V letných mesiacoch vydali svoj šiesty štúdiový album Cigánski Diabli, známi skôr pestrou a bohatou koncertnou činnosťou. Šestica nechala fanúšikov čakať až šesť rokov, no trpezlivosť sa vyplatila a výsledok je veľmi pozitívny. Muzikanti zúročujú rokmi vypilované inštrumentálne schopnosti a čo je najpodstatnejšie, stále majú dostatok invencie. Chýbať samozrejme nesmie ani povestný temperament.

Nahrávanie novinky Kone prebiehalo v bratislavskom štúdiu Dušana Raticu, s ktorým majú Cigánski Diabli veľmi dobré skúsenosti. Celý proces kvôli časovej vyťaženosti orchestra trval zhruba rok. Počet skladieb na nosiči sa síce vyšplhal na tucet, no časomiera len slabučko atakuje 40-minútovú hranicu, čo po šiestich rokoch štúdiovej pauzy nie je až tak veľa. Album napriek tomu nesklame, ale nebolo by zlé pouvažovať nad pridaním niekoľkých inštrumentálnych lahôdok, ktoré naživo patria medzi vyhľadávaný artikel, aj do základných kostier skladieb. Finálna podoba by tak bola ešte vzrušujúcejšia.

Vášnivý temperament pod kontrolou

V štúdiu kapela pôsobí striedmejšie a umiernenejšie, no i to je v podstate zaujímavým umeleckým vyjadrením, ktoré necháva priestor na prekvapenia počas koncertov. Dvanástka skladieb by sa dala rozdeliť do dvoch skupín. Prvú tvoria rytmicky temperamentné kúsky, ktoré však nemusia byť zákonite rýchle, druhú zase lyrickejšie, baladické kusy. Do prvej kategórie sa zmestia tituly Kone, Krok sem, krok tam, Hop čib čibirib, Farebný svet, Spomienky márnivé a Čardáš dvoch sŕdc.

Posledné dve spomenuté piesne sú prevzaté a spoznáte ich už len podľa názvov, predsa im však nechýba aranžérska odlišnosť a dômyselnosť. Diabli preberajú materiál z cudzích repertoárov s dávkou vkusu a nenútenosti. Prvé štyri tituly sú naopak pôvodné, s dravšie ladenými textami (ich autorkou je Monika Kozelová), citlivo odspievané Silviou Šarköziovou, ktorá je aj po technickej stránke na výbornej úrovni. Ako violončelistka tvorí zohratú rytmickú dvojicu s Robertom Fehérom (kontrabas).

Nižšie frekvencie sú zaoblené, galantne ladné, no zároveň pevné, hutné a pružné. Je radosť sledovať slalom basov medzi "prekážkami" dychových a strunových nástrojov. Tie si svoje vedúce povinnosti plnia zodpovedne. Nielen Ernest Šarközi, uznávaný cimbalista, sa tu predvádza na virtuóznej úrovni - zdatne mu sekunduje hlavne prvý huslista Štefan Banyák. Jeho ťahy sláčikom sú bleskové, presné a melodicky strhujúce.

Podmanivý pokoj s rozvahou

Druhá skupina skladieb je ladená atmosférickejšie. Nájdeme tu tituly ako Aj, jaj, jaj, Vráť mi sny, Av tu av, Oči čornije, či Ja vstretil vas. Dôraz sa kladie na hlbšie city a hudobníci v nich zanechávajú odtlačený kus srdca. Zdá sa, že v týchto skladbách je ešte väčší priestor na preukázanie ich umeleckej zdatnosti. Na prvý pohľad jednoduchšie aranžmány si pýtajú viac dôvtipu, aby poslucháča udržali v strehu. Činia sa najmä clivejšie melódie, zvýraznené klarinetom (Zoltán Grunza) a violou (Jozef Farkaš). Hitový potenciál má hlavne videosingel Vráť mi sny, ktorý na koncertoch zmierni tempo priam ukážkovo, navyše je decentne zaranžovaný, nevtieravý a jasne zrozumiteľný.

Av tu av je prešpikovaný rómskou muzikantskou abecedou s náznakmi flamenca, rozvinutými v parádnom Aj, jaj, jaj (chvejúce sa struny akustickej gitary sú blahodarné). Oči čornije sú zážitok sám osebe (kto videl Tři vejce do skla, užije si ich dvojnásobne), ešte silnejšie však pôsobí jemná miniatúra Ja vstretil vas. Ide o jeden z vrcholov platne a nič na tom nemení ani výborné medley slovenských ľudových motívov s poradovým číslom osem. Celá zostava sa tu síce predvedie v jagavom inštrumentálnom svetle, ale o chlp väčším umením je bez ostychu ukázať svoju láskyplnú, citlivú a zraniteľnú tvár. Posledné tri menované piesne sú presvedčivým dôkazom.

Kto chce zažiť pravých diablov, mal by navštíviť ich koncert, kde sa improvizácie sypú ako sneh z januárovej oblohy. Ani ich štúdiová podoba však rozhodne nie je na zahodenie. Aranžmány sú starostlivo prepracované a hýria rôznymi farbami. Orchestru to najviac svedčí v rozvážnych, cituplných skladbách, kde sú odhalené i jemné nuansy. To si vyžaduje ľudí, ktorí sú umeniu oddaní nielen telom, ale aj dušou. Cigánski Diabli z toho svojho jednohlasne bijúceho srdca rozdávajú radosť z hudby a nie je dôvod neveriť, že to tak bude ešte dlhú dobu.

Cigánski diabli - Kone
(Pavlik Records, 2019)

1. Kone