Vyvrcholením sobotného večera, ale v podstate aj celého festivalu, bolo vystúpenie Björk. Islandská hudobníčka je výborným úlovkom pre každý festivalový lineup, hoci aj v Trenčíne sa potvrdilo, že nie je pre všetkých. Kombinácia vážnej hudby a progresívnej elektroniky nie je bežnou festivalovou zábavou.

Svojský prejav Björk na chvíľu premenil hlavný stage na experimentálny priestor a hoci určite nesplnil každého predstavy o headlinerovi festivalu, speváčka jednoznačne patrila k najvýraznejším zážitkom tohto ročníka. V prvej polovici takmer jeden a polhodinového koncertu predstavila najmä skladby z najnovšieho albumu, ktorý je hlboko emotívnou výpoveďou o rozpade vzťahu a rodiny. 

Sprevádzali ich patričné pôsobivé vizuály (videoklipy, ktoré boli prezentované aj v rámci retrospektívnej výstavy hudobníčky v newyorskom MoMA), ktoré pri ďalších skladbách striedali najmä nádherne farebné makro zábery zo života hmyzu. Spolu s pôsobivým kostýmom a efektami (ohňostroj! plameňomety!) sa postarali o netradičný, ale intenzívny zážitok, ktorému prial ešte aj práve prebiehajúci západ slnka. Ako predviedla samotná Björk, tancovať odušu sa dá aj na sláčikový orchester. A hoci pod pódiom nevznikla vyslovene tanečná nálada, krása slákov, elektroniky, ale napríklad aj nezameniteľného zvuku hang drums rozochvievala celé telo.

Setlist koncertu:

1. Stonemilker
2. Lionsong
3. Family
4. Notget
5. Hunter
6. Bachelorette
7. Possibly Maybe
8. Where Is the Line?
9. Army of Me
10. 5 Years
11. Quicksand
12. Wanderlust
13. Mouth Mantra
14. Mutual Core
15. Hyperballad 


Za druhý najviac očakávaný koncert možno považovať sesterské duo Ibeyi. Francúzsko-kubánske dvojičky si však neverili, že ich na Slovensku pozná dosť ľudí, a vyžiadali si menší stage. Väčšina návštevníkov festivalu tak zostala sklamane stáť pred preplneným stageom Európa. Samotnej hudbe však komorný uzavretý priestor prospel - piesňam o rodine a láske v angličtine či tradičnom nigérijskom jazyku Yoruba svedčala jeho intimita. Ibeyi predstavujú svieži pohľad na tradičnú hudbu - doplňujúce sa vokály sestier spolu s perkusiami a klávesmi znejú veľmi súčasne a zároveň približujú korene kubánsko - africkej kultúry.

Dvojica odohrala svoje najznámejšie piesne akoRiver či Mama Says, ale aj skladbu venovanú ich zosnulej staršej sestre či cover rapera Jay Electronica. Zážitkom bolo predovšetkým sledovať komunikáciu spievajúcich dvojičiek, nielen pre krásu ich prirodzene komplementárnych hlasov, ale predovšetkým pre úroveň zohratia, ktorý je možný len pri tak blízkom vzťahu.


Ďalšími sestrami, ktoré priniesol sobotný lineup, sú CocoRosie, ktoré sa stali známymi vo vlne tzv. freak folku. Bianca a Sierra Cassidy sa hrajú s elektronikou, vlastnými hlasmi aj exotickými nástrojmi a vytvárajú originálny zvuk, ktorý možno popísať ako lesné víly na drogách. Na prvú návštevu Slovenska síce sestry nepriniesli živú kapelu, nechýbal však vynikajúci beatboxer Tez. Čochvíľa sa tak popri Biancinom “šmolkovskom” rapovaní vlnila nielen jej sestra Sierra, ale aj všetci pod pódiom.  

O poriadnu tanečnú zábavu sa postarali aj Young Fathers, ktorí si skalných fanúšikov získali už počas svojich predchádzajúcich návštev Slovenska. Netradičný hip-hop, ktorý sa inšpiruje všetkým dobrým v hudbe (od prvky reggae až po noise) skvelo zapadol do obrovského tanečného stageu, ktorý priam nabila energia sršiaca z pódia. Dychberúce nasadenie predstavili aj Američania Turbowolf. Už keď sa na pódiu zjaví kapela, ktorej polovica je pokrytá trblietavými flitrami, je jasné, že sa nebudete nudiť. Jeden z “najtvrdších” interpretov tohto ročníka však priniesol naozaj skvelú zábavu. S prvkami punku ale aj poctivého old school rock’n’rollu rozoskákali všetkých divákov. Frontman, nápadne podobný Frankovi Zappovi, vyznával lásku pohodovému publiku už v prvých 10 minútach, po ďalších desiatich skákal priamo medzi divákov. Retro zvuk priniesli v skorších hodinách aj of Montreal. Spevák vo vlajúcej košielke priam balil publikum a to sa rado nechalo. 

Slovenskú hudbu v posledný festivalový deň predstavovali napríklad Purist a Fresh Out of the Bus, ktorých spájajú nielen dobrí kaderníci, ale aj produkcia. Pre náročnejších poslucháčov zahral napríklad Turbosampler, jedna z mnohých experimentálnych inkarnácii Jakuba Pišeka. V naozaj turbo tempe kombinuje 90s hity a youtube videá do neuveriteľného mixu, do ktorého by ste aj tancovali, keby sa to dalo stihnúť.  Pohoda tento rok akoby všeobecne vykročila do experimentálnejších vôd. Samotný areál zdobil vysoký počet rôznych umeleckých diela a inštalácii, no aj samotné pódiá ponúkali umelcov s originálnymi víziami a veľmi svojským prejavom. Excentrickí Die Antwoord, Einstürzende Neubauten, CocoRosie ani samotná Björk nemusia sadnúť každému, no náročnejšia dramaturgia je pre Pohodu pozitívnym krokom. Nové a nepoznané sa tak objavuje nielen tradične na malých pódiách, ale dostáva priestor aj na tých najväčších.

Prečítajte si: Piatkovú Pohodu ovládli Die Antwoord aj kultoví Einstürzende Neubauten

Ibeyi, Pohoda 2015 Zdroj: Marko ErdIbeyi na Pohode 2015 - pozrite si celý fotoreport zo soboty

Autorka: Michaela Kučová
Foto: SITA/Robert Tappert (titulná fotografia), Marko Erd (fotografia v článku)

Súvisiaci interpreti: Björk