S posvätnou bázňou som čakal na žltú novinku amerických Swans a po dvoch skvelých singloch, It's Coming It's Real a The Hanging Man, nebolo divu. Oba totiž sľubovali zmenu formy a niečo nové, čo sa týka zvuku, aranžov i samotnej interpretácie hudby.

Prvý singel prekvapil svojou delikátnou jemnosťou a pokojným plynutím za doprovodu akustickej gitary, bubeníckych metličiek, zborových vokálov či zvonivých roľničiek. Zakladateľ a jediný stály člen kapely Michael Gira tu hlasom pripomína Lou Reeda a text je skutočným zmierením sa so smrťou, ba dokonca akýmsi prienikom a splynutím smrti so životom. Zjavne sa teda niet čoho báť. It's Coming It's Real.

Trocha temnejšou chuťovkou z dvojalbumu leaving meaning. je spomínaný The Hanging Man. Rytmika mi pripomína skladbu Magické noci, klenot českého undergroundu od disidentov The Plastic People Of The Universe. Temný šamanizmus Swans sa tu uplatňuje naozaj vo veľkom a repetitívnosť skladby umocňuje hypnotický zážitok. Je to surové, primitívne a autentické. Text opäť prekvapivo o smrti, kde autor samotnú pani s kosou oslovuje ako liečiteľa.

Keď spomínam texty na albume, sú opäť spanilou jazdou existenciálnej poézie. Gira sa pohrúžil do témy večného odchodu a smrti. Jeho odkazy neznejú hrozivo, ale koniec života prijíma ako nutnosť a pravdu, ktorej treba čeliť a jednoducho ju prijať. V doprovode hudby a poézie je však smrť romantická a leaving meaning. by bol vlastne skvelým soundtrackom k akémukoľvek pohrebu. Platí to najmä pre dokonalú skladbu s názvom Amnesia, odkazujúcu na obradnú atmosféru kapely Current 93. Pozor, obsahuje veľmi temnú víziu sveta vo veľmi lákavom obale.

Titulná pieseň albumu vás dostane svojou podmanivou atmosférou vytvorenou jednoduchým taktom a meditatívnym mantrickým spevom s trilkujúcim piánom na pozadí. Tu vidno úžasnú prácu so zvukom na doske, ktorý je priam monumentálny. Skladba Leaving Meaning vás svojou rozľahlosťou a hĺbkou akusticky zavedie medzi steny veľkého chrámu, kde sa môžete dosýta pokochať všetkými zákutiami, ornamentmi a odtieňmi, ktoré toto miesto ponúka a verte, že nebudete mať dosť. Album po nej právom nesie meno a zároveň je najlepším trackom z neho.

Viac katarzného hluku a kakofónií prináša nasledujúca Sunfucker, aby tu Swans ukázali, že strhnúť riadnu sonickú spúšť im stále nie je cudzie. Asi v polovici jej trvania sa radikálne zmení jej charakter a kapela spustí dionýzsky tanec, za ktorý by sa nehanbili ani niekdajší králi acid rocku The Doors s básnikom Morrisonom.

Album leaving meaning., na ktorom sa podieľali hudobníci ako Kristof Hahn, Larry Mullins, Ben Frost či Anna von Hausswolff, rozhodne splnil očakávania. Obsahuje mnoho mágie a je skôr kontempláciou, ako otvorenou výzvou vstať a ísť. S trochou zveličenia, a možno aj bez neho, by sa dalo povedať, že skôr výzvou zomrieť. Dúfam, že v tomto bode čitateľ vycítil iróniu a po vypočutí nahrávky si to rovno nehodí, pretože ak niečo, tak práve kvalitná hudba je určite jednou z príčin, prečo žiť. Tvorba Swans je síce ťažší žáner a treba ho dávkovať po kvapkách, ale tak je to predsa s každým silným a účinným liekom.

Swans - leaving meaning.
(2019, Young God / Mute Records)

1. Hums
2. Annaline
3. The Hanging Man
4. Amnesia
5. Leaving Meaning
6. Sunfucker

7. Cathedrals of Heaven
8. The Nub
9. It's Coming It's Real
10. Some New Things
11. What Is This?
12. My Phantom Limb

PS: Naživo môžete Swans vidieť budúci rok v apríli, kedy sa v rámci európskeho turné predstavia napríklad na Donau Festivale v rakúskom meste Krems an der Donau (26.4.), v pražskom Divadle Archa (29.4., viac info), či v klube Progresja vo Varšave (30.4.).

Autor: Renat Khallo