Čerstvo vydaný album Jany Kirschner predstavil nové, veľmi odvážne smerovanie kedysi popovej speváčky. V rámci turné k nahrávke Moruša: Biela na pódium priviedla 10-členný "rodinný orchester" doplnený o spevácke kvarteto a ukázala, že jej nová tvorba má najväčšiu silu práve v živom prevedení.

"Tá cesta dole, čo je plná, to nebude tá tvoja," spievali na úvod večera Longital v úlohe predkapely. Akoby priamo Jane Kirschner, ktorá v týchto dňoch svoje kormidlo prudko stáča novým smerom. Iste, Jana sa od svojej čisto popovej podoby posúvala na každom ďalšom albume, nikdy však nie tak ambiciózne a nekompromisne ako s aktuálnym dvojalbumom Moruša. Jeden z prvých koncertov turné, sprevádzajúce vydanie jeho prvej časti Moruša: Biela, ukázal, že náročný hudobný projekt naživo funguje, ba priam prekonáva aj samotnú nahrávku.  

Na nových piesňach Jany Kirschner sa podieľalo 18 hudobníkov z rôznych kútov sveta, počuť na ňom odkazy k jazzu, slovenskému bigbeatu, rómskej hudbe a folklóru. Výsledkom je veľkorysý, no prekvapivo konzistentný a na kvalite nepoľavujúci súbor piesní. Občas je tých vplyvov "všetkého dobrého, čo doma máme" trochu moc a niektoré texty sú nebezpečne blízko zhlukom slov, ktoré majú atmosféru a nič viac. Živé verzie piesní sú však skutočne živé a radi im drobné nedostatky odpustíte.  

Jana Kirschner, Moruša Biela tour, Bratislava, Zdroj: Marko ErdPozrite si fotoreport z koncertu v Ateliéri Babylon

Že to celé funguje, je dôkazom zručnosti Eddieho Stevensa, ktorý je aj počas koncertu okrem obsluhovania klávesových nástrojov naplno ponorený do role šialeného dirigenta, pobehujúc, tancujúc a rukami rozháňajúc zhluky nôt. Výsledok jeho producentskej práce na pódiu stelesňuje 10 zručných inštrumentalistov, medzi ktorými sú aj známe mená vážnej hudby ako Jozef Lupták či Marcel Comendant.

Do posledného miesta zaplneným klubom Ateliér Babylon tak znel cimbal, kontrabas či husle, ale aj štvorčlenný mužský zbor. České a cappella zoskupenie Skety bolo príjemným osviežením a Janinmu vokálu robilo viac než príjemnú spoločnosť. Tá sa však nenechala zahanbiť - počas koncertu vystriedala skutočne pestré spektrum polôh a nikdy nestratila nosnú emóciu. Už dlho je jasné, že Jana Kirschner je originálna skladateľská osobnosť, no až teraz akoby naplno uchopila svoj nástroj – hlas.

Ako znie splnený sen

Nové nástroje priniesli nové pohľady aj na staršiu Janinu tvorbu. Tá totiž koncert rozdelila na dve časti – v prvej predstavila piesne z prvej časti Moruše a po prestávke dopriala fanúšikom štedré obzretie sa za obľúbenými hitmi. Kvalitu nového materiálu úvodný blok okamžite potvrdí – to akési nepomenovateľné kúzlo sa udialo: kapela šlape, príbehy sa odvíjajú a publikum im patrí celé. Zdá sa, akoby tomu samotná speváčka ani nemohla uveriť, radostne si vychutnáva všetko, čo sa odohráva na pódiu.

Blok tvorený z predchádzajúcich albumov je menej dobrodružný, no rovnako očarujúci. Pri piesňach ako Líška je posun hudobníčky hmatateľný, no tieto piesne nie sú len povinnou jazdou pre skalných fanúšikov. Nové úpravy prinášajú priestor pre virtuozitu kapely a gradujúce inštrumentálne pasáže. Zástup hudobníkov, zmes štýlov a Janina poetika vytvárajú z koncertu až takmer kabaretný zážitok, presne zacielený na citlivé struny poslucháča. Vyvrcholením je dvojica skladieb Máj, krásny máj a Na čiernom koni, v ktorej sa odohrá to čosi neopísateľné, katarzné. Prídavok v podobe piesne Unesená je už len pohladením na záver, pred tým, než sa spod Janinej Moruše poberieme späť do reality.  

Moruša je totiž predovšetkým pocit, pocit, ktorý dýcha zo všetkých vyludzovaných zvukov. Ako večer plynie, téma je spoločná – láska nešťastná, nenaplnená, vábivá, hrozivá. Aj bez potreby zaoberať sa súkromím speváčky je jasné, že táto téma ju napĺňa – v naplnenej láske je Kirschner lepšia speváčka, živelnejšia a otvorenejšia interpretka. Rozkvitnutá. Netreba siliť čiary do piesku, kde je minulosť, kde komercia, kde už umenie. Na začiatku svojej kariéry Jana ukázala, že je dobrá popová hudobníčka. Práve vďaka tomu si dnes môže dovoliť vytvoriť ambiciózny projekt ako Moruša a ukázať až ako dobrá skutočne je.


Setlist koncertu v Ateliéri Babylon v Bratislave, 14.11.2013:

1. Promenáda
2. Divná
3. Sama
4. Palisády
5. Z jedného Martina
6. Iba raz
7. O hore a vtáčkovi
8. Vidina
--
9. Líška
10. Modrá
11. Keby si bol môj
12. Pokoj v duši
13. Máj, krásny máj
14. Na čiernom koni
- prídavok:
15. Unesená

Autorka: Michaela Kučová
Foto: Marko Erd

Súvisiaci interpreti: Jana Kirschner