Mimoriadne bohatá hudobná jeseň na Slovensku priniesla aj novú nahrávku nitrianskej kapely Gladiator. Tá sa po dlhých piatich rokoch, počas ktorých sa na scéne mnohé zmenilo, pripomína s novou štúdiovou nahrávkou s jednoduchým názvom 13. Dokáže kapela na svojom trinástom albume ešte niečím prekvapiť?

Vyzerá to tak, že časy, keď slovenským éterom leteli pop-rockové piesne, sú nateraz za nami. Niektorým interpretom sa darí prirodzene posúvať svoju tvorbu, iní sa snažia ju niekam posunúť aj za cenu, že stratia to, pre čo ich mnohí milovali. Chalani z kapely Gladiator zostali na novom albume verní tomu, čo im ide najlepšie, a oplatilo sa.

Aj keď je nová nahrávka posunom do iného, troška viac tvrdšieho priestoru, prekvapiť tým mohli len tých, ktorí sa stali fanúšikmi kapely až v "najmäkšom" období jej najväčšej slávy. Nehovoril by som o progrese, ale o akomsi návrate ku koreňom kapely, ktorý ocenia hlavne skalní poslucháči. Albumom znejú typické výrazné gitarové linky, hlboké basové tóny, ale celkom prekvapivo aj klávesy. Staronové sú aj témy textov, ktoré sa v hudbe nikdy nevyčerpajú - láska, sklamanie, priateľstvo.

Intro pomaly navnaďuje na skutočnú otváračku My sme Gladiátori. Práve tento song patrí k tým najlepším na novej nahrávke. Energiou nabitá skladba dôstojne prezentuje skupinu ako rockovú smršť. Textom o skvelej partii, ktorá drží pokope v dobrom aj v zlom, chytí každého oddaného poslucháča. Nie nadarmo bola venovaná tým najvernejším. Pri skladbe Stáva sa to je myšlienka veľmi podobná už známemu hitu Hlavu maj hore. Ide o príjemnú hudbu s pozitívnym textom – pieseň, ktorou sa nedá prekvapiť, ale ani nič pokaziť. Opakom je pieseň Ruža s pocitom niečoho zakázaného, ktorá by bola určite skvelým spestrením koncertného programu počas letných festivalov.

"Koľkým z nás sa začal život trinástkou, no netušíš, či šťastnou, či nešťastnou," spieva Miko Hladký v piesni Život je hra s odkazom na názov albumu. Posledným vrcholom nahrávky je song Slečna zabijak o nebezpečnej žene, ktorá má bozky syčiacej kobry a sexepíl len tak mrknutím rozdáva. Zvyšok nahrávky v sebe skrýva pomalé a viac popové skladby. Ide tu napríklad o rádiovku – pilotný singel Na kom ti záleží, ktorú Gladiator hrával počas koncertov naživo už od leta. Za povšimnutie stojí aj balada Veď zajtra príde ráno. Pieseň začína za doprovodu akustickej gitary, neskôr v refrénoch sa mení na elektrickú. Text o prehre v živote, ktorou sa nič nekončí, vďaka novým začiatkom.

Veľkou nudou je skladba Na čom záleží. Zaradenie tejto pesničky na album pre jej ošúchané rýmy asi nebolo správnou voľbou. Presvedčivo znie skôr skladba V bielom závoji, ktorá je obohatená o klávesy a vyniká medzi ostatnými. Nitrania už viackrát dokázali, že pomalé piesne im idú, stačí spomenúť singel Bonboniéra, alebo aj menej známu skladbu Poznám ťa naspamäť.  Veľmi podobnou piesňou uzatvárajú svoje najnovšie dielo - Sám s ňou. Finálnou bodkou je Outro, ktoré nechá do vás vsiaknuť všetky zážitky z tohto albumu.

Od vydania poslednej štúdiovej nahrávky je jednoznačne cítiť zmenu k tvrdšiemu a naturálnejšiemu zvuku. Mohlo by sa zdať, že dlhých päť rokov čakania na nový album kapele uberie jej živelnú energiu, avšak opak je pravdou. Nový album v sebe skrýva množstvo silných momentov, a faktom je i to, že album nie je písaný na ucho súčasného mainstreamového poslucháča. Chalani sa vykašľali na podmienky a kritériá, ktoré diktujú dnešné rádia. Aj napriek tejto skutočnosti, ak máte radi starý Gladiator, neváhajte a album si vypočujte.

Gladiator - 13

1. Intro
2. My sme Gladiátori