Tvorba českého skladateľa Leoša Janáčka nepatrí k tak notoricky známym ako sú diela Dvořáka či Smetanu. Zviditeľniť ju môže unikátny dvojalbum Tales from My Diary, ktorý je Janáčkovou hudbou inšpirovaný a originálnym spôsobom ju posúva do nových rovín.

Projekt, ktorý bol po decembrovej rozhlasovej premiére v odborných kruhoch označený za hudobnú udalosť roka, je aktuálne v rámci Radio_Head Awards nominovaný na poslucháčsku cenu Nahrávka roka v kategórii Jazzová hudba a môže sa stať aj Hudobným počinom roka podľa kritikov. V čom spočíva jeho výnimočnosť? Najmä v tom, ako invenčne presahuje hranice "starých" žánrov - ponúka mnohé netradičné hudobné riešenia, pri ktorých Janáčkove cykly slúžili ako voľná inšpirácia, a stáva sa tak poctou v tom pravom zmysle slova.

Autorsky za ambicióznou nahrávkou, na ktorej sa podieľalo až 18 hudobníkov, vrátane českej jazzovej legendy Miroslava Vitouša, stojí hudobná a producentská dvojica Róbert Pospiš - Martin Sillay spoločne so saxofonistom a skladateľom Nikolajom Nikitinom. Pospiš a Sillay mali vo svojom hudobnom štúdiu Real Music House na starosti nahrávanie, mixáž, mastering aj kompletnú produkciu.

Nikolaj Nikitin bol zase tým, kto prišiel so samotným nápadom nahrať poctu Leošovi Janáčkovi. Jeho tvorba ho očarila počas štúdií na VŠMU, obzvlášť ho ovplyvnili klavírny Po zarostlém chodníčku a piesňový cyklus Zápisník zmizelého. Keďže Nikitin je jazzovým hudobníkom a skladateľom, niekto môže mať pochybnosti, či sa dá vážna hudba pretransformovať do zjednodušenej podoby. O to však v prípade tohto projektu ani nešlo - pointou je nálada, skvelé inštrumentálne výkony a úryvky z motívov, pôsobiace napriek zdanlivému pokoju strhujúco.

Nástrahy "zarostlého chodníčka" vyriešili svojsky

Na prvom CD sa Nikolaj Nikitin Ensemble spolu s hosťom Miroslavom Vitoušom (kontrabas) a sláčikovými formáciami nechávajú voľne inšpirovať klavírnym cyklom Po zarostlém chodníčku. Stačí sa započúvať do kompozície Lístek přivanutý a na slovíčko "zjednodušenej" z predošlého odseku razom zabudnete. Janáček bol modernista, ale do detailu prešpekulované a zároveň disonantne znejúce sólo na kontrabas vyprodukuje len jazzman. V ansámbli sa výborne prezentuje rytmická dvojka Juraj GriglákMarián Ševčík, či klavirista Ľuboš Šrámek, ktorí dostali široký priestor. Gitara Pavla Berezu naproti tomu znie len v troch skladbách, čo je možno na škodu.

Posledná tretina CD je ozajstným zážitkom už len kvôli sláčikovému kvartetu, v ktorom hrá i violončelista Eugen Prochác. Štvordielnu autorskú kompozíciu Conversations ušil pre jeho potreby Nikitin, ale nebolo by to originálne, keby tam nebol zakomponoval aj voľnú improvizáciu pre kontrabas. K slovu sa teda dostáva aj jazzová zložka, reprezentovaná Vitoušom. Ten sa na prvom CD podieľal aj autorsky, resp. prearanžovaním niektorých skladieb. Jeho vstupy v Coversations sú prakticky neobmedzené - pripomínajú kvákanie, zjavujú sa ako keby iba občas, ale pritom je to permanentná hra, síce v pozadí, ale predsa len narúšajúca tradičný chod toho, čo si zvykneme predstavovať pod pojmom sláčikové kvarteto.

Ukážky z Tales From My Diary, CD 1 - Nikolaj Nikitin Ensemble a Miroslav Vitouš

Polajka zvolila folklórno-vokálny prístup

Druhé CD sa nesie v podstatne lyrickejšom duchu. Je tvorené štrnástimi pesničkami, rovnako inšpirovanými tvorbou Janáčka. K ľudovému koloritu prispieva aj samotné zloženie formácie Polajka. Jej prednes je postavený na mužskom speve, ktorý má na starosti Róbert Pospiš. Hneď vedľa neho je výborná speváčka Eva Šušková so širokým vokálnym registrom. Základ hudobnej zložky je postavený na akordeóne a klavíri Borisa Lenka a violončele Romana Harvana. Gitarista Martin Sillay veľa práce nemá, možno preto jeho občasné vstupy pôsobia osviežujúco, výborným sólom sa blysne v Neumrem ja na zemi.

Pri zdvojených vokáloch dosahuje hudba najpôsobivejší efekt. Inak má prevažne komornejší charakter, tradičná piesňová forma je sem-tam narúšaná nelogickými, no práve preto očarujúcimi aranžmánmi. Zvlášť akordeón vie na viacerých miestach milo prekvapiť (Stálosť, Rozmarýn). Texty majú moravsko-česko-slovenský pôvod a každý z nich je veľmi silnou výpoveďou o živote - hoci toho pred storočím, ale univerzálne hodnoty ľudstva sa ani s pribúdajúcimi vekmi nemôžu meniť.

Podčiarkuje to nadčasový charakter celého projektu, ktorý si tvorbu klasického skladateľa uctil tak originálne, že len pri počúvaní oboch nahrávok, bez znalosti jeho pozadia a názvov skladieb, by vám meno Leoš Janáček možno ani neprišlo na um. "Nevychádzal som priamo z jeho tém, ani štýlu jeho kompozičnej práce... Inšpirovali ma reč, výraz a atmosféra," vysvetľuje Nikolaj Nikitin.

Ukážky z Tales From My Diary, CD 2 - Polajka

Asi jediným, čo by som tomuto počinu vytkol, je, že sa citová naliehavosť spevov Polajky nespojila s inštrumentálnou precíznosťou z prvého CD. Vtedy by bola docielená takmer dokonalá harmónia a súzvuk. Takto fungujú obidva svety oddelene, no i napriek vzájomnej izolácii sú nádherné. Hudobný fond vydal naozaj unikátnu nahrávku, ktorá na slovenskej ani českej scéne nemá obdobu a zaslúži si vašu pozornosť.

Viac sa o nej dozviete aj v tlačovej správe o projekte, na oficiálnej Facebook stránke a vo videodokumente:

Polajka / Nikolaj Nikitin Ensemble with Miroslav Vitouš - Tales from My Diary
(Hudobný fond, 2014)