Hlavná stránka

>

Magazín

>

Reportáže

>

Špičkový trubkár Erik Truffaz sa v Bratislave pripojil k hôrnym chlapcom

Špičkový trubkár Erik Truffaz sa v Bratislave pripojil k hôrnym chlapcom

14.09.2021 - 15:00 | redakcia

Sto rokov starý nemý film a úplne nová hudba v podaní nekonvenčného slovensko-francúzskeho tria. V bratislavskom Kine Lumière zažili diváci minulý utorok (7.9.) premietanie filmu Jánošík 21 v spojení so živým soundtrackom, o ktorý sa postarali slovenskí hudobníci David Kollar, Tomáš Mutina a v týchto časoch o to viac vzácny hosť Erik Truffaz.


Prečítajte si reportáž z umelecky hodnotného večera, ktorú pre Hudba.sk napísal Peter Motyčka.

Meno francúzskeho trubkára a skladateľa Erika Truffaza rezonuje na Slovensku minimálne od roku 2003, kedy sa tento výnimočný umelec predstavil na Bratislavských jazzových dňoch. Pokiaľ si spomínam, razantný pódiový nástup francúzskej štvorice v októbri 2003 pripomínal veternú smršť a premiešavanie drsných rockových riffov s elektronickými žánrami ako acid jazz a drum&bass vypudilo zo sály konzervatívnejších poslucháčov. Pre nás, ktorí sme tam zostali, už jazz nikdy nebol ako predtým: trúbkový vizionár Erik Truffaz potvrdil, že novodobý Miles Davis môže pokojne vzísť aj zo starého kontinentu.

Rodák zo švajčiarskeho Chêne-Bougeries sa potom na Slovensku objavil ešte niekoľkokrát a nikto netušil o budúcej francúzsko-slovenskej spolupráci. Zoznámenie s prešovským gitaristom Davidom Kollarom spôsobila čiastočne náhoda: Truffaz pohotovo prijal koncertný záskok za zraneného nórskeho trubkára Arveho Henriksena na HevhetiaFeste 2018 v Košiciach a koncert dua sa stal prekvapením podujatia.

Truffazov lyrický koncept geniálne zapadol medzi experimentálnejšie farbené krajinky mladého gitaristu a jeho trúbky sa postupne začali objavovať na Kollarových albumoch Sculpting in Time (Hevhetia, 2019) a 10 Poems for Ronroco (Hevhetia, 2020). Kollarove gitary zase Truffaz neraz využil vo vlastných projektoch, napríklad pri multimediálnom pásme realizovanom začiatkom júna v parížskom Louvri.

Erik Truffaz a David Kollar, skúška v Kine LumièreErik Truffaz a David Kollar si hudobne rozumejú (foto: Miro Nôta)

Soundtrack Jánošíka bez folklórneho klišé

Správa, že Erik Truffaz prijal Kollarovo pozvanie naživo sprevádzať prvý slovenský dlhometrážny hraný film Jánošík bola vzrušujúca a do priestorov bratislavského Kina Lumière sa v utorok 7. septembra nahrnulo množstvo priaznivcov oboch protagonistov. Oslava storočnice priniesla výzvu skomponovať nový soundtrack k nemému filmu z roku 1921, ktorý vznikol v slovensko-americkej koprodukcii pod režijným vedením Jaroslava Siakeľa. David Kollar túto výzvu prijal a na objednávku košického Art Film Festu zostavil originálny zvukový koncept hodný Jánošíka z roku 2021.

Legendu o zbojníckom kapitánovi zväčša sprevádzajú gajdošské cifrovania, fujarové rozfuky či zbojnícke piesne. Kollar sa však prvoplánovému použitiu folklórnych motívov prezieravo vyhol a do príbehu Jánošíka invenčne navrstvil fragmenty kompozícií Jána Cikkera, Ilju Zeljenku a Wojciecha Killara. Jeho názvuky evokujú folklór len vzdialene a vopred pripravená koláž slúži skôr ako podhubie pre živé vstupy hudobníkov.

Tomáš Mutina, David Kollar a Erik TruffazTomáš Mutina, David Kollar a Erik Truffaz v Kine Lumière (foto: Mito Nôta)

Trojici účinkujúcich umelcov, ktorú popri Kollarovi a Truffazovi dopĺňa prešovský elektronický producent a experimentátor Tomáš Mutina (Terminal State, THXM), sa počas filmovej projekcie darilo reagovať na vzájomné podnety a svojimi vstupmi dofarbovali atmosféru. Priblíženie k deju bolo najvýraznejšie počas vypätých momentov prenasledovania Jánošíka pandúrmi či zbytočnej vraždy farára ukrývajúceho Jánošíkovu milú. Hudobne intenzívna bola aj scéna, v ktorej zbojníci vtrhli na panskú zábavu.

Kollar častejšie odkladal gitaru a prostredníctvom keyboardu vyťahoval nasamplované zvuky cimbalu, inokedy na bubeníckom pade exponoval napätie. Truffaz vstupoval do deja najmä počas lyrickejších úsekov éterickým krúžením okolo znejúcich motívov. Tomáš Mutina citlivo korigoval signály oboch hráčov a jeho zvukové dizajnovanie výrazne ovplyvnilo výsledné plochy. Nemožno opomenúť vynikajúci zvuk a celkovú produkciu samotného podujatia.

Som vďačný za prítomnosť aj na prípravnej zvukovej skúške, počas ktorej si Truffaz vyžiadal zhliadnutie a hudobné sprevádzanie kompletného filmu. V konečnom dôsledku sa to ukázalo ako nesmierne prospešné, keďže počas hlavnej večernej projekcie už vstupoval do diania – na želanie Davida Kollara – striedmejšie a cielenejšie. Samotný Truffaz si účinkovanie zjavne užíval a my môžeme len ľutovať, že hudobná produkcia Jánošíka v tomto unikátnom francúzsko-slovenskom obsadení bola ojedinelým počinom.

Tomáš Mutina, David Kollar a Erik TruffazJedinečný koncert s filmom diváci ocenili dlhým aplauzom (foto: Miro Nôta)

Do Bratislavy sa vráti už za necelý mesiac

Fanúšikovia hudby francúzskeho trúbkového mága už čoskoro - 10. októbra v Ateliéri Babylon - budú mať možnosť zažiť koncert Erik Truffaz Quartet. Ten sa mal pôvodne konať ešte na jar minulého roka, kvôli pandémii sa však už trikrát zrušil, resp. presúval. Snáď sa to na štvrtý pokus konečne podarí. Truffaz a jeho spoluhráči fanúšikom predstavia svoj zatiaľ posledný album Lune Rouge (Warner Music France, 2019).

Špeciálnym bonusom budú razantné gitary Davida Kollara, ktorý sa ku kapele pridá počas niekoľkých skladieb. Keď dokáže Francúz vyraziť na zboj s hôrnymi chlapcami, prečo by nemohol Slovák naskočiť na La Nouvelle Vague? Nechajme sa prekvapiť, ako to celé dopadne, isté však je, že títo umelci sú zárukou kvality.

Lístky sú v predaji v sieti Predpredaj.sk.

Autor: Peter Motyčka (úvod a editácia: Hudba.sk)
Foto: Miro Nôta


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti