Názov druhého albumu trap-punkového samorasta Denisa Banga alias Fvck_Kvlt znie zastrašujúco, ale ani zďaleka to nie je jediné, čo na ňom ľudstvu odkazuje.

Stále v tej istej dotrhanej košeli...

Nejdem písať o všeobecnej nedočkavosti alternatívnej i nealternatívnej scény zo štvrtého albumu trnavskej punkovej legendy. Tentokrát idú The Wilderness znova bokom a nemusím im venovať ďalšie riadky. Prečo? Gitarista a spevák Denis Bango je naplno zahrabaný vo svojom vedľajšom projekte ako raper a producent Fvck_Kvlt. Tento projekt ho ovládol, pohltil a zmocnil sa ho natoľko, že mu vystačí na zmapovanie jeho osobného života za posledný rok od vydania svojho prvého DIY punk-trapového albumu Kvlt_Teachings.

Na jeho nasledovníkovi s odstrašujúcim názvom Zabijem sa! opäť posúva svoj talent skladateľa, producenta, textára i speváka do nebeských výšin možno práve vďaka svojej striktnej "do it yourself" metodike. Tá mu umožňuje stáť za akýmkoľvek rozhodnutím i najmenším produkčným detailom. Stáva sa tak absolútnym pánom svojho remesla. Bonusom je, že oproti debutu tentoraz prináša featy so skutočnými esami česko-slovenskej rapovej scény ako sú Boy Wonder, Prezident Lourajder či Idea, čím svoju cieľovku rozhodne nafúkne o čosi viac. Veď a prečo nie? Oba jeho albumy na našej scéne nemajú obdoby a už teraz nadobúdajú status kultových záležitostí.

Kľudne nech prikážu karanténu na rok, ja tak fungujem už dávno

Zvukovo aj štylisticky je album skvelým prienikom medzi hektickými beatmi trapu a oldchoolovým feelingom. Nie je to len pocta Denisovým najväčším vplyvom, neworleanským $uicideboy$, ale svojstojná, skvelo zvládnutá produkcia s originálnou autorskou patinou, kde kredit na vysamplované zvuky v beatoch dostávajú predovšetkým domáci a českí interpreti ako Haha Crew, Komplici, Esazlesa, Our Stories, HasH či Tomáš Palucha.

Týmto "patriotickým" prístupom k samplingu album pripomína kultovú platňu slovenského rapu Trosky (1997), ktorej zvuk evokuje najmä skladba Boom s ďalším trnavským rapovým solitérom Boy Wonderom. Ak by niekto chcel nahrať poctu úprimným pouličným začiatkom rapového žánra u nás, znela by presne takto. Vecov nadčasový debut navyše evokuje aj textovo - tak ako boli Trosky silnou výpoveďou svojej doby, tak aj Boom prináša radikálny sociálny komentár.

Umelecký rozmer Denisovým skladbám dodáva práve jeho najsilnejšia zbraň - výpovedná hodnota. Do svojich textov opäť majstrovsky vkladá témy, ktoré mu nedajú spávať, či už je v pozícii rapera alebo frontmana punkovej kapely. Kľúčová je téma strachu z permanentného rastu v neudržateľnom kapitalizme i dôsledky, ktoré to so sebou prináša, ako napríklad všadeprítomná nevšímavosť, nedostatok reflexie a alarmujúci nárast duševných porúch. Vďaka projektu Fvck_Kvlt sa hudobník chtiac-nechtiac stáva hlasom generácie mladých ľudí do tridsať rokov. Pomenúva ich úzkosti a nepríjemné pocity.

Názov albumu sa tak nestavia do pozície detinskej vyhrážky, je to výkrik človeka, ktorý chce, aby bol konečne vypočutý. Zároveň je to však explicitná, ale vynikajúca titulná skladba, na ktorej sa opäť objavuje Denisov parťák z trnavskej Kvlt_Crew (ktorá ešte stále nemá svoj album) - niekoľkými diagnózami sužovaný Inšpektor Nádej. O vizuál k skladbe sa postarala opäť výtvarníčka a fotografka z Prahy – Romana Kovacs.

Skladba Zabijem sa! síce nastolí atmosféru, ale rozhodne nie je jedinou a kľúčovou témou na albume. Funguje ako úderný pľuvanec do tváre ľuďom, ktorí nedokážu pochopiť ťažkosti a prežívanie ľudí s duševnými poruchami. Načasovanie albumu Zabijem sa! navyše zároveň triafa dobu, kedy sme svedkami nielen bagatelizovania duševných porúch, ale už aj rukolapných zdravotných komplikácii spôsobených koronavírusom.

Problematike vlastnej duševnej kondície sa Denis venuje aj v skladbách ako Panika, kde rozoberá svoje návaly, ktoré sa u neho vyskytli na divokom turné na zastávke v Prahe, Happyend s českým raperom Ideom alebo Chlapec. Poslednú menovanú vnímam ako jedno z najzásadnejších priblížení depersonalizácie vyvolanej panickou poruchou v slovenskej hudbe. Nikto pred Fvck_Kvlt sa do tohto vysoko osobného teritória v rape zatiaľ nepustil s takým odovzdaním a takou lyrickou presnosťou.

Ak je úvodná skladba albumu výsmechom ľuďom, ktorým chýba základná empatia, tak Neni cool byť cool pokračuje v podobnom duchu nekompromisnej ironizácie tých, čo "idú s väčšinou". Že sa nebavíme len o rape, zistíte pri počúvaní skladby samotnej.

Po nej prichádza Skylin - track, o ktorom Denisovi celý čas hovorím, že bude hitom. Je samozrejme jasné, že pankáč z Trnavy nemá najmenšiu ambíciu tvoriť rádiové hity, ale ako hardcore fanúšikovi popových bohov The Beatles sa mu občas jazyk šmykne a vytvorí spevavý, chytľavý a melodický refrén. Skladbu navyše prezentuje s romantickým klipom, takže ju ocenia aj adolescenti, ktorí sa na vlnách trapu pohybujú najčastejšie.

Rovnakou smutnou romantikou vyvoláva zimomriavky aj skladba Tu II, ktorú zverejnil ako singel už začiatkom roka a po menších úpravách ju začlenil na album. To isté platí aj pre horror-core "uspávanku" z prvo-vlnového lockdownu Hippiekiller. Obom piesňam sme sa ešte ako samotným singlom venovali v tomto článku.

Čo má s týmto albumom spoločné Green Day?

Okrem osobnej výpovede a mapovania zážitkov z uplynulého roka Fvck_Kvlt dáva priestor aj na výrazné spolupráce, ktoré z jeho novej sólovky robia naozajstný klenot. Album uzatvára tretie dejstvo napratané featmi s názvom Homecoming. Prvou z trojice finálnych songov je lil-peepovská coververzia zabudnutej garážovej kapely The Reckless. Na piesni Bol som tam sa podieľa aj ďalší Denisov kumpán z Kvlt_Crew, Paris. Ten stojí aj za samotnou kapelou, ktorej cover funguje zároveň ako príjemné ohliadnutie sa za nedávnou i dávnou minulosťou a zmierenie sa s ťažkými témami albumu.

Tu to však nekončí. Preklenutie do tributu, teda skladania úcty iným interpretom nespomínam náhodou. Už samotným názvom Homecoming Denis vzdáva hold svojim punkovým začiatkom a prvým vplyvom, medzi ktorými bol aj album American Idiot. Koncept punkovej opery, ktorý Green Day týmto albumom nastolili v roku 2004, sa tak trochu tiahne celou Denisovou umeleckou kariérou a najzásadnejšie ho cítiť na treťom albume The Wilderness.

V ďalších skladbách dáva priestor Prezidentovi Lourajderovi v skladbe Oh, ten strach, ladenej do R&B, alebo sa vracia k beatu, ktorý vytvoril ešte na prelome rokov samplovaním post-rockovej kapely Our Stories. Najprv to bol iba inštrumentálny track, ktorý začiatkom roka uviedol pod názvom YouTutopia. Beatu sa však chopili Denisovi dvorní súputníci - Edúv SynKarlo. Spoločne tak vytvorili pozoruhodný a pokojný featuring. Trojicu skladieb uzatvára vzdialeným volaním v outre, po ktorom nastane vytúžené ticho po búrke.

Zabijem sa! nemôžem označiť inak ako masterpiece a rapový album roka. Za soundtrackom pre vnímavé duše do ťažkých čias je kus poctivej textáriny a hudby, ktorá vznikala prakticky na kolene v štúdiu Bunker. Dusnej atmosfére albumu napomáha aj fakt, že väčšina materiálu vznikla počas prebiehajúcej koronakrízy.

Vo vzduchu visia otázky, či ju zvládneme a aký bude mať dopad na naše zdravie a prácu. Nezabúdame ale pritom na hrozbu spojenú so znečistením životného prostredia? Čo naše vzájomné vzťahy? Sme si už odcudzení natoľko, že si vystačíme s hlasovými správami a ignorovaním nárekov v telefóne? A čo naše práva? Máme ešte vôbec ako jedinci nejaké práva? Garantuje nám náš život aj niečo iné ako ustavičnú bolesť?

Hoci sú to všetko nepríjemné otázky a rozhodne by nemali viesť k uskutočneniu hesla Zabijem sa!, je dobré o tom hovoriť. Je to poslaním umelcov. Denis Bango alias Fvck_Kvlt toto svoje poslanie naplnil nielen ako rapový interpret, ale hlavne ako cítiaci a schopný umelec, ktorý rozhodne "nefakuje" kult - on ho totiž svojou tvorbou aktívne vytvára.

Rozhovor: Denis Bango alias Fvck_Kvlt: Predstav si dav, ktorý hučí Zabijem sa!

Fvck_Kvlt - Zabijem sa!
(2020)