Niektorým umelcom stačí na "bestofku" päťročná kariéra, iní potrebujú desaťnásobne dlhšie obdobie. V žiadnom prípade sa o druhých nedá tvrdiť, že by im chýbalo kvantum veľkých hitov. Ide skôr o rokmi zaužívané presvedčenie, že bilancovať sa má až v čase, keď je umelec dostatočne skúsený a cíti potrebu zdravej sebareflexie nad vlastnou tvorbou.

Presne to je prípad CD Pavol Hammel a Prúdy - The Best Of, pripomínajúceho 50. výročie od prvých nahrávok piesní, ktoré sa na sklonku 60. rokov objavili na legendárnej platni Zvoňte, zvonky. Pridanou hodnotou výberovky je fakt, že neobsahuje dávno známe verzie skladieb. Gitarista, spevák, skladateľ a neúnavný hnací motor Prúdov Pavol Hammel si do jedného z technicky najlepšie vybavených štúdií v strednej Európe (pražské SONO) na ich znovunahratie povolal špičkových spoluhráčov.

Moderná technika aj old school feeling

Jedným z nich je basgitarista Fedor Frešo, ktorý s Hammelom nahrával aj spomínaný základný kameň slovenskej populárnej hudby. Z drážok tohto zodratého vinylu z roku 1969 sa na výberovku dostali dve skladby, ktoré ukazujú znamenitý kontrast - kým Zvonky, zvoňte zase znejú optimisticky gitarovo, teraz navyše s vynikajúcim sólom Fera Grigláka, pieseň S rukami vo vreckách je stelesnením pesimizmu, vyplývajúceho z neúspešnej pražskej jari. Nihilistický text ohromne nadaného básnika Rudolfa Skukáleka, šepkajúci z duše sklamanej mládeže, je platný i dnes a s temnými klávesovými linkami Mariána Vargu sa Peter Preložník popasoval viac než dobre.

Hoci ide o služobne mladšieho kolegu, jeho štýl dodáva kompilácii punc staromilstva (Stromy, Koče plné ruží), čo v bledomodrom platí aj o iskrivo hravom výraze bubeníka Igora Skovaya. Pri tandeme odchovanom vysokou školou jazz-rocku s visačkou Fermata, sa ani niet čomu čudovať. Ich kooperácia s Griglákom a Frešom sa teraz vypláca dvojnásobne - počuť výbornú zohratosť, kvinteto si výborne rozumie aj v takých posvätných klasikách ako Medulienka či Učiteľka tanca, ktoré si skalný pamätá notu po note. Čerstvé aranžmány fungujú i v prípade novších titulov (Kamalásky) a nezameniteľne ľahký, čistý, no plnokrvný a výsostne melodický zvuk Griglákovej stratocasterky nie je nikdy na zahodenie.

Stále s vysoko nasadenou latkou kvality

Vybrať dvanásť reprezentatívnych kúskov určite nebolo ľahké. Tradičný problém kompilácií vyvstáva pri rôznych subjektívnych chúťkach Hammelových fanúšikov, no podstatné míľniky sa zachytiť podarilo. Bonusom je nová pieseň Víno, spev a ženy, zapadajúca do nostalgického kontextu. Text k nej napísal jeden z dvorných básnikov Boris Filan, ktorý výstižne zhrnul spevákovu filozofiu. Napokon skladba nezaprie (v spolupráci s Griglákom) ani trademarkový Hammelov pesničkársky rukopis. Je svieži, priamočiary, chytľavý, aplikujúci premisy z obdobia, kedy sa učil písať piesne a pravidlám porozumel veľmi rýchlo. Jeho spev zostáva rovný, civilný, zrozumiteľný a útulne príjemný, bez pretvárky alebo nabubrených gest.

Prínos hlavného protagonistu Prúdov pre dejiny slovenského pop rocku si málokto dovolí spochybniť. Hoci má Hammel na konte veľa počinov, nemá remeselnícke maniere, spočívajúce vo výrobe nosičov ako na bežiacom páse. Tak ako v prípade aktuálneho kúsku, aj za ostatnými sa skrýva veľa originálnych gitarových motívov a aranžérskej predstavivosti.

Mnoho ľudí si najviac cení jeho práce s Mariánom Vargom, no i samostatne patrí k najlepším songwriterom, akých tu máme. Zjavne mu nechýbajú silné výrazové prostriedky, kvalitné nápady a očarujúca hitovosť, nemieriaca na prvú signálnu. Tvorí dospelé piesne, s ktorými sa nemá problém stotožniť aj mladšia generácia. Neraz vie prekvapiť a vyjsť zo zabehnutých šablón.

Takúto výberovku si Prúdy zaslúžili už dávnejšie. Ponúka nové, v špičkovom štúdiu nahraté verzie osvedčených songov, ktorým mimoriadne kvalitná zostava dodala svieži nádych. Pripomína niekoľko zásadných kapitol z dielne plodného a charizmatického tvorcu, ktorý pre slovenskú hudbu odviedol kopu práce. Kompilácia by v konečnom dôsledku mohla poslúžiť ako odrazový mostík pre ďalšie skvosty, na aké sme u majstra Pavla zvyknutí už 50 rokov.

Pavol Hammel a Prúdy - The Best Of
(Pavian Records, 2017)

1. Podnájom