Už dávno nám po hudobnej stránke nie je ostrov ohňa a ľadu známy len vďaka excentrickej Björk. Bohatej a jedinečnej islandskej scéne robí už od roku 1994 skvelú reklamu aj žánrovo nezaraditeľná skupina Sigur Rós. Tá sa v pondelok rámci aktuálneho turné predstavila u našich západných susedov a bol to koncert, na aký sa nezabúda.

So svojimi dychberúcimi minimalistickými partmi, ktoré striedajú majestátne expanzie a zvukové steny produkované neodmysliteľnou sláčikovou hrou na gitare sa už Sigur Rós premiérovo predstavili aj slovenskému publiku. Každý, kto už mal možnosť zažiť ich samostatný koncert, však vedel, že minuloročný koncert na Pohode neukázal silu a krásu tejto kapely naplno.

Od druhého albumu až po nevydané novinky

Do Viedne prišli v pondelok večer s dlhším a bohatším setlistom, umocneným pôsobivou hrou svetiel a vizuálnych efektov, ktoré na rozdiel od koncertu v Trenčíne (hrali krátko po západe slnka, ešte za svetla) mohli v absolútnej tme v ikonickom priestore Gasometru vyniknúť naplno. Zimomriavkovej atmosfére tak nemohlo ubrať absolútne nič.

Koncert bol rozdelený na dva sety - jeden romantický a druhý rockovejší, ktoré ponúkli prierez takmer celou doterajšou tvorbou kapely, od druhéhp albumu  Ágætis Byrjun (1999, v preklade Dobrý začiatok) až po zatiaľ posledný Kveikur z roku 2013. Fanúšikovia si mohli vychutnať aj tri doposiaľ nevydané skladby Niður, Varða, Á a singel Óveður, ku ktorému minulý rok ponúkli aj veľmi temný a značne expresívny videoklip točený kde inde, ako na Islande. Nechýbali ani majstrovské diela z kultového albumu Takk... (2005, v preklade Ďakujem), Sæglópur a Glósóli.

Mnohé piesne Sigur Rós sú kvôli svojím charakteristickým minimalistickým pasážam a mimoriadnej emotívnosti celosvetovo známe predovšetkým z filmov alebo ako hudobný podmaz viacerých reklám. Dôkazom je komerčne až znásilnená pieseň Hoppípolla, ktorá naživo nezaznela možno práve z tohto dôvodu. Záver postupne gradujúceho koncertu pozostával zo skladieb Kveikur, Festival a rovnako ako na Pohode, bodku za vystúpením dala veľkolepá post-rocková skladba z bezmenného albumu () z roku 2002, PopplagiðKrehko pôsobiaci frontman Jónsi Birgisson počas nej takmer rozbil stage, a určite by som sa nečudoval, keby blany na bicích nástrojoch potrebovali vymeniť. Zimomriavkový falzet a hudobná zohratosť všetkých členov vyvrcholila poslednou skladbou v absolútnu nirvánu.

Sigur Rós, 2017 Zdroj: Instagram.com/sigurros

Miliónová vizuálna šou

Nenapodobiteľný, až nadpozemsky znejúci Jónsiho vokál, striedanie elektronických partov, samplov, viacerých hudobných nástrojov a perkusií sú pre Sigur Rós typické a ich koncerty práve preto patria medzi to najlepšie a najoriginálnejšie, čo môžete na hudobných pódiách zažiť. V minulosti bolo u kapely zvykom priberať na turné viacerých muzikantov a na scéne ich počas vystúpení bývalo aj takmer dvadsať. Často s nimi vystupovalo sláčikové islandské zoskupenie Amiina či reykjavická dychovka a členovia orchestra. Tieto muzikálne prvky sú rozoznateľné aj na spomenutom albume Takk... z roku 2005.

Odvtedy sa však veľa zmenilo a kapela začala robiť hudobne minimalistickejšie koncerty. Navyše v roku 2013 odišiel multiinštrumentalista a skladateľ Kjartan "Kjarri" Sveinsson. Ako sám priznal, po takmer 15 rokoch potreboval pauzu od koncertovania a momentálne sa sústredí na tvorbu filmovej hudby a hudby pre operu. Momentálne tak Sigur Rós fungujú len v trojici, tak v štúdiu, ako aj na koncertoch. Okrem gitaristu a speváka Jónsiho sú členmi aj basgitarista Georg "Goggi" Hólm a bubeník Orri Páll Dýrason, a aj keď všetci traja obsluhujú viacero nástrojov, komplexnú hudbu samozrejme nemôžu hrať stopercentne naživo.

Práve kvôli zvukovo nevyhnutným samplom a absencii pre kapelu zásadného člena Sveinssona som mal obavy, ktoré nie príliš výrazný koncert na Pohode ešte viac umocnil. Na aktuálnom turné je však všetko dotiahnuté do posledného detailu a dych vyráža najmä masívna, trojrozmerne pôsobiaca vizuálna šou, ktorá posunula vystúpenie do absolútneho nadprirodzena. Efekty na pódiu boli natoľko inovatívne, že sa nedá nevenovať im niekoľko riadkov.

Sigur Rós, 2017 Zdroj: Instagram.com/sigurros

Trojica si s "nedostatkom ľudí" na pódiu poradila práve tým, že veľký priestor okolo seba využila na originálne a efektné využitie LED panelov. Napríklad v druhom sete členovia kapely začali hrať skladbu Óveður za veľkou priesvitnou LED stenou, čo na chvíľu spôsobilo priam hologramovú ilúziu. Do toho fantastické projekcie v pozadí a panely reagujúce v reálnom čase na hudobné dáta podobne, ako to na svojich koncertoch robia napríklad austrálskí Tame Impala.

Dynamika vizualizácií dokonale synchronizovala s pohybom obrazoviek a niekoľkokrát som mal počas koncertu pocit, že ma klame zrak. V niektorých momentoch sa druhá LED stena vysunula hore a zvyšok koncertu vyzeral, akoby Sigur Rós hrali pod rozbesnenou oblohou či pokojným modrým nebíčkom, v závislosti od charakteru skladby. Viedenský koncert "víťaznej ruže" bol skrátka komplexným umeleckým zážitkom, ktorý naplno zamestnal všetky zmysly.

Práve nekompromisné inovácie a búranie bariér sú tým, čo robí islandskú scénu takou výnimočnou a atraktívnou. Potvrdzujú to aj iné kapely a umelci z tohto malého ostrovného štátu, ktorý má síce menej obyvateľov ako Bratislava, no v produkcii exportnej hudby je porovnateľný s veľkými západnými krajinami. A v umeleckej jedinečnosti je absolútne výnimočný, pričom vlajkovými loďami islandskej schopnosti neustále prinášať nové zvuky a zážitky sú práve jeho najväčšie hviezdy Björk a Sigur Rós. Takk za nezabudnuteľný zážitok!

Setlist Sigur Rós vo Viedni:
(16.10.2017, Gasometer)

Set 1:
1. Á
2. Ekki Múkk
3. Glósóli
4. E-Bow
5. Dauðalagið
6. Fljótavík
7. Niður
8. Varða

Set 2:
9. Óveður
10. Sæglópur
11. Ný Batterí
12. Vaka
13. Festival
14. Kveikur
15. Popplagið

Autor: Matej Kráľ
Foto: Instagram.com/sigurros

Súvisiaci interpreti: Sigur Rós