Slovami dlhoročného krstného otca Bratislavských jazzových dní Petra Lipu, "prvý výkop" 45. ročníka festivalu bol netradičný a to nielen výberom kapely ale aj miestom, kde sa koncert odohral. Len deň po oficiálnom začatí výstavby lukratívnej štvrte Vydrica pod Bratislavským hradom sa v priľahlom areáli historickej budovy Vodnej veže odohral koncert kapely Ľudové Mladistvá s hosťami.

Doteraz som areál Vodnej veže videl vždy len z vtáčej perspektívy hradného kopca, moja zvedavosť sa preto pred kultúrnou vložkou večera upriamila na jednu z najstarších, ak nie vôbec najstaršiu historickú budovu Bratislavy. Pri pohľade zvnútra je natoľko očarujúca, že si človek okamžite kladie otázku, prečo sa na účely kultúrnych podujatí doteraz takmer vôbec nevyužívala. Pamätníci slovenskej elektronickej scény si možno spomínajú, ako sa tam v roku 1999 konal prvý ročník festivalu BeeFree, v ďalších rokoch sa tam ešte uskutočnilo pár ďalších akcií a koncertov, no pódium takého formátu, aké tu postavili organizátori festivalu Bratislavské jazzové dni, vo Vodnej veži ešte nebolo. Práve s budovaním novej štvrte je spojený zámer toto čarovné miesto zrenovovať a oživiť, snáď teda podobných udalostí bude časom pribúdať.

Aj napriek vkusnému osvetleniu múrov, o ktoré sa postarali organizátori džezákov, priestory Vodnej veže dýchajú históriou natoľko, že by človek medzi jej stenami očakával truvérske skladby podfarbené ladným brnkaním na lutne so strunami s baraních čriev. Vo vnútri však návštevníkov čakal kultúrny kontrapunkt v podaní dídžejského setu Jureša Líšku z kapely Fallgrapp, ktorý už brúsil atmosféru na ďalšie nevšedné hudobné zážitky. Kto ho pozná, vie, že jeho selekcia nepatrí medzi ľahko stráviteľný elektronický podmaz vidieckych krčiem. Skladby a beaty pre náročnejších poslucháčov v dobrom zmysle slova nevytŕčali z kontextu jazzového festivalu - až mi bolo ľúto hlasovej úrovne, ktorá evokovala, že je to len akýsi podmaz k predkoncertným rozhovorom a príchodom a vela ľudí mu nedarovalo patričnú pozornosť. To je ale len môj osobný srdcabôľ a zrejme to tak malo byť.

Ľudové Mladistvá, otvárací koncert BJD 2019 Zdroj: Ivan KelementFoto: Ivan Kelement - viac fotiek z koncertu

Ľudovky, jazz aj rap

Po stíšení hudby upriamil pozornosť na pódium príchod všetkým známeho pána v baretke. "Určite ste tu mnohí ešte nikdy neboli, ale boli časy, keď sa tu odohrávali koncerty a my sme radi, že sme tu aj dnes a že môžeme takto netradične urobiť prvý výkop Bratislavských jazzových dní," privítal ľudí Peter Lipa a zavolal si na pódium hlavných aktérov večera - kapelu Ľudové Mladistvá. Mladí hudobníci sa s publikom nemaznali a rovno ich hodili do príjemného kotla so zmesou ľudovej, jazzovej, elektronickej, klasickej a ktovie ešte akej hudby. To všetko s autentickým pochmúrnym vizuálom na premietacej ploche za kapelou.

Hudobný projekt klaviristu a skladateľa Martina "Majla" Štefánika vystúpil v zostave vyše desiatich špičkových muzikantov, v ktorej sa miešajú orchestrálne zložky, tj. sláčiky a cimbal, a muzikanti s modernými nástrojmi, ktorí okrem iných na koncertoch sprevádzajú aj speváčku Emmu Drobnú či slovenských raperov. Odznelo niekoľko hudobne veľmi rozmanitých skladieb z prvého a zatiaľ jediného albumu kapely - Viete ako... (2018), ktorého éru symbolicky uzavrelo práve toto špeciálne vystúpenie. Majlo totiž na konci koncertu prezradil, že sa chystá jeho nasledovník s názvom Čo sa týka.

Kto by Ľudové Mladistvá nepoznal, ide o unikátny projekt session hudobníkov, ktorí síce na pódiu pôsobia akoby prišli z úplne iných svetov, ale jazykom hudby rozpráva každý z nich skvele. Po hosťovaní Samuela Hošeka prišlo obrovské cimbalové sólo, v ktorom sa prvýkrát sa počas koncertu ukázal hudobník svetového rozmeru Ľubomír Gašpar. Jeho výkon sprevádzalo viditeľné padanie sánok a urobilo introdukciu pre Petra Lipu a jeho Kúsoček páperia. Hudobný podmaz mladej kapely umocňoval silu textu Milana Lasicu a bol to jeden zo silných momentov koncertu. Nasledovali dve nové Lipove hitovky z nedávno vydaného albumu Dobré meno - Motýľ a duet so Zuzanou Mikulcovou Nenápadný nápad. Prekvapil aj raper Strapo so zaujímavo naaranžovanou skladbou Lístok, ktorá v podaní kapely vyznela niekoľkonásobne lepšie ako štúdiová verzia. Ku koncu koncertu odznel ešte energický Juríčko a dumavé, sentimentálne Húsky so skvelým vizuálnym podfarbením.

Peter Lipa a Zuzana Mikulcová Zdroj: Ivan KelementPeter Lipa a Zuzana Mikulcová (foto: Ivan Kelement)

Džezáky a mladá krv

Formácie Ľudové Mladistvá má ešte len tri roky, no už stihla získať cenu Objav roka 2016 na Radio_Head Awards a zvíťaziť v hudobných súťažiach na Bratislavských jazzových dňoch, Nové tváre slovenského jazzu a v medzinárodnej konkurencii na českom podujatí JazzFruit v Prahe. "Je to ojedinelý umelecký projekt, veľmi kvalitný a zaslúži si podporu, aj z verejných peňazí. To, čo sme tu počuli a čo oni robia, má parameter vážnej hudby," povedal nám po koncerte Peter Lipa.

Jeho odkaz z Vydrice je teda jasný - treba podporovať mladú krv. Premieta sa to aj do hlavného programu džezákov, ktoré už tradične obsadia bratislavskú Inchebu v posledný októbrový víkend. Ako sa vraví, zvyk je železná košeľa a 45-ročná tradícia môže vnucovať tendencie k sentimentu za starými dobrými časmi. Lipovi sa ich však nielen na spomínanom albume ale aj v rámci dramaturgie festivalu darí prirodzene spájať so súčasnosťou. Tak ako koncert pod hradom ukázal, ako môžu tradičné ľudové motívy spojením s rôznymi inými žánrami ožiť v novej a netradičnej forme, tak aj samotné džezáky čoraz intenzívnejšie deklarujú, že sa chcú radiť medzi moderné európske jazzové festivaly. Nech za seba hovoria mená z lineupu. Tešíme sa na október.

Prečítajte si tiež:

Eurovízny fenomén Salvador Sobral mieri na Slovensko. Vystúpi na džezákoch

Na džezákoch vystúpi aj senzácia súčasného jazzu Ghost-Note feat. MonoNeon

Vodná veža, otvorenie Bratislavských jazzových dní Zdroj: Matej HakárVodná veža, otvorenie Bratislavských jazzových dní Zdroj: Matej Hakár
Foto: Matej Hakar

Autor: Tomáš Garai
Foto: Ivan Kelement (titulná fotografia), Matej Hakar