Chce to asi trúfalosť, dávku optimizmu a tiež zmyslu pre humor vydať svoj prvý dlhohrajúci album v piatok trinásteho. Kapele Fresh Out Of The Bus sa však svojej hudbe oplatilo veriť, ich eponymný debut stojí za to. Ak ste už zanevreli na slovenský indie rock alebo hľadáte niečo nové, dajte tejto talentovanej trojici šancu.

Nitriansky rock sa dlhé roky spájal najmä s kapelami Desmod, Gladiátor či Horkýže Slíže. Dnes môžete pokojne zabudnúť na "som na tebe závislý", pretože práve mladá generácia kapiel, medzi ktoré patrí aj Fresh Out Of The Bus (FOOTB), dokonale presmerovala opojenosť hudbou úplne inam – na seba. Trio Tom Löbb, Michal Eichler a Martin Zaujec sa pritom v tejto zostave sformovalo iba pred dvoma rokmi a za ten čas sa vypracovalo na zoskupenie s kvalitami presahujúcimi hranice nielen Nitry, ale aj Slovenska.

Na debute našli svoju cestu

FOOTB ešte v apríli 2014 vypustili do sveta EP 12//13. Nahrávka vznikala počas dlhšieho časového obdobia, a možno aj preto znela všelijako. Kvalitne, no tak trocha roztrieštene a bez vytýčeného smeru, akým sa chcela mladá kapela uberať. To sa o eponymnom debutovom albume v žiadnom prípade povedať nedá. Od otváracej skladby Moiety až po záverečnú We Are Silhouettes drží trojica pevnú ruku nad žánrom albumu, miernymi úletmi aj vyváženosťou nálad. Rovnako tak vedia byť FOOTB zaujímaví a poetickí aj v tradičnom jazyku moderného indie rocku – angličtine.

Zvukovo je album vskutku pozitívnym prekvapením, kapela sa inšpiruje najlepšími, no nezabúda dodať skladbám aj vlastný rukopis, ktorý je veľmi hravý. Jej veľkou devízou je aj spôsob skladania piesní. Keď sa vám zdá, že si vychutnáte jemné melódie, otvorí sa zrazu v songu silný motív, ktorý sa rozvinie do neskutočných rockových výšin. Takto prekvapí napríklad výborná skladba Philistines Sheep and Squires alebo melodicky opojná Wrong Smile. Nudiť sa skrátka nebudete, lebo FOOTB prekročili líniu bezpohlavného alternatívneho rocku.

Táto kapela nie je (len) pre hipsterov

Povedať, že svojský hudobný esprit sa nachádza v každom jednom tóne tohto albumu, by bolo bohapustým preháňaním. Samozrejme, tak ako je dnes ťažké chytiť poslucháča do svojej siete, je rovnako komplikované ponúknuť mu dokonale originálnu muzikálnu zložku. Ani FOOTB sa nesnažia o hudobnú revolúciu, nepodliezajú však štandardy svetových kvalít, práve naopak.

No pre kapelu je miernym mínusom práve podobnosť s inými kapelami v niektorých jej skladbách. Ako príklad uveďme jeden z najlepších songov na albume, Crooked Ways of Pros. Ten by ste si (nebyť hlasových diferencií) ľahko mohli zmýliť so slovenskými Lavagance. Ak je však táto "výčitka" to jediné, čo je pri Fresh Out Of The Bus problémom, môže sa trio iba bezstarostne pousmiať.

Veľa mladých kapiel hrajúcich alternatívny rock s presahmi do iných žánrov, vystupujúca s nezávislým imidžom a označená nálepkou "svetová slovenská" ide ruka v ruke s obľúbenosťou u "hipsterov". No neškatuľkujme. Čaro Fresh Out Of The Bus tkvie práve v pestrosti. Oslovia fanúšikov gitarovejšej hudby (Charming Unknown), ale ponúknu aj skvelé poprockové kúsky (Your Flavour). A už dnes je doslova citeľné, že s postupným naberaním ďalších skúseností bude táto kapela zrieť ešte viac a viac. Lebo nech je akokoľvek "fresh" už dnes, zajtra bude ešte lepšia. Má na to silné predpoklady.

Fresh Out Of The Bus - Fresh Out Of The Bus
(2015)

1. Moiety