Bratislavský mestský festival NEXT má za sebou už 25. ročník. Opäť sa na ňom stretli fanúšikovia experimentálnych žánrov naprieč širokým spektrom hudby ako takej. Zvuky elektronického aj akustického pôvodu, žánrová pestrosť a aspoň minimálny odklon od normy.
Festival NEXT je totiž všetko, len nie normatívna záležitosť pre masy, a naozaj to nevravím s nejakým elitárskym naratívom. Toto je jednoducho objektívne tvrdenie. Ak chcete zažiť niečo zvláštne, iné, možno bizarné, je tento festival pre vás to pravé. Od stredy do nedele môžete oscilovať po rôznych bratislavských venues, od klubov, sakrálnych stavieb či industriálnych priestorov, a navštevovať predstavenia záhadných interpretov a interpretiek, ktoré vás vezmú na trip. Toto nie je len reportáž, ale aj tip na budúcoročnú zimnú dovolenku.
Experimentálny akordeón aj nemecké "futuretro"
Hlavný program festivalovej stredy sa odohrával v obrátenej pyramíde Slovenského rozhlasu, kde sa ako prvá predstavila baskická umelkyňa, hráčka na akordeón, Garazi Navas. Svojimi vystúpeniami spája tradičnú a súčasnú experimentálnu hudbu a predstavuje akordeón v úplne iných škálach, než na aké sme bežne zvyknutí.
Svoj set predstavil aj Robert Henke. Použil k nemu zvuky vytvorené zo starých počítačov. Polovička elektronického dua Monolake vytvorila zaujímavé audiovizuálne predstavenie pripomínajúce "kraftwerkovské" vizuálne reálie.
Štvrtkový horor aj meditácia
Görkem Arikan je interdisciplinárny umelec, ktorý vyrába DIY hudobné nástroje. Jedným z nich je wirwarp, ktorého názov nesie aj jeho hudobný projekt. Svojím setom odštartoval štvrtkový večer v klube A4. Zvláštny nástroj, ktorý obsahuje senzory intenzity pnutia, pôsobil ako legendárne a bájne "nervy", na ktoré niektorí ľudia údajne hrajú, keď chce niekto "vtipne" odkázať na svoj hudobný antitalent. Čím silnejšie a intenzívnejšie boli úchopy na strunách tohto jedinečného nástroja, tým viac sa stupňovala aj intenzita samotného zvuku. Výsledkom bola rušivá a znepokojivá hororová atmosféra.
Hororové soundtracky vystriedala berlínska performatívna umelkyňa a hudobníčka Kinga Ötvös. Predstavenie založené na klasickom speve, elektronických beatoch a teatrálnej performance pripomína operu, drag show a divadlo v jednom. Šou skončila prirodzeným fadeoutom, kde sa Kinga fyzicky vzďaľuje od publika a spolu s ňou postupne tichne aj jej nápev, až zanikne v hlasnom potlesku publika.
O slovenské zastúpenie počas štvrtka sa postarala Alexandra Cihanská Machová. Za mňa najlepšie predstavenie večera, keďže ma absolútne zmeditovalo a zhypnotizovalo na pokraj vizualizácií, kde som vnímal Alexandrinu hudbu ako striebornú a jednu konkrétnu pasáž ako elektronický les, v ktorom cvrlikajú elektronické vtáčiky. Proste jeden skvelý trip, ak ste ochotní vnímať a počúvať. Po tomto zážitku ma už hlavné hviezdy večera, inak výborné fínske duo Amnesia Scanner, nedokázali vtiahnuť do tanečnejšej časti noci na NEXTe.
Afterka v "džungli" a nedeľná prechádzka
Keďže mi piatok skomplikovali pracovné a iné povinnosti, ocitol som sa rovnými nohami až v nočnom sobotnom programe v Jungle Roastery – výborne ukrytej venue, ktorá je ideálna na elektronické "rychty". Undergroundové priestory tejto periférnej džungle sa vynikajúco dopĺňali s programom, ktorý vyplnili Martin Hurych (liveact) a dídžeji Krishpin, Safety Trance a domizako.
Na prechádzku po meste a NEXTe ste si mohli zvoliť aj festivalovú uzatváraciu nedeľu a navštíviť napríklad Mirbachov palác, kde na vás čakalo trio Jozef Krupa, Lenka Novosedlíková a Dalibor Kocián, Veronika Svobodová či jednočlenný projekt Monopoly Star Child Searchers, ktorý neskôr v klube A4 pridal aj svoj DJ set.
Okrem hudby ponúkol NEXT tradične aj možnosť vidieť a zažiť rôzne workshopy. Aj tento rok sa tak festival stal prístreškom pre fanúšikov, ktorí radi objavujú nové a menej všedné žánre a postupy v hudbe, za čo môže byť Bratislava vďačná. Dúfajme, že sa vidíme aj next year!
Autor: Renat Khallo
Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.