Berlínsky hudobný vizionár Sascha Ring alias Apparat prichádza po šiestich rokoch s piatym sólovým albumom plným zvukového inžinierstva a nápaditých kompozícií s bohatým spektrom rozličných hudobných nástrojov. Nahráva sľubuje skvelý koncertný zážitok, ktorý si v najbližších týždňoch a mesiacoch budete môcť vychutnať v Prahe aj v Bratislave.

V superskupine Moderat dopĺňa Apparat majstrov prepracovanej rytmiky Modeselektor ako hlavný melodický element. Okrem toho, že skladby formácie obohacuje svojím krehkým vokálom, práve v jeho rukách sa počas strhujúcich elektronických setov pravidelne objavuje aj gitara, ktorá ho spolu so spevom a hrou na klávesy odlišuje od väčšiny elektronických producentov a dídžejov.

Ringov nový album je prirodzeným pokračovaním jeho doterajšej sólovej kariéry. Elektroniku a živé nástroje spája veľmi citlivo a invenčne, priamočiare hity na štýl tanečnej hymny Moderatu Bad Kingdom by ste tu čakali márne. Že pôjde o prešpekulovanú nahrávku napovedá aj názov albumu LP5, nápadne odkazujúci na kritikmi vychválenú rovnomennú nahrávku z roku 1998 od vplyvných predstaviteľov žánru IDM, experimentálnej dvojice Autechre.

Nemecká precíznosť, nálady á la Radiohead a "bonajverácke" vokály

Trombón, trúbka, harfa, kontrabas, violončelo, zvonkohry, elektrická gitara, syntetizátorové pozadia a bicie. Toto všetko na nahrávke zachytíme, pričom hneď prvá pieseň Voi_Do na zvyšok albumu navnádza podsúvaním jednotlivých zvukov v maličkých dávkach. Nasleduje prvý zverejnený singel Dawan, v ktorom sa "bijú" rozvláčne steny mäkkého syntetizátorového zvuku a dynamický rytmus akustických bicích s atmosférou, ktorá pripomenie Weird Fishes od Radiohead. Práve kultová britská kapela je meno, ktoré sa v komentároch pod Apparatovými novinkami na Youtube objavuje v súvislosti so zvukovou podobnosťou najčastejšie.

Sascha svojmu emotívnemu vokálu v niektorých skladbách máličko pomohol. Digitálne skreslenie, ale aj emotívna atmosféra pesničiek Laminar Flow či Brandenburg sa podobá na tú, ktorú v nahrávke 22, A Million použili Bon Iver, pričom je u Saschu rovnako efektívna ako v prípade speváka Justina Vernona. Apparatov spev znie zasnene a krehko, miestami pokojne, inokedy naliehavo. Brandenburg sprevádza jemnulinká strunová vybrnkávačka, pretínaná dramatickými slákmi a opakovaným vokálnym samplom, pričom ide o jednu z najkrajších skladieb albumu vôbec. S aranžmánmi strunových a sláčikových nástrojov vypomohol čelista Philipp Thimm, s ktorým už Apparat spolupracoval aj v minulosti.

Celá zvuková výstavba pôsobí dômyselne a je bohatá na často sa striedajúce motívy. Výnimkou je možno posledná "najelektrizujúcejšia" skladba In Gravitas. Podobne ako v ostatných piesňach, aj v nej prevládajú akustické bicie nad tými naprogramovanými. Vytúžený rovný beat odmení trpezlivosť poslucháča v polovici skladby, v závere nás odprevádza hovorené slovo.

Apparat, ktorý sa v minulosti venoval najmä minimalistickejšej a filmovej hudbe, sám tvrdí, že práve účinkovanie s Moderatom na veľkých stageoch mu pomohlo uvažovať vo veľkom aj o svojej sólovej tvorbe. Album má však oproti Moderatu ďaleko od tanečnej nahrávky a určite je vhodnejší na živé koncertovanie ako do eletronického liveactu či dídžejských setov. Do Bratislavy a Prahy si Sascha Ring privedie viacčlenné zoskupenie hudobníkov, ktorí zahrajú všetky tóny naživo.

Kto už jeho Apparat Band zažil, vie, že sa rozhodne je na čo tešiť. Nenechajte si ho preto ujsť 21. júna v bratislavskom MMC, alebo ak sa neviete dočkať, tak už budúcu stredu 3. apríla v pražskej Lucerne v rámci festivalu Spectaculare

Apparat - LP5
(2019, Mute Records)

1. Voi_Do