Keby ste sa ma opýtali, kto posledné roky zachraňuje rock'n'roll, bez váhania odpoviem, že je to blues-rockový muzikant Jordan Cook alias Reignwolf. Mladý, nehorázne charizmatický Kanaďan si za posledných sedem rokov stihol okolo seba vytvoriť priam mytologický kult. Pritom až tento rok sa fanúšikovia dočkali jeho albumu.

Prvýkrát na seba upútal väčšiu pozornosť v roku 2012 vďaka videám zo seattleského rádia KEXP, kde niekoľkokrát vystúpil ako "one-man band". Vybavený iba jedným kopákom, gitarou, mandolínou alebo basgitarou všetkým vytrel zrak prezentovaním svojej oslnivej, až hendrixovskej virtuozity. Neskôr začal vystupovať aj s celou kapelou, ktorú mu pomohol zostaviť basgitarista a kamarát z kultovej skupiny Soundgarden, Ben Shepherd.

Treba dodať, že Jordan Cook už predtým, ako začal používať meno Reignwolf, jeden album na svojom konte mal. Pod vlastným menom vydal ešte v roku 2010 nahrávku Seven Deadly Sins, ale na oficiálny debut s jeho novou umeleckou identitou došlo až tento rok.

Pozrite si jeho prvé vystúpenie v KEXP na jar 2012:

Už pred vydaním oficiálneho debutu bol hudobník dokonale vyťažený cestovaním a hraním všade možne od veľkých festivalov (Coachella, Glastonbury, Lollapalooza) až po malé kluby. Bez ambiciózneho proma či rádiových hitov dokonca dokázal to, o čom sa mnohým muzikantom môže len snívať - legendárni Black Sabbath si ho pozvali ako predskokana na kanadskú časť svojho rozlúčkového turné.

Na druhej strane je to pochopiteľné - fenomenálny hudobník, ktorý len tak príde na pódium, sadne si za bicie a začne na ne hrať, do toho hrá aj na gitaru a pri tom všetkom aj spieva, naozaj nemôže dlho zostať bez povšimnutia. Minimálne nie v Severnej Amerike. A presne to je to, čo Jordan robil v podstate už od detstva - chodil po baroch a hral. Jeho živé vystúpenia sú mimoriadne silné, energické a nesú sa v duchu dramatických deväťdesiatych rokov a hlbokých fuzzových riffov, čiže na pokojné blues môžete zabudnúť. Chlapec má rád, keď lieta vzduchom, keď sa oň bije publikum, keď z neho tečie pot a občas aj krv.

Hudbu si zväčša produkuje sám, možno aj preto sa do nahrávania napriek rýchlo rastúcej popularite príliš nehrnul. Od roku 2013 vydal iba pár singlov ako napríklad Are You Satisfied?In the Dark či Lonely Sunday. Odvtedy mnohí túžobne očakávali album. Jeho čas nastal 1. marca, kedy oficiálne svetlo sveta uzrela platňa Hear Me Out. Ani jedna z vyššie spomenutých skladieb sa naň nakoniec nedostala, rovnako ani skladby, ktoré sú zaznamenané na vystúpeniach v KEXP. Evidentne chcel fanúšikom dlhé čakanie vynahradiť doposiaľ nepočutým materiálom.

Kanadské Delta blues špinavé od kosti

Prvá skladba albumu Black and Red začína hravými, dnes už priam klasicky pôsobiacimi rinčavými akordmi a lá Smells Like Teen Spirit. Vtrhnú nás do Reignwolfovho búrlivého štýlu, ktorý priamo vychádza z jeho srdca zastreného kanadskými lesmi, post-grungeovou dynamikou a špinavými bluesovými groovmi odrážajúcimi sa aj v skladbe Alligator.

Nadupaný, zúrivý hit Over & Over si môžete vychutnať aj s novým klipom, akýmsi čudesným zostrihom z historicky prvého filmu o vlkolakoch, čo umocňuje Jordanov cit pre vintage záležitosti. Besnenie pokračuje v skladbe Wanna Don't Wanna, ktorá vyšla aj ako samostaný singel a znie ako keby si nebohý Chris Cornell strihol spoluprácu s Queens of The Stone Age. Prakticky to isté platí aj o skladbách Ritual či Son of a Gun. Na albume sa ocitnú aj miernejšie kúsky ako Keeper či záverečná "uspávanka" Wolf River.

Album Hear Me Out sa nahrával v Los Angeles, Seattli, či mieste Jordanovho dospievania - kanadskom meste Saskatoon. O mix sa starali Tony Hoffer (Beck, Depeche Mode), Mario Caldato Jr. (Beastie Boys), Vance Powell (White Stripes, Chris Stapleton) a Tchad Blake (Arctic Monkeys, The Black Keys). Mastering padol na Howieho Weinberga (Nirvana, Jeff Buckley). Reignwolf je autorom všetkých skladieb a pri nahrávaní boli občas prítomní aj jeho spolukapelníci zo živých vystúpení J.S. Kardash (bass) a Joseph Braley (bicie), inak je to zas a znova, takpovediac kapela jedného muža.

Skrotený vlk

Pri živých vystúpeniach za sebou Reignwolf zanecháva stopu po výživnej a vysiľujúcej párty, či už hrá sám alebo s kapelou. Tento typ šialenstva by mu mohli závidieť aj jeho predchodcovia The Black Keys či The White Stripes. Táto explozívna energia sa na album otlačila len do určitej miery, no skladby ostávajú špecifické a s jeho žánrovými súputnikmi si ich určite nespletiete.

Charkateristický, občas amplifikovaný chrapľák je dostatočne hlasný a cool, aby vás rozbil aj z nahrávok. Znejú možno viac skrotene, menej drásavo a intenzívne, ako ich živé variácie, ale rozhodne patria k tomu najlepšiemu, čo súčasná americká rocková scéna za poslednú dobu ponúkla.

Reignwolf - Hear Me Out
(2019, self-released)

1. Black and Red