Jar na domácej hudobnej scéne ukazuje silu mladých talentov s tvorbou na pomedzí elektroniky a popu. Majú svoj štýl, dokážu vytvoriť ladný pomer klubovej a pesničkovej tvorby a ich hudba znie osviežujúco, cítiť z nej mladosť. To sú vlastnosti spájajúce trojicu čerstvých nahrávok, ktoré stoja za pozornosť.

Šnúru noviniek pre fanúšikov slovenskej elektronickej scény ešte v marci odštartovali Jimmy Pé s EP Masika a Fallgrapp s druhým albumom V hmle. A do tretice sme sa začiatkom apríla dočkali aj debutového albumu trenčianskej súrodeneckej dvojice Bulp. Tá pôsobí na hudobnej scéne len dva roky, no aj za krátky čas sa jej podarilo vytvoriť si vyhranenú hudobnú tvár.

Debutový album s názvom Yrsa vyšiel na značkách Deadred/Starcastic a kvalita nahrávky nie je prekvapením. Svoj talent robiť skladby, ktoré sa vám dostanú do uší a znejú v hlave po celý deň, ukázali už pri vydaní EP Endian, kde sa objavili aj presvedčivé hitové kusy Far Light či Moving On. Aj vďaka nim sa Bulp stali v ankete Radio_Head Awards objavom roka 2015 a určité očakávania boli teda namieste.

Úderný pôvab

Bulp sa svojej úlohy nahrať dôstojného pokračovateľa úspešného EP chopili s tvorivou energiou, hoci na začiatku celej práce nebolo isté, že výsledkom bude dlhohrajúci albumový debut. Asi ročné snaženie im napokon prinieslo album s deviatimi skladbami. Nahrávka dostala islandské ženské meno, čím navádza na atmosféru severského chladu, lákavej záhadnosti, ktorú máte chuť objavovať.

Hudobným mozgom aj srdcom Bulp je Samo Štefanec. Jeho sestra Jana prispela na album vokálmi a dvomi textami ku skladbám What Is Worth a Mirror, ostatné texty si napísal Samo sám. Nahrávka plynie ako jeden príbeh, necháva poslucháča, aby ho postupne spoznával, zvádza ho, pričom podľahnúť čaru albumu je vskutku jednoduché. Mladý hudobník sa netají tým, že medzi jeho hudobné vzory patrí aj britský producent Bonobo a podobným smerom sa uberá aj jeho tvorba. Na svojom debute zostáva v bezpečnej zóne (ne)pravidelných rytmov, neexperimentuje a drží sa toho, čo má rád a v čom je dobrý.

Hoci album ohlásil singel On the Run, ktorý je skvelým popovým lákadlom, nahrávka má paradoxne svoje najväčšie tromfy práve v skladbách bez vokálu. V kúskoch ako Yrsa, Bluma a Koto, kde sa vydávame na cestu zvukového bádania. Skladby pôsobia veľmi vizuálne. Poslucháčovi sa vynárajú v hlave zvukové obrazy a necháva sa unášať ich tempom a náladou.  Napokon, poslucháči si to môžu overiť aj naživo na aktuálne prebiehajúcom Myrsaka Tour, na ktoré sa Bulp vybrali spolu so spomínaným Jimmym Pé.

Rytmus zostáva, nálada sa mení

Yrsa sa často oddáva smútku, pôsobí rozvážne, no dokáže prekvapiť aj návalom pozitívnej energie. V melódiách Bulp je v nerovnomernom pomere namiešaná melanchólia s nádejou, prameniacou z mladosti tejto tvorivej dvojice, a to všetko s primeranou dávkou sentimentu. Poslucháča necháva motať sa na vlnách vlastnej fantázie v snivom opare a vzápätí ho prebudí rázny monotónny zvuk elektronických bicích, ako je to napríklad v skladbe Bluma. V rámci textov sa album orientuje na ľudské vzťahy, lásku a ako celok funguje, hoci zostáva vo svojom tempe bez väčších zmien, čo môže miestami znieť jednotvárne.

Melodická elektronika dáva priestor na hru so zvukovými ornamentami, pričom Štefanec na rozdiel od Jureša Líšku z Fallgrapp len veľmi opatrne pozýva do svojej tvorby živé nástroje. Jediný "live act" ponúka Left Behind, kde znie sólo trúbky Matúša Homolu. To posúva skladbu do inej roviny, dodáva jej dynamiku a rozširuje priestor. Navyše trúbka prináša na album akúsi clivotu s dychom človečiny, čo je podoba, ktorá Bulp pristane. Producentsko-spevácka dvojica svojím debutom potvrdila, že je pozoruhodným zjavom na slovenskej scéne. Yrsa predstavuje veľmi dobrý začiatok, ktorý dáva slovenskému elektropopu sľubné vyhliadky do budúcnosti.

Bulp - Yrsa
(2017, Deadred Records/Starcastic Records)

1. Yrsa