je porciou hudby, ktorá na prvé počutie zachutí nevycvičenému žalúdku. Fanúšik tejto formácie je najčastejšie ostrieľaný fajnšmeker, ktorý so súčasným "hip-hopovým stádom" nemá veľa spoločného. Sprvu je potrebné prehryznúť šušlavú artikuláciu, hudobný sprievod sa môže popri dnešných expanzívnych beatoch zdať človeku akoby až príliš zo starej školy.

Okrem toho navodzuje Prago Union veľmi špecifický stav. Rozlúštiť rébusy, ktoré sa s precíznosťou Michelangela nachádzajú v beatoch netradičných dnešným dňom si vyžaduje zapnúť mozog na plné obrátky. O tom to predsa je, v každej situácii a s každou chvíľou sa do slov ponárate viac a viac, až kým vás Kato neutopí úplne.

Prago Union - Smrt žije
(Warner Music, 2016)

1. Intro