Verím, že už nie je nutné diskutovať "šokujúce odhalenie", že rap môže byť aj inteligentný a že v hip-hope sa dejú zásadné veci, ktoré prinášajú do súčasnej hudby nové podnety a relevantný obsah. Od Kendricka Lamara až po Fobia Kida, inovatívnosť a silné výpovede súčasnej rapovej scény môže ignorovať už len skutočne ortodoxný poslucháč so starosvetskou nechuťou k tomuto žánru.

Napriek tomu môžeme tvrdiť, že Shabazz Palaces skutočne predstavujú hip-hopovú alternatívu, celkom iný hip-hopový svet. Dvojica, ktorá sa aj svojím najnovším dvojalbumom definovala ako pochádzajúca z inej planéty, je skutočným zjavom. Ishmael Butler a Tendai "Baba" Maraire svojou tvorbou (od textov až po outfity) vytvárajú svojský a svojbytný vesmír, ktorý v polovici októbra predstavili aj v bratislavskej A4ke. 

V angličtine existuje slovo, ktoré síce tiež celkom nekĺže po jazyku, ale aspoň jedným výrazom pomenúva celý zástup prívlastkov, ktoré koncert Shabazz Palaces asociuje - otherworldly. Z iného sveta, zvláštne, cudzie, nezvyčajné, istým spôsobom magické a mystické. Vynikajúce. Nie je o to o žiadnych megalomanských trikoch, dvojica vystačí s jednoduchou svetelnou choreografiou a záplavou hmly.

Shabazz Palaces v A4, 17.10.2017 Zdroj: Branislav Grebečí

Reflexia spoločnosti cez vesmírnu hudobnú fikciu

Na dvojici tohtoročných albumov Quazarz vs. The Jealous Machines a Quazarz: Born on a Gangster Star zasadzujú pocity odcudzenia a existenciálnej úzkosti do príbehov vesmírneho cestovania a čoraz tesnejšieho prepájania našich životov s technológiou. Na precítenie zážitku z ich živého prevedenia však nie je potrebné mať naštudovanú diskografiu a poznať pozadie skladieb z nahrávok. To, čo z vystúpenia Shabazz Palaces robí jeden z najsilnejších koncertných zážitkov jesene (viem, viem, sezóna len začala), je predovšetkým čosi inštinktívne, čo vedie celú tvorbu hudobníkov.

Tu sa dostávame na tenký ľad - nie, naozaj sa nechystám stereotypne ospevovať čosi živelné, čo prúdi v černošských hudobníkoch odjakživa. Shabazz Palaces totiž nie sú predstaviteľmi tradície (aj keď hudobne ju nepopierajú), ale zosobnením vyjednávania nových pozícií černochov v dnešnom svete. Ako prominentní zástupcovia afro-futurizmu kombináciou sci-fi, fantasy a technológií reflektujú aktuálnu pozíciu čiernej menšiny v spoločnosti. Identita, história a sociálna kritika tu prostredníctvom čiernych vesmírnych hrdinov dostávajú emancipujúci rozmer, ktorý prináša historicky utláčanej populácii nové obzory. Podobne ako v samotných trackoch ide o fúziu všetkých možných vplyvov - počas večera znie rap, ktorého rytmus niekedy preváži free-jazz, inokedy tradičná africká hudba.

Koncert ako rituál, ktorý otvára nové obzory

Hudobné presuny, slovné obrazy, zmeny nálad, všetko plynie organicky. Beaty striedajú tóny vyludzované Maraireom na perkusie či napríklad tradičnú mbiru v skladbe Motion Sickness. Asi stovka bielych Bratislavčanov pod pódiom zažíva rituálne povznesenie nad každodennú realitu. Svojím spôsobom je vlastne každý koncert dnešnou odpoveďou na šamanské bubnovacie rituály okolo ohňa, pri Shabazz Palaces však majú omnoho širší kontext, než endorfíny, ktoré sa dostavia po bežnom prepotení trička tancom.

Takmer dve hodiny Ishmael a Tendai rozvíjajú svoju víziu sveta, kde sme len uchvátení návštevníci. Skvelou emocionálnou bodkou za večerom je jedna z tých konvenčnejších skladieb, Shine a Light. Po nej prichádza čas vystúpiť a vrátiť sa späť do našej bežnej reality, no s novým pohľadom na to, čo znamená černošská kultúra, tradícia, rasa, budúcnosť, spájanie starého a nového, konzumná kultúra, aj samotný rap.


Autorka: Michaela Kučová
Foto: Facebook.com/shabazzpalaces (titulná fotografia), Branislav Grebečí (foto z koncertu)