Živočíšnosť, bolesť a sklamanie predstavujú zvyšnú polovicu "vizuálnych skúseností" Justina Timberlakea. Ako sám vyhlasoval pred jej vydaním, táto kolekcia by mala byť temnejšou a zvýrazňovať všetko to zlé a skazené na láske, ktorú ešte v marci ospevoval. V pokračovaní marcového albumu kríži rôzne žánre so svojim "špinavým" urban-popovým štýlom a je nútený vytvárať tak nejeden kompromis.

Romantik alebo zver? To je azda prvým rozporom, v ktorom Justin Timberlake musel hľadať zlatú strednú cestu. Našiel ju v Take Back The Night – nosnom singli temnej kolekcie. Ľahko erotická hymna o flirte na parkete škrtnutá dedičstvom Michaela Jacksona síce hneď nepôsobí ako súčasť druhej časti, slúži však ako dobré premostenie – od galantnosti stvárnenej v hudbe, ktorá by sa hodila aj na prvú časť nahrávky, k žiadostivosti zobrazenej v texte, ktorý predstavil tematický charakter časti druhej.

Zvieracie inštinkty

Spevák, ktorý nedávno získal cenu MTV za celoživotný prínos populárnej hudbe, na dvojici tohtoročných albumov čelí viacerým podobným schizofréniám. Časť, s ktorou nás zoznámil na jar, je ten starostlivý manžel, zatiaľ čo tá zimná ukazuje, že v ňom nevymrela živočíšnosť. Poslucháč si to môže vyvodiť hneď z úvodných dvoch skladieb. V Gimme What I Don't Know (I Want) pripodobňuje nielen seba, ale aj svoju milovanú k zvieraťu a celá skladba je prakticky o sexe na motívy safari. Hudobne pritom ide do popredia "špinavý beat" producenta Timbalanda a jazzovo-soulové inšpirácie z prvej časti pripomínajú už len trúbky.

Akýkoľvek "slušňácky" štýl sa vytratí pri vlkolakoch a upíroch. Hoci táto téma už stratila na marketingovej príťažlivosti, Timberlake sa jej ešte rýchlo stihol chytiť a spracovať do True Blood. Elektronické intro s producentovým prednesom vracia jeho imidž z čias Futuresex/Lovesounds, no postupom skladby sa premiešava s tým aktuálnym. Náročky sa vytláča zo svojej komfortnej zóny, čím sa postaral o prvý hudobný vrchol albumu. Pieseň je komplexná, rozpráva príbeh a funky gitarové sólo v outre, ktoré vôbec nepôsobí od veci ako popoluška v horore, je čerešničkou na torte.

Zrelé dieťa

Hravosť dua Timberlake - Timbaland pri tvorbe tohto albumu hrala prvé husle, čo sa odzrkadlilo na rôznorodosti nahrávky. V jednotlivých piesňach je možné nájsť prvky pestrofarebnej škály žánrov. Timbaland dokonca načrel vo svojej pamäti hlbšie a v ďalšej Justinovej spolupráci s raperom Jay Z Murder sa hudobne inšpiroval Indiou, podobne ako pred 12 rokmi v hite Get Ur Freak On od Missy Elliott.

Menej exoticky pôsobí country "opušťák" Drink You Away. Rodák z Tennessee, kde má tento žáner na ružiach ustlané, zrejme objavil vody neprebádané, ale lákavé. Skladbou ho sprístupňuje aj poslucháčom, pre ktorých v "surovom" stave nie je až taký stráviteľný. Ako už názov našepkáva, ide o lásku, na ktorú sa nedá zabudnúť ani vďaka "Jackovi, Jimovi či ostatným", a tým sa zo živočíšnosti odkláňa k ďalšiemu negatívu lásky - neschopnosti pohnúť sa ďalej.

Kadiaľ áno a kadiaľ nie

Hlasovo ho do podobnej polohy dostáva Only When I Walk Away. Tu ale viac pripomína Lennyho Kravitza ako samého seba. Napriek tomu akoby poslucháčom dával na výber z potenciálneho smerovania ďalšieho albumu, ktorého sa dočkajú skôr ako o sedem rokov. Aj toto rockové naliehanie na nežnejšiu časť ľudstva ukazuje jeden z potenciálnych vývojov jeho nasledujúcej tvorby. Napokon v outre (áno, aj na tomto albume sú prítomné) prechádza do reggae a vulgárne posiela slečnu kade ľahšie.

Väčšinou sa našlo najlepšie riešenie, čo sa týka problému skĺbenia starého s novým. Nevyšlo to v prípade TKO – druhom singli tohto CD. Po megaúspechu romantických Mirrors táto skladba pripomína iba ich odvrátenú stránku. Je zbytočne dlhá a po čase nudí. Rovnako je na tom aj You Got It On - umelo predlžovaný R&B slaďák. Je monotónny a vôbec nezapadá do koncepcie "temnej strany". Netrafil sa do nej ani skrytý track Pair Of Wings. Ten je len dvojčaťom Blue Ocean Floor z jednotky.

Druhá, a zároveň finálna časť hudby, ktorú je podľa Justina Timberlaka aj vidieť, sa nesie v duchu protirečení. Vyzretosť verzus hravosť, romantika proti pudovosti alebo pokračovanie v zabehnutom či hľadanie nového. V niektorých prípadoch si netreba vybrať. Druhá časť The 20/20 Experience je zrejme najlepším popovým albumom roka plným najoptimálnejších kompromisov.

Justin Timberlake - The 20/20 Experience 2 of 2
(RCA / Sony Music Entertainment, 2013)

1. Gimme What I Don`t Know (I Want)