Melodická elektronika s odkazom a so sklonom k etno výjazdom. Tak by sa dala opísať súčasná tvorba zoskupenia This is Kevin. Projekt sústredený okolo hudobníka Romana Ferianca po šiestich rokoch vydáva svoj piaty štúdiový album s názvom Stories to Tell, ktorého hlavnou myšlienkou je hudbou "rozprávať" príbehy a šíriť ďalej pocit z ich zážitku.

"Príbehy sa pomaly vytrácajú a spolu s nimi aj platformy, pri ktorých sme ich zvyčajne zdieľali. Postupne nám degradovali iba na umelohmotné skratkovité tele-poviedky," vysvetľuje Roman Ferianc, pričom vraví, že pôvodná sila autentického zažitého príbehu je nenahraditeľná. "Vzájomná inšpirácia, posolstvá a pocit spolupatričnosti pri zdieľaní v správnom prostredí dôvery je to, čo som mal na mysli pri oživovaní príbehov zo života."

Napriek tomu, že sa Ferianc vo svojej hudbe stavia do úlohy rozprávača, svojich poslucháčov motivuje k spomienkam či tvorbe vlastných príbehov. Hlavným motívom albumu je citát amerického vedca Jacka Zipsea, ktorý sa zaoberá sociálnou a politickou úlohou rozprávok a ich vplyvom na človeka: "Úlohou rozprávača príbehov je prebudiť rozprávača v iných."

Koktejl s rukopisom

V 90-tych rokoch This is Kevin zaujal inteligentnou elektronickou produkciou s poctivou dávkou drum&bassu, ale aj kreatívnou prácou so slovenským folklórom. Dnes je však tvorba projektu inde - Ferianc sa na svojej ceste vybral objavovať vzdialenejšie kultúry a svoje poznania vložili do nového albumu. Poslucháči si tak môžu užívať kultúrnu exotickú turistiku prostredníctvom hudobných nástrojov ako arménsky duduk či rôzne druhy píšťal. "Nie som typický etno nadšenec, ale krása a rôzne prístupy rozmanitých kultúr ma veľmi bavia, najmä tie najpôvodnejšie zdroje," hovorí hudobník, ktorý väčšinu perkusích a strunových nástrojov nahrával sám. S dychovými nástrojmi mu pomohol Ján Baláž (poznámka kapely - nie ten, na ktorého myslíte).

Pár chvíľ medzi Indiánmi s Earth is a Living Being či dynamika veľkomesta Ďalekého východu v Mission Possible, to všetko je ukryté na albume Stories to Tell. A ešte oveľa viac, no závisí to aj od fantázie poslucháča. "Všetko bežné, čo sa udialo v mojom živote, malo na mňa určitý vplyv. Ale nedá sa povedať, že iba nejaká jedna alebo dve konkrétne hudobné či nehudobné veci ma ovplyvnili - zo skúseností viem, že v rámci This is Kevin sa vždy vytvorí určitý koktejl so špecifickým rukopisom, ktorý ide mimo mňa," hovorí líder skupiny o svojich hudobných inšpiráciách.

Pesničky This is Kevin majú schopnosť astrálne vycestovať s poslucháčom. Pri Native Power sa ocitnete na hrebeni Ánd, kde krv pulzuje v rytme drum&bassu a človek dýcha život, ale tiež netreba odolávať pozvaniu v pomalom tepme do bájnej a v tomto prípade aj opojnej Perzie so skladbou Persian Dream.

Elektronika v harmónii s poéziou

Album prechádza viacerými žánrami, čo je výsledkom slobodnej cesty bez akýchkoľvek hraníc a záväzných plánov tvorby Romana Ferianca. Sám tvrdí, že nahrávke sa venoval intenzívnejšie hlavne posledný rok a nechal si v tvorbe úplne voľné ruky. K spolupráci si prizval speváčky Kyku Hammel a Paulínu Feriancovú, ktorá sa postarala aj o väčšinu textov. "Album Stories to Tell je o reálnych príbehoch reálnych ľudí z rôznych častí sveta, ktorí žijú iné životy s inými výzvami, ale spája ich túžba po skvalitňovaní úrovne vedomia," uviedol hudobník, pre ktorého bola štartérom pesnička Metamorphosis.

Medzi najvýraznejšie skladby na albume patria popovo ladená I Have a Choice - najstaršia skladba nahrávky Stories to Tell, éterická elektronika s melodickým klavírom Mission Possible či pocta významnému slovenskému básnikovi s názvom To Rufus. "Milan Rúfus bol, podľa mňa, excelentný rozprávač a majster písaného slova. Bolo mi cťou takpovediac zhudobniť jeho dielo nečakaným spôsobom a kombináciou, ktorá nevyznieva pateticky," vysvetľuje dôvody vzniku skladby Roman Ferianc.

Album má silné, ale aj slabšie miesta. V každom prípade je však hudobne veľmi pestrý a zaslúži si, aby mu poslucháč venoval svoj čas. Možno si ho nedokáže úderne získať hneď na prvé počutie, je to však nahrávka, ktorý má svoju charizmu a vie uloviť sympatie poslucháča. Navyše This is Kevin sú silnou, aj keď veľmi vzácne vystupujúcou koncertnou kapelou. Hoci líder skupiny hovorí o turné zatiaľ celkom neurčito, ak sa vám naskytne možnosť vypočuť si tieto príbehy naživo, nechajte sa zlákať bez obáv.

This is Kevin - Stories to Tell:
(2017, vlastným nákladom)

1. Mission Possible