Umelecký čiernobiely vizuál nového albumu Richarda Müllera zachytáva to, aký album skutočne je. Keď si už totiž myslíte, že sa jeho interpret prepadá do väčšej a väčšej temnoty, dokáže vám, že sa z jeho sveta nevytratila nádej ani sny. To sa však nedozviete cez optiku ružových okuliarov ale prostredníctvom nápaditého ostrovtipu.

Tvorba Richarda Müllera mala vždy hodnotný obsah. Každý album priniesol silné témy, ktoré rezonujú ako v jednotlivcovi, tak v spoločnosti. A na trinásť nových piesní možno rovnako nazerať z oboch strán. Ako na osobnú spoveď 61-ročného umelca, ktorý nemá najmenší dôvod premýšľať nad hudobným dôchodkom, tak aj na obraz doby, v ktorej sa nachádzame. Poetické texty, ktorých by sa hudobní dramaturgovia mali prestať báť, by mali tvoriť gro toho, čo formuje všeobecný vkus bežného poslucháča.

Ako sebaisto vyznievajú slová z pera básnika Petra Uličného, tak aj spevácky prejav Richarda Müllera osciluje medzi typicky hlboko posadenými polohami a tými, v ktorých smeruje vyššie. Prvý singel Všetko je po starom priniesol surový zvuk, surové myšlienky a hlboký spevákov hlas. Táto kombinácia celkom očakávane vzbudila záujem a bola prísľubom zaujímavého albumu.

Ten hneď v úvodnej pesničke Majster svetla nadväzuje svojím charakterom na singlovú ochutnávku. Ponurá atmosféra sála z výraznej basovej linky Jakuba Vejnara a zvýraznená je dychovou sekciou a kumštom Petra Uličného. "Miesto Boha máme Ministerstvo útrap," dozvedáme sa z úst glosujúceho Müllera.

Spomínané skladby vnuknú pocit, že zhruba vieme, čo od aktuálneho štúdiového albumu Richarda Müllera očakávať. To je však iba ilúzia, ktorú spochybní nádherná balada Na pohrebe lásky. Plnokrvný zvuk kapely tu striedajú veľkolepé sláky v spojení s klavírom a dávajú skladbe až filmový nádych. Poslucháč sa môže ako do perín zabaliť do poézie Petra Uličného a brať si z nej jeden silný verš za druhým. V druhej časti piesne sa k Richardovi pripojí Emma Drobná a zamat v jej hlase to všetko nežne prikryje.

Z tiesnivých myšlienok vytrhne Zmeškaný hovor, ktorý nie je tematicky o nič veselší, no hudobná kompozícia patrí k tomu dynamickejšiemu, na čo na albume natrafíme. Môže za to chytľavý cválajúci rytmus a ľahká gitarová melódia. "Depka si brúsi nože" v nasledujúcej skladbe Som celý bez teba, ktorá predstavuje návrat ku komornejšej atmosfére. Na úrovni hudby sa o to postaral klavír, rhodes piano a sláky Score orchestra.

Spojenie gitarovej melódie, klavíra a sláčikového orchestra sa na novinke opakuje viackrát. Skladby Ako vták opustený nebom či Neskoro na smrť sú dôkazom toho, že táto kombinácia Richardovi pristane. Skladateľ Ondřej Gregor Brzobohatý pri druhej spolupráci s Müllerom (prvou bol album 55 z roku 2016) ukázal, že už presne vie, ako z jeho speváckej charizmy vyťažiť maximum.

Samostatnou kapitolou je titulná skladba Čierna labuť biela vrana, ktorá je zhmotnením podstaty celej nahrávky. Poslucháč sa z nej dozvie, že dostane veľa a bude spokojný. Pieseň je prísľubom veľkolepých aranžmánov, silných melódií, sofistikovaných slovných zvratov a silného hlasu hlavného protagonistu. V roli džentlmena, ktorý má už čosi odžité, sa zase predstaví v skladbách Tam za vodou (v rákosí) a Bohyne bývali blond, ktoré ocenia skôr Müllerovi vrstovníci. Kto v sebe nosí nostalgiu za hudbou staršieho dáta, ten si vychutná aj pesničky Pravda občas klame a Davová samota.

Jan P. Muchow je pre album výhrou

Medzi trinástkou skladieb sa nachádza aj odkaz na predchádzajúci album v podobe novej verzie skladby Hodina medzi psom a vlkom. Kým o jednotke môžeme hovoriť ako o obyčajnej pop-rockovej skladbe v strednom tempe, v ktorej si pozornosť kradne gitarové sólo, dvojka konkuruje komplexnejším aranžmánom a zmenou charakteru. Je zbytočné hľadať riešenie rovnice, čo z toho je viac, každá verzia je svojská. Dotyk producenta Jana P. Muchowa v druhej verzii ale považujem za natoľko zásadný, že chtiac-nechtiac svojho favorita určite mám.

A zásadný je v priestore celého albumu. Kreatívne posunul Richardove skladby novým, zaujímavým smerom. Spolupráca s ním je pre slovenského umelca výhrou v lotérii, ktorá by nemala byť iba jednorazovou skúsenosťou. Müller tak znova dokázal, že sa vie obklopiť správnym tímom spolupracovníkov, ktorých skúsenosti a kreativita nedovolia jeho tvorbe prešľapovať na jednom mieste ani po 40 rokoch na hudobnej scéne.

A tak vlastne prídeme na to, že Richard Müller neprekvapil. Spieva o svojich životných skúsenostiach, glosuje pálčivé témy, a to všetko s neskrývaným úškrnom, ktorý si zrelý muž môže dovoliť. Čierna labuť biela vrana v sebe nesie odkaz o radosti z hudby a o životnej energii, ktorú z nej možno čerpať. Richard Müller vydal krásny album, na ktorý sa nezabudne.

Richard Müller – Čierna labuť biela vrana
(Universal Music, 2022)

1. Majster svetla