Druhá a zároveň záverečná časť dvojdňového festivalu Hodokvas 2008 sa skončila v nedeľu nadránom. Počasie viac-menej vyšlo, tisícky návštevníkov si tak mohli vychutnávať okrem iného hlavne hudobnú ponuku organizátorov.

V rámci sobotného programu Hlavného pódia sa ako prví predstavili HT, v originálnom znení Hotentoten. Autori šiestich albumov svojej diskografie plánujú nahrávať ďalší už na jeseň tohto roku. Dávka slovenského ska v podaní Polemicu predbehla svoj časový plánovaný harmonogram s predstihom pätnástich minút. Vo svojej mnohopočetnej zostave odohrali tradične tanečné a zábavné piesne, balady ste rozhodne čakať nemohli. "Pre ženy o ženách" boli venované skladby 'Baba ryba' a 'Komplikovaná'.

Na hlavnom pódiu sa objavili i funkoví Monkey Business, ktorých vystúpenie na chvíľku prerušilo niekoľko minút dažďa, jediného počas celej oficiálnej časti festivalu. Po nich zažiarili v čiernom odetí I Am X na čele s extravagantným Chrisom Cornerom. S pribúdajúcim časom a postupnosťou programu sa však stalo akoby tradíciou, skončiť svoj plánovaný hudobný set o niečo skôr. A hoci s krikom a prosbou publika o pokračovanie, ani jedna z kapiel, vrátane I Am X, prídavok nezahrala.

Jednou z kapiel, ktorá by so svojou obšírnou diskografiou mohla hrať naozaj dlho, bola i metalová Paradise Lost. Skupina zaraďovaná žánrovo ku gotickému metalu si medzi davom našla svojich fanúšikov, hoci sa nezaraďuje k takzvaným masovým kapelám.

Poriadnou zmenou v hudobnom štýle bol nasledujúci koncert. Na pódiu sa pri ňom stretli ľudia, ktorých percento spoločného účinkovania na jednom pódiu by sa pre mnohých zdalo byť mizivé. Kontrafakt Live bolo totiž spojenie piešťanských hip-hoperov Kontrafakt, ktorým živý hudobný podklad robili hudobníci z o čosi odlišnej brandže. Za bicie nástroje si sadol Martin Valihora, basgitary sa ujal Oskar Rózsa a o klávesy sa postaral sympatický černoch, ktorý má zrejme tiež bližšie k jazzu ako k hip-hopu.

Spolu v tejto zostave odohrali viac než hodinový koncert sprevádzaný častými vulgarizmami. Názvy piesní, ktoré odzneli a nepotrebujú cenzúru, sú napríklad 'Moji ľudia' či 'Život je boj'. Celkovo Kontrafakt predstavili najmä skladby zo svojho aktuálneho albumu 'Bozk na rozlúčku', odzneli i veci z Rytmusovej sólovky 'Bengoro'.

Tracklist zložený z novších skladieb však väčšinu prítomných neoslovil, možno keby odohrali viac materiálu z prvého albumu 'E.R.A.', pomer baviacich a prizerajúcich sa ľudí by bol o niečo lepší. Avizovaný "najväčší koncert v histórii slovenského hip-hopu" sa teda nekonal a bohužiaľ príliš veľa priestoru na improvizáciu a prejavenie sa nedostali ani skvelí jazzoví hudobníci v rytmickej sekcii.

Slovenský hip-hop s omnoho umiernenejším a zmysluplnejším slovníkom predstavil ešte počas koncertu Paradise Lost na druhom pódiu Vec. Koncert, pri ktorom mu sekundoval popradský raper Zverina ale i Slivka z PPE, patril v plnej hale k tomu najlepšiemu z celého festivalu. Okrem svojich sólových skladieb najmä z nového albumu 'Funkčný veterán' odohral aj klasiky slovenského rapu z roku 1997 'Tozmemi' či 'Zakázané uvoľnenie'.

Ešte pred Vecom sa na Second stagei predstavili Francúzi La Conspiration, ktorí taktiež ponúkli skvelú hip-hopovú šou, bohužiaľ však poznačenú nie príliš kvalitným zvukom. To platilo pre väčšinu účinkujúcich na tomto pódiu, kde sa v sobotu predstavili kapely ako The Swan Bride, HC3, Hypnotix či Karpina. Po polnoci tento stan hostil drum&bassovú party, ktorú vynikajúco naštartoval už projekt Visionary Underground s troma vokalistami a basákom Dr. Dasom zo známej kapely Asian Dub Foundation. Po nich sa tu so značným oneskorením predstavili hviezdy britskej a svetovej dnb scény Adam F a Concord Dawn.

Na hlavnom pódiu od pol jedenástej v rovnakom štýle ako Kontrafakt, ale v omnoho vierohodnejšom podaní vystúpil posledný a zároveň hlavný headliner sobotného programu. Americkí Cypress Hill, ktorých požiadavky na organizátorov mali vraj 80 strán, ukončili hlavný koncertný program festivalu vo veľkom štýle.

Dvojicu raperov B-Real a Sen Dog doplnil aj ich dvorný perkusionista Eric Bobo a DJ. Z rádiovo známych vecí zazneli 'Rock Superstar' a 'Insane In the Brain', pokŕčať kolená a kývať hlavou všetkých donútil aj 'Dr. Greenthumb' z albumu 'IV' (1998). Z rovnakého albumu sme sa žiaľ nedočkali skvelého singla 'Tequila Sunrise'. Odzneli však klasiky z trikrát platinového 'Black Sunday' (1993) ako 'I Wanna Get High', 'I Ain't Goin' Out Like That', 'When The Shit Goes Down' či 'Hits from the Bong'. Nechýbal ani ich debutový singel 'How I Could Just Kill a Man'.

Asi v polovici koncertu sa na pódiu objavil obrovský nafukovací kostlivec, ktorý dotvoril skvelú pódiovú šou americkej formácie zloženej z hudobníkov s koreňmi v Mexiku, na Kube či Portoriku. Ich už aj tak dosť farebný program bol aj hudobne spestrený občasnými B-Realovými úletmi k bicím, kde sa spoločne s Ericom niekoľkokrát "zahrali na Safri Duo". Zaobstaranie prítomnosti tejto kapely bolo vzhľadom na množstvo baviacich sa ľudí pre organizátorov najväčším plusom festivalu. Cypress Hill rozhodne nesklamali.

Po ukončení koncertu sa niekoľko tisíc festivalových prívržencov "rozpŕchlo" do celého areálu, kde za pomoci vedľajších menších pódií a sprievodných akcií pokračovali v zábave do ďalšieho dňa, kedy sa brány festivalu definitívne uzavreli.

Viac fotografií z oboch dní, ako aj reportáž z piatkového programu nájdete v spravodajstve Hudba.sk.

Text: Eva Brezovská, Patrik Marflák
Foto: Martin Kubeš, Igor Daniš