"Už presne vidím, kam toto celé smeruje," s rafinovaným úškrnom poznamenal Lenny Kravitz na začiatku svojho utorkového koncertu v Bratislave. Fanúšik by čakal, že prichádza predstaviť svoj nový album, podľa ktorého aktuálne turné pomenoval. Z pripravovanej nahrávky však uviedol iba tri kúsky. Celý večer dopadol ako zvítanie sa s priateľom po rokoch.

Kamarátsky dialóg začal po vystúpení predkapely MF Robots celkom megalomansky, keď Aegon arénu Národného tenisového centra (NTC) v Bratislave "vydymil" parostroj za zvukov doposiaľ nezverejnenej skladby We Can Get It All Together. V strede konštrukcie pripomínajúcej niečo medzi nedokončeným mesiacom a diabolskými rohmi, stál sám Lenny Kravitz.

Nevedno, ako bude skladba znieť vo svojej štúdiovej verzii, no na pódiu mala lo-fi-rockový nádych. Do momentu, kým si spevák a multiinštrumentalista v jednej osobe "nezliezol" do zákulisia po dychovú sekciu svojej kapely. Napokon využil saxofónové sólo, aby zamával jednotlivým častiam nadšeného publika. Keby sa teda niekto pýtal 54-ročnej žijúcej legendy, čo má nové, dostal príjemne "vyčerpávajúcu" odpoveď.



Celkom mätúcim faktom už počas predpredaja lístkov na Raise Vibration Tour 2018 pritom bolo, že hoci sa vystúpenie nezadržateľne blížilo, po albume nebolo ani chýru, ani slychu. O novinky sa však s fanúšikmi na koncerte podelil ešte dvakrát. Najprv s aktuálnym singlom o jednorazových sexuálnych avantúrach Low.

K minimalistickému zvuku sa pridružili funkové gitary 70. rokov, pričom prekvapivo aj v NTC, známom svojou nie príliš luxusnou akustikou, krásne vynikla uchulahodiaca basgitarová linka v podaní famóznej Gail Ann Dorsey (o.i. hrávala posledných 20 rokov s Davidom Bowiem). Do tretice v rámci ochutnávky albumu Raise Vibration, ktorý napokon na trh príde až 7. septembra, zaznela aj ďalšia nevydaná skladba It's Enough, v ktorej spevák priznal svoju dôveru v populárne konšpirácie.

Zdvihol vibrácie, ohol zvuk

Odhliadnuc od čerstvého materiálu sa po zvyšok koncertu v každom návštevníkovi individuálne pravdepodobne formulovala otázka, či "starý známy" pomôže zaspomínať na prvú lásku, sex, rozchod a iné. Keďže je Kravitz so svojimi poslucháčmi na jednej vlne, predostrel im "tutovky" ako Fly Away (5, 1998), It Ain't Over Til It's Over (Mama Said, 1991) či I Belong to You (5, 1998).

Lenny Kravitz v Bratislave, 5.6.2018 Zdroj: Martina MlčúchováPozrite si viac fotiek z Bratislavy aj z Prahy

Práve pri notoricky známych skladbách hrozilo riziko, že zaúraduje neslávne známa akustika športovej haly, na ktorej sa "odpálilo" už toľko kvalitných zahraničných umelcov. Hudobníkov tím však nenechal technicky nič na vyššie sily a nielen zvuk, ale aj svetelné hry zastrešil ako malý hudobný Olymp. Našinec tak stál pred dilemou, či si "zdvíhanie vibrácií" vychutnať so zavretými očami alebo nechať buľvy na stopkách kvôli vizuálnym hodom na pódiu.

Jednou z výrazne dôležitých atrakcií bola aj komunikácia medzi hviezdou večera a svojou sprievodnou kapelou. Kde-tu sa frontman, hrajúc na gitare, podoprel o saxofonistu či sprievodného gitaristu. Inokedy nechýbali kvalitné inštrumentálne nadstavby skladieb. V prípade American Woman (pôvodne od The Guess Who, 1970) kapela predĺžila hudobnú exhibíciu o reggae doplnok, zatiaľ čo po Where Are We Runnin? (Lenny/Baptism, 2004) zviedol Lenny s trubkárom azda aj päťminútový melodický dialóg. V tomto bode prišiel muzikálny vrchol večera.

Lenny Kravitz v Bratislave, 5.6.2018 Zdroj: Martina Mlčúchová

Záver dospieval v publiku

Aj komunikácia s publikom prebiehala úplne prirodzene a striedmo. Hneď v úvode sa Kravitz elegantne vyhol klišé zdravenia sa v slovenčine a autenticky s úsmevom priznal, že sa ani za tých desať rokov absencie nestihol naučiť náš jazyk. Preventívne sa potom spýtal, či milujúci dav rozumie jeho angličtine.

Napokon toho však veľa nenahovoril a v priebehu večera len niekoľkokrát čo najvrúcnejšie poďakoval. Slovne, a vzápätí aj fyzicky, keď počas príznačnej Again(Again, 2000), kde sa spytuje, či sa ešte niekedy uvidíme, zišiel medzi návštevníkov a obišiel si celý priestor na státie. Neskôr tento krok zopakoval aj v prídavkovej pasáži so skladbami Let Love Rule (Let Love Rule, 1989) a Are You Gonna Go My Way (Are You Gonna Go My Way, 1993). To už boli fanúšikovia v správnej koncertnej teplote.

Lenny Kravitz nedodal Bratislave žiadne škandalózne rozkročenie, glitre zo stropu, balóny ani polonahé tanečníčky. Prím hrala hudobná virtuozita, osobnostná charizma a vrúcna citlivosť - umelecká súprava, ktorá mu zabezpečila status jednej z najväčších žijúcich legiend. Je to ako ten príjemný nostalgický pocit, keď so svojim priateľom zakaždým pokračujete napriek všetkému tam, kde ste naposledy skončili.

Setlist koncertu Lennyho Kravitza v Bratislave:
(5. 6. 2018, NTC, Raise Vibration Tour 2018)

1. We Can Get It All Together
2. Bring It On
3. Fly Away
4. Dig In
5. American Woman
6. Low
7. It Ain't Over Til It's Over
8. Believe
9. I Belong to You
10. It's Enough
11. Can't Get You Off My Mind
12. Where Are We Runnin?
13. The Chamber
14. I'll Be Waiting
15. Again

Prídavky:
16. Let Love Rule
17. Are You Gonna Go My Way

Autor: Marek Majzon
Foto: Martina Mlčúchová

Súvisiaci interpreti: Lenny Kravitz