Nevyspytateľnosť dala dokopy dvoch fenomenálnych hudobníkov z rôznych kútov Európy. Slovenský gitarista David Kollar obohatil novinku To The Bone anglického multiinštrumentalistu Stevena Wilsona s ľahkosťou jemu vlastnou. Jeho sólový album Notes from the Underground však ponúka odlišnú hudbu, plnú náročného experimentovania.

Prešovský hudobník má za sebou dlhú cestu. Medzinárodný úspech mu zabezpečila sólovka The Son (2013), nasledoval skutočný svetový album KoMaRa (v spolupráci s bubeníkom King Crimson Patom Mastelottom) z roku 2015 a do tretice mu v kariére výrazne napomohlo hosťovanie na aktuálnom albume Stevena Wilsona.

Progresívny žáner potrebuje posun - Wilson mu ho dáva

Britský hudobník bol dlhé roky súčasťou jednej z najdôležitejších kapiel moderného progu Porcupine Tree, od osamostatnenia nahráva vysoko cenené sólové platne. Predošlý Hand. Cannot. Erase (2015) býva dokonca označovaný za "The Wall facebookovej generácie". Samozrejme, ide o nadnesené tvrdenie, rovnako nadnesené je označovať To The Bone za popový album. Môže k tomu zvádzať jediná pieseň (Permanating), no i tá má harmóniami bližšie k The Beatles než k Duran Duran.

Asociácií s chrobákmi by sa dalo vystopovať viac (Blank Tapes), nestráca sa ani nadväznosť na neo-progové klenoty 80. rokov (Refuge), stále však platí známe pravidlo: prog rock môže mať tisíc rôznych podôb. Progresívny je preto, aby stále prinášal niečo nové a prekvapivé. A Stevenovi sa to znovu podarilo. Neopakuje sa a dbá o vývoj i za cenu toho, že niekoľkých fanúšikov možno sklame. Nový album je však bez debaty skvostom.


S každou položkou platňa rastie, no oveľa vzrušujúcejšie je sledovať vývoj v rámci piesne (To The Bone), vedúci poslucháča k nejednoznačným pocitom. Pozorné ucho ocení prekvapivé gitarové výpady, naberajúce na sile v závere platne. Sláčikovo-ambientné ťahy Davida Kollara v intímne introspektívnej perle Song of I sú provokatívne a zmyselné, s jasne rozpoznateľným rukopisom talentovaného Prešovčana.

Druhou skladbou, ktorú ozdobil svojím umením, je Detonation. Kollarov nástroj sa v nej nečakane objavuje a stráca, pričom po sebe stále zanechá spúšť, natoľko je jeho prejav strhujúci. A hoci je úplne poslednou skladbou jemnučký Song of Unborn, o predčasný inštrumentálny vrchol platne sa postaral práve Davidov prenikavý sólový výstup.

Podzemie ešte nepovedalo posledné slovo

V našom nedávnom rozhovore David prezradil, že všetky party pre Stevena nahral u seba v obývačke. Podobným spôsobom vznikala i jeho zatiaľ posledná sólová platňa Notes from the Underground. Tá je na hony vzdialená akýmkoľvek "konvenčnejším" gitarovým počinom, ide však o ďalší zásadný míľnik jeho kariéry - už len preto, že gitár v skutočnosti obsahuje minimum. Oveľa viac je počuť modulárny syntetizátor, dodávajúci nahrávke ambientný nádych so všetkými plusmi i mínusmi žánru. Plusmi sú podmanivosť, očarujúca zasnenosť, hlboké precítenie tém (pochmúrnu atmosféru ovplyvnila choroba Davidovho kamaráta Lukáša Halického), mínusom je fakt, že album zrejme zostane utajeným tipom pre úzky okruh zainteresovaných.

Hudobník však našťastie necíti potrebu pretŕčať sa pred zrakom širokej verejnosti, čo potvrdil i čerstvými koncertmi s brilantným nórskym trubkárom Arve Henriksenom. Ide o jeho zatiaľ najlepšiu spoluprácu, potvrdzujúcu narastajúce sebavedomie a obrovský kvalitatívny posun. Zároveň ide o dôkaz, že aj muzikant Davidovho kalibru vedľa seba potrebuje niekoho, kto ho usmerní v rozlete. Na albume je to taliansky trubkár Paolo Raineri (kolega z projektov The Blessed Beat a KoMaRa), excelujúci v sugestívnom All Golden Dreams. Underground tvoria vrstvy neurotických zvukov na monotónnom podklade s atmosférou beznádeje, no nie všetko je čierne - Thirst of Life je úžasnou ukážkou citlivej práce s výdobytkami elektronickej éry.


Steven Wilson si pripísal na konto prekvapivú a provokatívnu platňu. Svoj osobitý rukopis posunul na nové teritórium, čím si zachoval príslušnosť k progresívnym umelcom. Podiel na tom má i David Kollar, obohacujúci album slávneho Angličana o nezameniteľnú gitaru. Tá na jeho najnovšej sólovke altruisticky prenechala miesto elektronike, znejúcej originálne, znepokojujúco a autenticky experimentálne. Košato vrstvené, vyspelé kompozície dokazujú, že album je napriek svojej odlišnosti vrcholom tvorby tvrdo pracujúceho Prešovčana.

Albumy To the Bone (2017, Caroline International) a Notes from the Underground (2017, Hevhetia) môžete počúvať na Deezeri a nájdete ich aj na ďalších streamingových službách.





Prečítajte si: David Kollar: Slovensko je super prostredie na získanie komplexov

Autor: Marek Danko   
Foto: archív hudobníka