Vydať debutový album je vždy výzva. Vydať ho v podobe, ktorá je muzikantovmu srdcu blízka, bez ohľadu na to, že pravdepodobne nezasiahne široké spektrum poslucháčov, je možno ešte o čosi odvážnejšie. A spraviť to tak, aby mal prvý album kariéry umeleckú hodnotu a bol pre domácu scénu prínosom, je niečo, čo sa podarilo speváčke, skladateľke a poetke Jane Krčmárovej.

"Rastieme ako les a jeho tiene, jeho duša, jeho korene," uvádza v booklete zakladateľka projektu Jana a Ja, ktorá týmito slovami približuje album Lesokruhy a poodhaľuje jeho obsahovú aj emočnú stránku. V náznakoch a zároveň veľmi priamo. Pretože taká je poetika celej nahrávky, ktorá môže byť vnímaná ako obrovská spleť prenesených významov, ale aj ako priamočiare pomenovanie vecí, vzťahov a pocitov. Na debute spoznáte Janu Krčmárovú ako talentovanú poetku, ktorej doménou sú originálne výrazové prostriedky a ťažké texty, cielené skôr na náročnejšie publikum.

Do pomerne krátkych tridsiatich dvoch minút vtesnala Jana jednu inštrumentálnu skladbu a deväť plnohodnotných piesní, ktoré možno vnímať samostatne, ale aj ako jednotný celok, pričom práve o kompletnom balíčku na seba nadväzujúcich skladieb hudobníčka hovorila už pri vydávaní jednotlivých singlov. Lesokruhy popisujú kolobeh - jedného kalendárneho roka, na čo odkazujú aj názvy niektorých skladieb (Po leteJesennáDecemberNový rok či Prskavky), ale tiež kolobeh dní, života, existencie, umne na albume vtesnaný do pomysleného roka.

Kolobeh nálad, emócií, zmätku a pokoja

Zaujímavé je sledovať rozpletajúcu sa niť meniacich sa nálad. V piesni Jahodovo sa poslucháč stretne so sviežosťou a priam hmatateľnou ľahkosťou, ktorej výrazne dopomáha hravá flauta a jednoduchý priamočiary text. Do snovej rozprávky ho odprevadí skladba Ďaleko, ktorej rozprávkový charakter zvýrazňuje sláčikové kvarteto a lesný roh v kombinácii s flautou. Čím viac sa album tematicky chýli k druhej polovici kalendárneho roka, tým je hĺbavejší a melancholickejší, rovnako ako počasie daných ročných období, a práve táto jeho druhá, temnejšia časť je najpôsobivejšia.

Začína to už ani nie minútovou inštrumentálnou skladbou Po lete, pri ktorej môžeme len hádať, či ide o outro k pozitívnej Jahodovej alebo intro k piesni Jesenná, v ktorej sa snúbili klávesy s tónmi flauty a vytvorili jednu z najvýraznejších kompozícií albumu. Následne sa však o slovo prihlásil chladný, krehký a bolestný December, v ktorom tiež atmosféru kreslí flauta Lucie Pintérovej a náhle zabudnete na všetko, čo bolo pred ním. Hlavné slovo tu však má predovšetkým Jana Krčmérová, ktorá v piesni dávkuje emócie dvoma spôsobmi. V rovine textu to na vás naplno a bez súcitu vybalí hneď v úvode, no z hlasu plynú emócie postupne a vygradujú až v refréne.

Na gradáciu netreba čakať v skladbe Nový rok, v ktorej sa o podmanivé aranžmány postaralo zoskupenie Mucha Quartet. Talent muzikantov využila Jana Krčmárová celkovo v štyroch skladbách. Prskavky, v ktorých hosťuje saxofonista Nikolaj Nikitin, to nakoniec celé uzavrú a ak si dáte repeat, môže album nerušene pokračovať skladbou Zviera a odštartovať tak kolobeh Letokruhov.

Tento kolobeh emócií, nálad, zmätku a následného nájdenia pokoja, drží pokope sympatický vokálny prejav speváčky, ktorá poslucháča sprevádza svojím snovým i reálnym svetom. A ja sa uprostred toho cítim ako nájdená v chaose - stojaca vo vnútri toho nekonečného lesa nasávajúca do seba všetky tie pocity, ktoré v sebe Lesokruhy majú, chvíľu zmietaná neistotou a stratená v množstve zvukových vnemov, inotajov a nestabilných nálad a neskôr stojaca na pevnej pôde v zmysle pochopenia albumu. Táto cesta si však vyžiadala jeho niekoľkonásobné vypočutie.

Plejáda špičkových hudobníkov

Hoci Jana Krčmárová pomenovala svoj projekt Jana a Ja, nebola pri tvorbe debutového albumu sama. Hudobne sa spojila s klaviristom, skladateľom a producentom Ľubošom Šrámkom. Dvojica si na pomoc prizvala zástup známych hudobníkov, pričom základ štúdiovej kapely tvorili Juraj Griglák (basgitara), Pavol Bereza (gitara) a Marián Ševčík (bicie). Špeciálnej úlohy v podobe hlavnej časti masteringu sa ujal Joe Tarantino, ktorý pracoval aj na albumoch Milesa Davisa, Chicka Coreu či Billa Evansa v jeho newyorskom štúdiu. Spomenúť musím aj prácu fotografky Jany Fašungovej, ktorá je spoluautorkou vkusného obalu albumu. Ten vdýchol celému obsahu nemalú dávku atmosféry. O značnú časť fotografií sa postarala aj samotná Jana Krčmárová.

Okruhu ľudí, možno spočiatku úzkemu, bude (a možno už aj je) sympatické prirodzené nadšenie mladej speváčky a jej cesta za debutovým albumom, po ktorej kráčala niekoľko rokov, spočiatku ukrytá vo svojej izbe, odhaľujúca svoju autorskú tvorbu len hŕstke blízkych ľudí. A taktiež jej inovatívny prístup k pesničkárstvu, v ktorom nenásilne stiera hranice medzi tradičným pesničkárstvom, lyrickým popom, scénickou hudbou v kombinácii s jazzovými aranžmánmi a takmer nenápadnou elektronikou. Záujem vzbudí aj citlivý prejav, ktorý si ale miestami žiada zájsť aj k expresívnejšiemu protipólu. Viem si predstaviť, že by sa k tomu mohla odhodlať v priamej interakcii s publikom na koncertoch k aktuálnej nahrávke, ktorá, aj vďaka finančnej pomoci Krčmárovej podporovateľov prostredníctvom crowdfundingu, vyšla 9. septembra pod hlavičkou La Plata Production

Jana a Ja - Lesokruhy
(La Plata Production, 2020)

1. Zviera