Prešovský gitarista Samuel Marinčák je známy vďaka spolupráci s kapelou AMC Trio, s ktorou sa často objavuje ako hosť. Jeho hru tak zákonite poznačilo jazzové prostredie, ale dajú sa v nej vystopovať i prvky žánrov, v ktorých býva gitara dominantnejšia. Rôznorodosť vplyvov je badateľná v každej položke jeho debutového albumu Reflection of My Soul.

Sprievodným znakom debutov býva snaha zaujať presvedčivým výkonom, nápaditosťou a mladíckym zápalom. Platí to i v prípade Samuela Marinčáka, ktorý vydal inštrumentálny album Reflection of My Soul s podporou Hudobného fondu. Obsahuje deväť prevažne dlhších titulov (najkratšia skladba má viac ako päť minút, najdlhšia takmer osem a pol), preto si treba na jeho dôkladné vypočutie a vstrebanie vyhradiť dostatok času. V ideálnom prípade "povypínajte" aj všetky okolité rušivé vplyvy, aby bolo sústredenie čo najsilnejšie.

Dôkladne, precízne, poctivo

Malo by byť samozrejmé, že tak, ako sú na hranie inštrumentálnej hudby nutné roky driny, i na jej počúvanie a pochopenie sú potrebné roky praxe. Tento druh umenia si nezaslúži poslucháčsku povrchnosť a multitasking, ktorý odvádza pozornosť od hľadania a dešifrovania rafinovane zakódovaného posolstva kdesi hlboko v srdci samotnej nahrávky. Ide o klasický zákon akcie a reakcie, kedy sa medzi hudobníkom a poslucháčom rozvíja dialóg, postavený na odovzdávaní a prijímaní informácie. Samuel pôsobí v úlohe vysielača energicky, dôsledne a samostatne – skomponoval hudbu, vedie a rozvíja motívy, usmerňuje spoluhráčov, vkladá do nôt množstvo vlastných nálad, pocitov, myšlienok, atď.

Mantinely sú pomerne úzke, no sledovať dej každej skladby je celkom napínavé, keďže nejde o predvídateľnú hudbu. Napriek tomu sa s pribúdajúcimi minútami môže poslucháč začať nudiť, takže niekedy by naozaj pomohlo trochu ubrať z časomiery a vybrať iba to naozaj podstatné. Tento problém síce eliminujú momenty prekvapenia, prítomné hlavne v druhej polovici albumu (napr. latinsko-americky znejúca Spirit of Lucky Human Being), do budúcna by však neuškodilo pridať viac osvieženia v podobe ďalších nástrojov, vplyvov, vybočení zo zabehnutých schém, a pod. Aj za cenu toho, že celok možno už nebude pôsobiť tak kompaktne ako teraz, by to mohol mladý hudobník risknúť.

Solídny začiatok kariéry

Ide o debut, takže je pochopiteľné, že Samuel je v tomto smere opatrnejší a nepúšťa sa do neprebádaných vôd. Na ďalší vývoj je potrebné mať ďalšie skúsenosti, ktoré rokmi určite nadobudne. Zatiaľ vsádza na istotu, možno aj preto je nástrojové obsadenie sprievodných hudobníkov skromnejšie. V piatich skladbách hrá na kontrabas Samuelov otec Martin Marinčák a na bicie Stanislav Cvanciger (obaja AMC Trio). Vo zvyšných štyroch tituloch sa k slovu dostávajú basgitarista Lukáš Kolivoška a bubeník Adrián Polovka. Obe rytmické sekcie hrajú s prehľadom, nechýba im profesionalita a uvoľnenosť. Hudobníci majú v krvi virtuozitu, ale nesnažia sa o ňu žiadnymi krkolomnými vyjadrovacími prostriedkami.

Hlavný protagonista je na veľmi solídnej technickej úrovni. Nesnaží sa ohúriť rýchlosťou. Dokáže strhnúť pútavými motívmi, ktoré sú melodické a zapamätateľné, znejú priestorovo, ba až étericky. Samuel si buduje výraz, postavený na inštrumentálnom rocku a jazze. Nie je to fusion v klasickom slova zmysle, Marinčákovi sa darí znieť originálnejšie. Možno aj preto, že vlastne vôbec nesóluje, akoby len ťahal skladbami červenú niť bez toho, aby sa vnucoval či unavoval (aj keď vyše osemminútový kus Don't Wait For Me by zniesol kratšiu dĺžku).

Popracovať by sa dalo aj v oblasti zvuku. Tri kusy (Tears of Joy, Last Moment a titulná skladba) majú tendenciu dunieť na basoch, čo je znakom kompresie a "zarovnania" hlasitosti na jednotnú úroveň (za mastering a mix je zodpovedný Martin Migaš). Zvyšné kompozície týmto neduhom až tak netrpia a znejú prirodzenejšie, resp. priestrannejšie. Takéto platne si o vyšší dynamický rozsah priam koledujú a je hriechom ho akýmkoľvek spôsobom potláčať. Vytráca sa tým kontrast a napätie medzi tichšími a hlasnejšími pasážami nahrávky.

Keď sa stretne zapálenosť s profesionálnym prístupom, výsledok býva spravidla vydarený. Presne taký je aj debutový album Reflection of My Soul, na ktorom Samuel Marinčák predvádza svoj kompozičný, aranžérsky a interpretačný um. Pozitívom nahrávky sú krásne, priestorovo znejúce gitarové témy a rytmická presvedčivosť. Negatívom je nevyrovnaná zvuková kvalita a občasná repetitívnosť motívov. Je to však sľubný začiatok na ceste k vyšším a zrelším métam, ktoré pred mladým hudobníkom ešte nepochybne ležia.

Samuel Marinčák – Reflection of My Soul
(2021, Hudobný fond)

1. Tears of Joy