Hlavná stránka

>

Magazín

>

Reportáže

>

Peter Nagy na aktuálnom turné ukazuje, že aj pianko a sláčiky mu pristanú

Peter Nagy na aktuálnom turné ukazuje, že aj pianko a sláčiky mu pristanú

18.10.2017 - 09:10 | Ivan Straka

Fanúšikovia česko-slovenskej hudobnej stálice Petra Nagya majú určite ešte v čerstvej pamäti jeho úspešné turné The Best of 30 rokov (2014-2015), ktoré ukončil skvelým koncertom v bratislavskej Starej tržnici. Predstavil sa vtedy s vlastnou kapelou Indigo v pop rockovej polohe, v ktorej je na hudobnej scéne všeobecne známy.


Skalní priaznivci však dobre vedia, že od začiatku jeho kariéry sa v ňom stále ukrýva duša pesničkára. A práve táto jeho poloha naplno vyniká počas aktuálnej šnúry nazvanej príznačne Pianko Tour, ktorá odštartovala 16. októbra koncertom v komornom bratislavskom Divadle Tower Stage.

Pianko neznamená len klavír

Peter Nagy v minulosti viackrát priznal, že rozmýšľa o koncertnom projekte, ktorý by bol postavený na zvuku klavíra a skladal by sa z "tichých" piesní jeho repertoáru. Za takéto piesne považuje tie, ktoré zložil pre každý svoj album pre upokojenie svojho pesničkárskeho svedomia. Keď pred pár rokmi nahral novú verziu piesní AgátyUdobrenia, v ktorých namiesto "mašín" zazneli sláčiky, dospel k rozhodnutiu, že musí vzniknúť akustický program zostavený z jemných a pokojných verzií jeho piesní.

Dnes je tento koncertný program na Petrovu radosť i radosť fanúšikov na svete a slovo "pianko" v jeho názve odráža nielen intímnejšiu podobu piesní, v ktorých je popri gitare hlavným nástrojom klavír, ale aj myšlienku, že by sme mali spomaliť svoje životné tempo (sám spevák tieto rýchle časy sarkasticky označuje ako "pizza expres").

Aj keď sa v posledných rokoch stalo pomerne módnym ťahom prezentovať popové a rockové piesne za sprievodu sláčikov či symfonických telies, nie vždy to vyjde so želaným efektom. Úspech nových prevedení skladieb závisí nielen od schopností aranžérov, ale aj od samotného piesňového materiálu. Výsledok úpravy piesne je totiž aj testom hudobnej kvality jej pôvodnej verzie a nezriedka môže viesť k nude. To však určite nie je prípad Petra Nagya. Na svojom konte má veľké množstvo hitov a nadčasových piesní, ktoré oslovujú poslucháčov aj po troch dekádach od ich vzniku.

Peter Nagy, Pianko Tour, 16.10.2017

Výnimoční klasickí hudobníci

Vypredaná sála malého bratislavského divadla s niečo vyše 300 divákmi všetkých vekových skupín nadšene privítala hlavného protagonistu večera, ktorý na úvod sám s akustickou gitarou odštartoval koncert staršou piesňou Nemé jazerá (1987, album Ale). Nasledoval mix zostavený z častí troch pesničiek - Čo je viac, Rozhľadňa 25 a Chráň svoje bláznovstvá.

Po krátkom príhovore pozval na javisko "svoju hlavnú oporu na pódiu", uznávaného klaviristu Pavla Bartovica, ktorý predtým už viackrát zaskakoval v skupine Indigo, a členov pre tento projekt zostaveného sláčikového kvarteta. Jeho lídrom je Milan Adamec (druhý huslista orchestra SND), ktorý je zároveň autorom nových aranžmánov Petrových piesní. Štvoricu ďalej tvoria huslistka Miriam Kaiser (exčlenka orchestra SND, inak známa aj ako spievajúca huslistka), violistka Júlia Bolebruchová (Slovenská filharmónia) a čelista Jan Pospíšil (prvé čelo orchestra SND).

Setlist aj podľa fanúšikov

K dramaturgii koncertu prispeli aj fanúšikovia, s ktorými Peter Nagy na sociálnej siete dlhodobo vedie čulú komunikáciu a ich spätná väzba je pre neho veľmi dôležitá. Aj na základe ich reakcií vybral skladby, ktoré nesú výrazné posolstvo. Texty Petrových piesní sú rovnocennou zložkou s hudobnou a ako textárovi mu vždy záležalo na tom, aby jeho verše v sebe mali viac významov. A tak na koncerte zazneli v romantickej a intímnej úprave piesne ako Drozd, Milenci na snehu, Úplné bezvetrie, či Nad nami zomrel skladateľ.

Vo veľmi zaujímavej, takmer až reggae úprave, zazneli Parfémy, navyše zaspievané so skvelým ironizujúcim pátosom. Silné emócie aj vďaka krásnym sláčikom zanechali u divákov piesne Bóje, Bufet ViolaDočiahni ma. Mnohé z nich rádiá vôbec nehrali, podľa spevákových slov s odôvodnením, že "neobsahujú bicie".

Časť setlistu však tvorili aj známe hity, pôvodne rockové vypaľovačky, ktoré Milan Adamec upravil do komornejšej podoby s pokojným tempom. Takto zmenené zazneli piesne Poďme sa zachrániťZákony hada, ktoré aj vďaka netradičnému zvuku klávesov navodzovali orientálny pôvod. Pre mňa boli vrcholmi večera už v úvode spomínané piesne Agáty a Udobrenia, ktoré mnohí považovali za Petrove najkrajšie piesne už v čase ich vzniku.


Pozitívne emócie až do konca

Peter Nagy si podľa svojich slov síce musel chvíľu zvykať, že v klasickej hudbe platí presnosť, ale vystúpeniam predchádzalo poctivé spoločné skúšanie, ktorého výsledkom bola skvelá súhra hudobníkov na pódiu. Medzi nimi a spevákom vládla od začiatku koncertu krásna symbióza a vzájomný rešpekt, čo len dokladuje známe tvrdenie, že hudba je len jedna. Po každej skladbe nasledovali spontánne reakcie publika, fanúšikovia počas večera viackrát vstali zo stoličiek a odmenili umelcov dlhým potleskom.

"Zo spolupráce s Petrom Nagyom sa veľmi teším. Je to výnimočný človek s pozitívnym myslením a dobre nám to spolu ladí. Stáť pred vypredanou sálou je pre mňa veľká satisfakcia. Venovali sme tomu časť svojho života a poctivo sme skúšali. Je príjemné počuť, ako ľudia spievajú všetky skladby," povedal krátko po úspešnom prvom koncerte klavirista Pavol Bartovic. "Som veľmi milo prekvapený. My sme s Pavlom Bartovicom a so sláčikármi dlho skúšali. Potreboval som sa zmestiť do pocitu, že za mnou sedia ľudia, ktorí hrajú veľmi presne a veľmi dobre. My sme s kapelou zvyknutí hrať tak bigbítovo a uvoľnene. Takže som si musel na tento pocit zvykať. A to, že sa to podarilo, je úžasné, som nadšený a ďakujem mojim spoluhráčom aj fanúšikom," vyznal sa Peter Nagy.

Počas večera sa tradične vynikajúco zhostil aj úlohy "moderátora". Pri uvádzaní svojich piesní nešetril vtipmi, veselými zážitkami, či ironickými komentármi, čo publikum aj náležite oceňovalo smiechom a potleskom. K pozitívnemu hodnoteniu prispel aj vynikajúci zvuk v sále a príjemne jednoduchá scéna s horiacimi sviečkami a citlivo ovládaným osvetlením, čo obzvlášť prispelo k navodeniu výnimočnej atmosféry.

Správne vygradovaný koncert napokon skončil troma prídavkami, ktoré publikum celé odspievalo s Petrom Nagyom. Úplne posledná pieseň Aj tak sme stále frajeri bola symbolickou bodkou za skvelým umeleckým zážitkom, ktorý bude u návštevníkov koncertu zrejme dlhšie rezonovať. Pianko Tour pokračuje až do polovice novembra v ďalších slovenských mestách.

Peter Nagy, Pianko Tour, 16.10.2017Viac fotiek z koncertu

Setlist koncertu Petra Nagya v Bratislave:
(13. 10. 2017, Tower Stage) 

1.
Nemé jazerá
2. medley - Čo je viac, Rozhľadňa 25, Chráň svoje bláznovstvá
3. Drozd
4. Hovniválik
5. Milenci na snehu
6. Parfémy
7. Bóje
8. Bufet Viola
9. Úplné bezvetrie
10. Revolver a muzika
11. Dočiahni ma
12. Nohavičky vlajú
13. Poďme sa zachrániť

14. Stará pravda
15. Len pomaly
16. Agáty
17. Bosorkine slzy
18. Udobrenia
19. Nad nami zomrel skladateľ
20. Psi sa bránia útokom
21. Zákony hada
22. S nohami na stole

Prídavky:
23. Poslednýkrát
24. Kristínka
25. Aj tak sme stále frajeri

Autor: Ivan Straka (zdroj citácií: Nora Krchňáková, NK Factory)
Foto: René Miko


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti