Nie tak dávno avizovala česká speváčka Marie Rottrová odchod z koncertných sál, na pódiá sa však vrátila vo veľkom štýle. Bratislavská Hant aréna tak minulý štvrtok (9.2.) privítala nielen jej fanúšikov, ale aj viacero hudobných hostí.

Pred piatimi rokmi dávala zbohom jasajúcim davom, dnes opäť žiari na pódiách - 75. narodeniny sú predsa len dobrým dôvodom na oslavu. A to aj napriek zdravotným problémom, ktorým musela Marie Rottrová čeliť koncom minulého roka. Pôvodný decembrový termín bratislavského koncertu sa tak kvôli zlomenine ruky i nepríjemnej viróze presunul až na začiatok februára. Vplyv to zrejme malo aj na návštevnosť koncertu, plocha pod pódiom však bola krátko pred ôsmou hodinou slušne zaplnená.

To, čo robilo koncert koncertom, bola v prvom rade samotná protagnostika so sprievodnou kapelou Neřež. Kto by čakal mimoriadne pódiové efekty či svetelný park, ostal by sklamaný. Atmosfére koncertu príliš nenahrávalo staticky osvetlené pódium, ani LED obrazovka, ktorá medzi pesničkami viac než speváčkinmu šarmu dávala priestor jej aktuálnej promo fotke. Spoliehať ste sa teda museli len na vlastné zmysly.

Marie Rottrová v Bratislave, 9.2.2017 Zdroj: Lubomir Drahos – BAFOKoncert Marie Rottrovej v Bratislave (foto: Lubomir Drahos - BAFO)

Standing ovation pre Jaroslava Wykrenta

Vyše dvojhodinový koncert otvorila česká diva hitom Skořápky z ořechů (1983), pokračovala skladbami Dívka, která spí jen tak, či To nic. Po známych skladbách zabrúsila Rottrová aj k piesňam staršieho dáta. Ako napokon sama uviedla, rada na svojich koncertoch oprašuje piesne, ktorým sa nedostalo toľko pozornosti ako jej najväčším hitom. V prípade príjemne jazzovo ladenej skladby Patnáct však išlo o naozaj dobrý výber.

Po úvodných sólových počinoch prišiel na rad prvý hosť programu, ktorým sa stal kolega z Rottrovej domovskej kapely Flamingo (neskôr Plameňáci) Petr Němec. V ich spoločnom prevedení odznela napríklad skladba Ranní loučení, ktorá zakryla objavujúcu sa intonačnú neistotu speváčky a potvrdila, že v harmonických duetoch sú kvality tohto večera. Hoci rytmicky pôsobil koncert mierne unavene, Rottrovej zastreté polohy či vysoké tóniny zneli výborne.

Po vokalistke Magdaléne Urbanovej a jej sólových počinoch prítomných rozburácal príchod ďalšieho hosťa Jaroslava Wykrenta, ktorý nešetril svojím suchým, čiernym humorom. "Říkal jsem to zas a znova, další deska bude mramorová," vtipkoval na adresu jubilantky Wykrent, ktorý po spoločnom duete v hite Agnes siahol aj do vlastného repertoáru. V sprievode violončela tak odznela melancholická skladba Růžová pentle. 83-ročný rodák z Přerova a dlhoročný Rottrovej spolupracovník utrpel v roku 1999 mozgovú príhodu, ktorá ho obmedzila v pohybe aj v hraní na nástrojoch. Dokázal sa však postupne vrátiť na koncertné pódiá a to s veľkou dávkou humoru, čo ukázal aj počas bratislavského vystúpenia. Ako prvému sa mu v priebehu večera dostalo standing ovation.


Sláčikové kvarteto aj moravské ľudovky

Okrem hostí sprevádzala Rottrovú spomínaná skupina Neřež, ktorá dnes podľa slov jej lídra Zdeňka Vřešťála po dlhoročnej spolupráci ovláda celý speváčkin repertoár. Skupina prispela aj dvoma vlastnými piesňami Truhlářská a Ja s tebou žít nebudu. Nemohol chýbať ani známy duet S tím bláznem si nic nezačínej (1986). Marie ho pôvodne naspievala s Pavlom Bobkom, ktorému venovala pietnu spomienku, v Hant aréne odznel v sprievode kolegu Víta Sázavského. Mimochodom, hudobníkov z Neřež budete môcť čoskoro vidieť na Slovensku znova, v apríli vyrazia na turné s Luciou Šoralovou, s ktorou odohrajú osem koncertov.

Vystúpenie charizmatickej umelkyne dopĺňali aj členky sláčikového súboru Eve Quartet, ktoré tak splnili Rottrovej sen obklopiť sa na pódiu aj ženským elementom. Dostalo sa dokonca aj na jej lásku v podobe moravských ľudových piesní, v ktorých ju vynikajúco podporil súbor Hradišťan. Toto spojenie hodnotím ako jedno z najlepších vystúpení večera. Podobne ako iní hostia, aj Hradišťan získal po odspievaní spoločnej skladby priestor na vlastnú tvorbu.

Za zamyslenie však stojí, či tento koncept nenabúraval svojou diverzitou tému celého večera. Na koncerte Lady Soul, ako speváčku častujú médiá, bola zrejme väčšina prítomných zvedavá najmä na ňu samotnú a jej piesne.
 Možno práve to bolo dôvodom na odchod niektorých divákov z hľadiska a postupné vyľudňovanie sály ešte pred skončením koncertu. A možno ním bol len vyšší vekový priemer publika, pre ktoré bol koncert skrátka pridlhý.

Roztancovaný pár v popredí však speváčke očividne zdvihol náladu a tá svoju radosť dvojici oplatila vtipkovaním a výbornou energiou na pódiu. Keď v závere koncertu zabŕdla k veľkému hitu svojej kariéry Lásko voníš destěm (hudba: Black Sabbath, text: Jaromír Nohavica), odchádzajúce publikum ním priam zhypnotizovala. Napriamené smartfóny pred pódiom nakoniec prispeli aj k zahusteniu parketu a spojili sa s ováciami pôvodne ospalej Hant arény, čo rozhodne prispelo k lepšiemu záverečnému dojmu z koncertu. Nabudúce by som však oslávenkyni dopriala väčšiu úctu zo strany gratulantov.

Autorka: Júlia Šimková
Ilustračné foto: TASR - Branislav Račko

Súvisiaci interpreti: Marie Rottrová