Ak chce v súčasnosti klavírne jazzové trio osloviť publikum, má to dosť ťažké. Na scéne je veľká konkurencia, prúdiaca hlavne zo zahraničia. V domácom prostredí to majú ortodoxné triá o čosi ľahšie, pretože až tak veľa ich nie je. V každom prípade sa ale trojčlenná formácia musí veľmi snažiť, aby prišla s niečím, čo by pôsobilo menej stereotypným dojmom.

Hudobné mantinely takýchto ansámblov sú niekoľko desaťročí pomerne striktné dané. Ich nástroje počuť v celej "nahote", trojica navyše musí vyplniť všetky medzierky. K odvážlivcom, už dlhšie pôsobiacim v tomto odvetví, patrí i klavirista Valér Miko. Pod hlavičkou Valér Miko Trio vydal tri albumy: Vibrations, States, Emotions (2016), Random Coincidences (2017) a Life (2019). Priaznivci okrajových žánrov ho poznajú aj ako člena Pressburger Klezmer Bandu, prípadne Project Gaia či Lucia Lužinská & Quintessence.

Nový začiatok?

Nedávno vydaný album Presence ako keby naznačoval novú autorskú éru talentovaného klaviristu. Tentoraz zdobia abstraktný obal Lucie Kupcovej mená všetkých troch zúčastnených inštrumentalistov – Valér Miko, Martin Gašpar, Igor Sabo – navyše po tituloch, vydaných v Hevhetii či Pavian Records, ide o debut pre Slnko Records. Všetkých deväť skladieb skomponoval a aranžoval Valér, pričom ide o výlučne inštrumentálne kúsky. Dominantným je samozrejme klavír, znejúci veľmi čisto a precízne. Počuť, že hudobník študoval vážnu hudbu, no "vypožičané" postupy odieva do moderného aranžérskeho hávu (Exploring). Inšpiruje sa i jazzovými majstrami tohto nástroja a miestami si človek pripadá akoby počúval nahrávku z kvalitného zahraničného vydavateľstva.

Z ďalších, hoci len útržkovito naznačených žánrov by som zmienil fusion, resp. art-rock. Brilantným príkladom je Waterfall, v ktorej transparentne počuť tichšie i mohutnejšie údery do rôznych častí bicích nástrojov, za ktoré je zodpovedný stále sa zlepšujúci Igor "Ajdži" Sabo. Vynikajúce, introvertne pôsobiace sólo na (bezpražcovej) basgitare predvádza Martin Gašpar. Jeho nástroj pôsobí nenápadne, no o to naliehavejšie je počuť hlboké kmity strún (Behind the Mirror). Niektoré skladby sú naopak pokojnejšie a hoci nejde o žiadny ambient, krkolomné prstoklady idú bokom v prospech melancholickejšej nálady (At Twilight). V podobnom duchu sa nesie Blue Days, už podľa názvu postavená na clivej atmosfére.

S (ne)malou pomocou priateľov

To, že album nie je iba typickou prehliadkou toho, čo v jazze dokáže akustické klavírne trio, sa okrem všestranne hrajúcej Gašparovej basgitary starajú početní hostia. Veľkým obohatením sú naozaj lahodne ozvučené elektrické gitary Borisa ČelláraPavla Berezu. Harmónie vytvárané týmito nástrojmi sú decentné a silno podmanivé zároveň. Svedčia o tom skladby typu Presence, resp. The Journey, kde sa muzikanti môžu dosýta ukázať v oslnivom svetle. Nejde však o žiadne exhibičné prehliadky – kapela pracuje ako neskutočne zladený stroj, produkujúci veľmi vyvážené spojenie melódií a rytmickej členitosti. Okrem klavíra nemá žiadny nástroj kvantitatívnu prevahu.

Pritom v zozname hostí figuruje nejedna osobnosť s vycibrenou technikou, či už je to Michal Cálik (trúbka), Erik Rothenstein (altsaxofón, klarinet), Alžbeta Struňáková (hoboj), Rami Shaafi (spev) alebo spomínaní gitaristi. Špecifické postavenie má sláčikový Spectrum Quartett, ktorého väčšiu časť (Ján Kružliak, Peter Dvorský, Branislav Bielik) počuť najmä v záverečnom kúsku Conclusion. CD bolo nahrávané v štúdiu Kovadlina pod dozorom Jána Mudrocha, za mix je zodpovedný Jaro Žigo ml. Obaja páni odviedli parádnu prácu. Veľmi dobre sú odlíšené tichšie a razantnejšie pasáže. Nástroje majú okolo seba veľký priestor a môžu voľne "dýchať", takže poslucháč si môže vychutnávať aj drobné nuansy.

V konečnom dôsledku neprináša album Presence "obyčajný" klavírny jazz. Ukrýva prekvapenia z oblasti klasiky, fusion či art-rocku. Zaujmú gitary, bezpražcová basgitara, dychové i sláčikové nástroje a v neposlednom rade skvelé bicie. Hoci prevažuje klavír, funguje tu veľmi vyvážená hudobná symbióza. Uznanie si zaslúži i aranžérske, resp. kompozičné umenie Valéra Mika. Tento hudobník má v budúcnosti šancu vytvoriť ešte nejeden eklektický počin, na ktorý môžu s uznaním pozerať ďalšie generácie.

Valér Miko – Presence
(Slnko Records, 2022)

1. Exploring