Známy český kriminálnik René (Plášil) zdieľa s mládencom menom Vrillton jedno. Obaja boli počas svojho života viackrát zatvorení. S tým rozdielom, že raper tak učinil sám a miestom jeho pobytu bolo štúdio. Osem vydaných projektov od roku 2021 je totiž úctyhodný výkon, ktorý signalizuje autorov zápal pre rap. Najnovšie EP ošetrené vlastnými produkciami pritom dokazuje, že stále ešte nehasne. Našťastie však vášeň nie je jediná prednosť, ktorú autor ponúka.

Veta boh platí dane predstavuje citáciu slov umelca menom Adam the World, ktorý spolu s Vrilltonom a Sammom734 tvoria kolektív WOC (Windows of Creativity). Myšlienka vyjadruje, že aj vysoko postavené osoby, ktoré dokážu ovplyvňovať spoločnosť a jej smerovanie, budú za svoje prehrešky niesť následky. Objavuje sa tak určitá kritika politickej situácie na Slovensku, avšak iba v prvej skladbe.

Dope rap, no nie coke rap

Názov nahrávky nezastrešuje tematickú rovinu projektu, je skôr výsledkom estetického cítenia. Rovnako ako čiernobiely cover, ktorý zobrazuje sakrálne motívy, pričom sám autor je ateista. Celkovému dojmu z EP to však neškodí, nie každý projekt musí byť konceptuálny. V skladbách tiež často zaznieva akási imitácia ikonických adlibov Westside Gunna, ktorý s Vrilltonom zdieľa lásku pre podobný štýl produkcie, čo počujeme hneď v úvodnej skladbe.

Autor v nej predvádza štýl založený na rýmoch vnútri veršov a trefných prirovnaniach: "Do rána ten sex, potom po ten keš, ja stále vyhrám, ty varíš presne jak Heteš, ja Zdenek, som iná liga." V neutíchajúcej kadencii "self-love" veršov pritom zaznie aj osobný postoj: "Chcem byť len slobodný ako Palestína, ty útočíš ako Izrael a potom hľadáš, kde je vina."

Mladý raper razí filozofiu straight edge, teda života bez návykových látok. Akási čistota v autorovom rape však spočíva aj v podaní daného žánru ako disciplíny založenej primárne na texte: dbá sa rovnako na formálnu (rýmy), ako aj obsahovú stránku (intertextualita, názory). Vo spojení so surovým zvukom "starej školy" sa tak pomyselne vraciame do 90. rokov na ulice špinavého New Yorku, a to v tom najlepšom význame.

Šachová partia partie raperov

V skladbe šach, ktorá využíva štýl produkcie nazývanej ako drumless (hudba bez bicích), autor ukazuje, že v živote sú čiernobiele možno tak figúrky od danej hry. Na jednej strane totiž hovorí: "Money máš, no nezachránia ťa", čím sa dotýka prevládajúceho názoru v mainstreamovom rape, že peniaze sú vrcholom na rebríčku hodnôt. Na druhej strane ale počujeme verš: "Chcem len cash a rešpekt a zlaté zuby, aj keď to nie je najhlavnejšie."

Vrillton sa tak v otázke materializmu stavia niekde do stredu medzi: peniaze sú všetko a peniaze nie sú dôležité. Autor je teda triezvy nielen v rámci konzumácie drog, ale aj v uvažovaní. Počujeme to tiež v riadkoch ako: "Som ateista, ale pomodlím sa ešte, aby boli bratia v teple, ľudia zahodili meče." Napriek miestami útočným veršom charakteristickým pre rapové battle či diss tracky, tak Vrillton pôsobí ako ľudská a vítane obyčajná persona, čo je príjemná zmena na scéne plnej pseudo-bohov.

Kontrast medzi ním ako vyznávačom triezveho života, a hosťom Jurkom, ktorý osobné skúsenosti s psychotropnými látkami spomína, pridáva projektu vítanú rozmanitosť. Ich ťahy po šachovnici pomohli k tomu, aby track u mňa dosiahol víťazstvo.

Tretia skladba nesie názov mladý vrillton superman. Hudobný poklad ukazuje autorovu "superschopnosť" voliť sample, ktoré sa dokážu dotknúť sŕdc milovníkov deväťdesiatkového rapu. Podmaz s pitchnutým vokálom istej speváčky má melancholickú atmosféru, zatiaľ čo autorov text vyznieva pozitívne. Hovorí totiž, že prišiel zachrániť rapovú scénu.

Ambiciózny úmysel ma necháva skeptickým, no v niektorých veciach mám jasno. Pozitívom je využitie zvukovo podobných slov za sebou: "Škerím ten chrup, aj keď neni pokrytý zlatom, Zlatan Ibrahimovič v tejto rap game...", ktoré vytvárajú efekt hladšieho prechodu medzi veršami.

Tiki-taka v rapovom vydaní

"Koníčkovanie" s futbalovými referenciami je prítomné viac-menej na celom projekte, posledná skladba tak daný kruh uzatvára. Jej gro totiž stojí na autorových prirovnaniach k ikonickým postavám tímu FC Barcelona. Za všetky vypichnem túto: "Nahrávam s ľahkosťou jak Xavi, presná každá lopta,", kde šikovne využíva dvojitý význam slova nahrať, teda kopnúť loptu spoluhráčovi, ale aj vytvárať zvukový záznam.

Pieseň celkovo evokuje záverečné minúty zápasu (projektu) s priaznivým výsledkom pre Vrilltona. Ten síce z kvality svojho výkonu odmieta poľaviť, no z ihriska si dovolí odísť ešte pred záverečným hvizdom. Poslednú minútu EPčka tak vypĺňa len podmaz s víťaznou emóciou a občasné adliby. Akoby nás hráč klubu WOC v závere už len oblieval šampanským na znak oslavy jeho celkového výkonu.

Projekt pripomína zostrih autorových riadkov z akéhosi pouličného rapového battlu. Surový zvuk korešponduje s čistým záujmom o samotné rapovanie, čo dokazuje aj fakt, že len prvá pieseň obsahuje refrén. Akoby Vrillton vždy túžil napísať nový a nový verš. Neskrýva sa pritom za široké ramená produkcie, čo neznamená, žeby ich jeho beaty nemali (majú). Avšak nejde o predpoklad, že spolu s postprodukciou urobia všetku prácu zaňho.

Raper z melodických podmazov ochotne vystupuje do popredia predstaviť svoj drzý a ambiciózny charakter textov. Miestami dôjde aj na sociokultúrny komentár (Palestína, Antifa) či odhalenie vlastnej osobnosti (straight edge), na ktorých prípadné rozvinutie v budúcich projektov by som bol zvedavý. Dané aspekty zároveň vytvárajú predstavu o autorovi ako o uvážlivom a naozaj ľudskom interpretovi. Jeho láska k tvrdosti rapového vyjadrovania je však zjavná. Občas si teda nasadí kostým, aby mohol v uliciach bojovať ako mladý vrillton superman.      

Vrillton – boh platí dane (EP)
(2025, Window of Creativity)

  1. boh platí dane (dope rap)
  2. šach (feat. Jurko)
  3. mladý vrillton superman
  4. prime barcelona

Autor: Martin Bujňák